אפהפן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאפהפן
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: ציפורי שיר
משפחה: פרושיים
סוג: Himatione
מין: אפהפן
שם מדעי
Himatione sanguinea
גמלין, 1788
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אפהפן (שם מדעי: Himatione sanguinea) הוא מין של ציפור ממשפחת הפרושיים האנדמית להוואי. זהו המין היחיד ששרד בסוג Himatione, לאחר היכחדותו של המין Himatione fraithii. תפוצתו נרחבת והוא מבין פרושי הוואי הנפוצים ביותר, כאשר הוא מצוי לאורך האיים: הוואי, מאווי, לאנאי, קאואיי, מולוקאי ואואהו.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציפור זו בעלת דו-צורתיות זוויגית באורך של 13 ס"מ ומשקל של 16 גרם בזכרים ו-14.4 גרם בנקבות, הקטנות יותר. צבעם הכללי הוא אדום בהיר עם קצוות כנפיים וזנב שחורים ואזות שת אפור-לבנבן. המקור שחור ומעוקל בשביל לינוק צוף מפרחים. הצעירים בעלי נוצות צהובות-חומות בהירות עם אזור שת בהיר והם משנים את גווניהם עד לגיל שנתיים.

הציפור ניזונה מצוף של פרחים שונים מהוואי, ביניהם מצמחי שיטה, היביסקוסים ילידים, Sophora chrysophylla‏, Myoporum‏, Myrsine‏, Melicope‏, Cheirodendron ו-Broussaisia. בנוסף הם ניזונים מחרקים ועכבישים החיים בקרבת הפרחים.

היא מקננת על חללי עצי Ilex anomala ועוד, בתוך צינור לבה ועל שרכים גדולים כמו Cibotium. הנקבה מטילה 1 עד 4 ביצים ודוגרת עליהם במשך 13 ימים. הגוזלים עוזבים כעבור 4 חודשים את הקן.

לפרוש זה ישנו הטווח הגדול ביותר של תפוצה מבין פרושי הוואי והוא איננו בסכנת הכחדה, אם כי עדיין נפגע מהתפשטות המין נמייה הודית קטנה להוואי וכן נפגע ממלריה הפוגעת בעופות הילידים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אפהפן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אפהפן באתר הרשימה האדומה של IUCN