ארנולד זוויקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארנולד זוויקי
Arnold Zwicky
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 6 בספטמבר 1940 (בן 83) עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי בלשנות עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות אוניברסיטת סטנפורד עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה מלגת גוגנהיים עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארנולד זוויקיאנגלית: Arnold Zwicky; (ביידיש: צביקי) נולד ב-6 בספטמבר 1940) הוא בלשן אמריקאי, נודע בעיקר כיוצר מונח אשליית הטריות. הוא מכהן כפרופסור אמריטה באוניברסיטת המדינה של אוהיו ומלמד באוניברסיטת סטנפורד. הוא מזדהה כיהודי אמריקאי אתאיסט וכהומוסקסואל עם נטיה להכנעה, ומרבה לכתוב על נושאים אלו בעיקר מההיבט הלשוני.[1][2]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארנולד זוויקי נולד למשפחה יהודית באלנטאון שבארה"ב. בשנת 1962 הוא סיים אוניברסיטת פרינסטון ובשנת 1965 סיים לימודי תואר שלישי במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס. מגיל צעיר הזדהה כיהודי וכהומוסקסואל עם נטיה להכנעה, שיצרו אצלו תחושת זרות תמידית והשפיעו על כתיבתו, כנושאים שהתמקד בהם מההיבט הלשוני בהמשך חייו.[1][2]

תרומתו המדעית והישגיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוויקי תרם בתחומים כמו פונולוגיה, מורפולוגיה, תחביר, בלשנות חברתית. הוא היה הראשון שטבע מונח אשליית הטריות.

זוויקי היה בין העורכים של כתב עת Handbook of Morphology.

זוויקי היה חבר בכיר בתנועת הלהט"ב אמריקאי ובשנת 2008 הוא נבחר על ידם כ"מדען השנה".

בשנת 2021 הוחלט להעניק מלגה על שמו לבלשן להט"ב.

זוויקי כתב באופן נרחב בבלוג שלו ובכתבי עת מקוונים שיסד, על השפעות והשתלשלות מלים והיבטים לשוניים נוספים בשפה האנגלית המדוברת בארה"ב, ומקצה חלק ניכר מכתיבה זו לזהויותיו, כלהט"ב ושפתם הייחודית, וכיהודי כולל השפעת ביטויים ביידיש וביינגליש שאומצו בידי דוברי השפה האנגלית בארה"ב. כאתאיסט הוא עוקב אחרי דתות שונות ומרכזיות בארה"ב והשינויים הלשוניים המתקבלים בארה"ב סביב טקסים, ארועים ואמנות דתית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 (באנגלית) דוגמא מהבלוג שלו, בה הוא מזדהה כיהודי. בבלוג הוא מתייחס לעתים ליידיש ולשפה היהודית האמריקאית יינגליש שחדרה בחלקה לדיבור האמריקאי הכללי.
  2. ^ 1 2 ראיון אישי עם ארנולד זוויקי, בה סיפר על תחושות זרותו מאז הילדות. הראיון נערך 2022, ופורסם באתר אגודת הבלשנות האמריקאית LSA.