בושרא אל-מותווכל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בושרא אל-מותווכל
بشرى المتوكل
לידה 1969 (בת 55 בערך)
צנעא, תימן עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה צילום
פרסים והוקרה 100 נשים (BBC) (2018) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.boushraart.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בושרא אל-מותווכל[1]ערבית: بشرى المتوكل, תעתיק מדויק: בשרא אלמתוכל; נולדה ב-1969)[2] היא צלמת תימניה.[3] עבודתה מתמקדת בתפישות לגבי ערבים ומוסלמים בעולם, ובפרט בנושאים של מגדר, וייצוגים של נשים מוסלמיות וערביות, והביגוד שלהן.

קורות חיים וקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אל-מותווכל התגוררה בארצות הברית בזמן פיגועי 11 בספטמבר, חוויה שהובילה אותה להתמקד בתפיסות, הן חיוביות והן שליליות, של ערבים ומוסלמים. היא עסקה במיוחד בהערותיה של הסופרת והפמיניסטית המצרית נוואל א-סעדאווי שאמרה ש"נשים שלובשות חג'אב או ניקאב הן כמו נשים ששמות איפור במובן שהן מסתירות את זהותן האמיתית". היא ביקשה לפרש את רעיונותיה של א-סעדאווי באמצעות הצילום. סדרתה "החיג'אב" בוחנת תפיסות של נשים בפרט, וכוללת תמונות של בובות "פולה", בובות צעצוע דומות ברבי המשווקות לילדות מוסלמיות. א-מותווכיל גם בוחנת באמצעות עבודתה את האופנים בהם נשות תימן כיסו את גופן בהיסטוריה ובהווה.[4] א-מותווכיל אומרת על עבודתה, "אני רוצה להיות זהירה לא לחזק את הסטריאוטיפים והדימויים השליליים הנפוצים לגבי החיג'אב והרעלה בתקשורת המערבית. במיוחד לא את הרעיון שרוב או כל הנשים שלובשות חיג'אב או רעלה, חלשות, מדוכאות, בורות, ופרימיטיביות".[5] פרויקט נוסף שלה מציג נשים בלבוש גברים מסורתי; א-מותווכיל מסבירה: "הלבוש הגברי המסורתי מאוד דומה לבגדי נשים – ארוכים, משוחררים, צנועים, לעיתים קרובות עם כיסוי ראש. אך המיקוד בתקשורת המערבית היא תמיד על איך נשים לבושות אז רציתי לאתגר את הרעיון הזה."[6]

היא עבדה כצלמת עבור המועצה הבריטית, CARE והאו"ם; וכן עבדה בשביל שגרירות תימן בוושינגטון כיועצת לענייני תרבות, ועבור המשרד לזכויות אדם של מדינת תימן, תוך התמקדות בסוגיות של נשים. עבודות שלה נרכשו על ידי המוזיאון הבריטי והמוזיאון לאמנות של בוסטון.[7]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אל-מותווכל נולדה בשנת 1969 בצנעא שבתימן. היא עברה לפריז בשנת 2013, ומתגוררת בניי-סיר-סן, פרוור של פריז, עם בעלה וארבע בנותיהם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בושרא אל-מותווכל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "The hijab / veil series". International Museum of Women. אורכב מ-המקור ב-2015-04-13. נבדק ב-2018-08-31.
  2. ^ "Boushra Almutawakel, Strata, 2008". School of Oriental and African Studies.
  3. ^ Espinosa, Ángeles (4 בינואר 2012). "La revolución ha inspirado a artistas. A mí me bloquea". El País (בספרדית). {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Alviso-Marino, Anahi (באוקטובר 2010). "Boushra Almutawakel". Nafas Art Magazine. אורכב מ-המקור ב-2015-06-23. נבדק ב-2018-08-31. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Denis, Daphnee (29 בנובמבר 2012). "Unveiling an Arab Woman's Experience With a Headscarf". Slate. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "Challenging the norm". The Economist. 16 באוגוסט 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ אתר האינטרנט של בשארה א-מותווכיל