בת בולין האחרת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בת בולין האחרת
The Other Boleyn Girl
עטיפת הספר בעברית
עטיפת הספר בעברית
מידע כללי
מאת פיליפה גרגורי עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רומן היסטורי, רומן רומנטי עריכת הנתון בוויקינתונים
נושא מרי בולין עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות ממלכת אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה צ'ארלס סקריבנר ובניו עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 2001 עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
ספר קודם קתרין מארגון עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא The Boleyn Inheritance עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"בת בולין האחרת"אנגלית: The Other Boleyn Girl) הוא רומן היסטורי מאת פיליפה גרגורי שנכתב בשנת 2001. הרומן מציג את סיפור חייה של האצילה בת המאה ה-16, מרי בולין (אחותה של אן בולין, ואשתו של הנרי השמיני, מלך אנגליה) שעליה ידוע מעט. גרגורי מביאה את סיפור ביטולם של הנישואים המלכותיים המשמעותיים ביותר בתולדות אנגליה (נישואיהם של המלך הנרי השמיני והמלכה קתרין מארגון) ואת הצורך הנואש ביורש עצר זכר. פרטים היסטוריים רבים אינם מדויקים ברומן.

למרות הביקורות המעורבות וחוסר הדיוק ההיסטורי שהטריד את המבקרים, זכה הספר להצלחה אדירה ופופולריות מאז פרסומו.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב–1521, מעיב צל על נישואיהם של הנרי השמיני, מלך אנגליה ומלכתו, קתרין מארגון מכיוון שקתרין לא ילדה למלך יורש זכר וגילה המתקדם הוא סיבה לדאגה. בת האצילים, מרי בולין, בת ה-13, נשלחת על ידי אביה ודודה תומאס הווארד, דוכס נורפוק השלישי, ללכוד את תשומת ליבו של המלך וזאת על אף שהיא נשואה לוויליאם קארי. אחותה אן שחזרה לאחרונה מחצר המלוכה בצרפת ואחיה ג'ורג' בולין מסייעים לה ובמהרה מתחבבת מרי על המלך. למורת רוחה של המלכה קתרין, מרי שהיא אחת מגבירות החצר, הופכת לפילגשו של המלך ואף נושאת ברחמה את ילדו.

הנרי מייחל ליורש העצר שלו הוא זקוק כל כך ומעניק למשפחות הווארד ובולין אדמות ותארים והם רוכשים להם מעמד בקרב משפחות האצולה האחרות בחצר המלכות. מרי יולדת למלך בת. למרות האכזבה, הנרי נחוש בדעתו להוליד בן עם מרי, והיא שוב נושאת את ילדו. בזמן הריונה של מרי אן נקראת לחצר המלכות כדי לוודא שגבירות אחרות לא מושכות את עיניו של הנרי. אן מנצלת את ההזדמנות להקסים את המלך ולמשוך את תשומת ליבו. מרי יולדת בן אך מבינה שהוא לעולם לא יוכר כילדו החוקי של המלך אלא יהיה עליו לשאת את שם משפחתו של בעלה, ויליאם קארי.

ב–1526 תשומת ליבו של המלך נתונה לאן. המשפחה תומכת בשאיפתה של אן מאחר שנראה כי סיכוייה להיות מלכה גדולים יותר, ומרי מאבדת את חשיבותה והופכת להיות "בת בולין האחרת". המלכה קתרין מאבדת את השפעתה ואן ממשיכה להאיץ בהנרי להתגרש ממנה, אך מסרבת להתמסר לו ללא נישואים. הנרי נתקל בהתנגדותם של הכנסייה והאפיפיור. בעוד שאן מבדרת את המלך במשך היום, מרי עדיין נדרשת לבדרו בלילה על מנת שתשומת ליבו לא תוסט לאחרת. היא מבקרת את ילדיה כל קיץ בטירת היבר ומחדשת את חיי הנישואים עם בעלה ויליאם. לדעתה, אזור הכפר השקט מתאים לה הרבה יותר מחצר המלכות הסוערת.

המלך הנרי מערער על תוקף נישואיו לקתרין. הוא מאמין שאשתו מימשה את נישואיה הקודמים לאחיו ארתור, נסיך ויילס לפני שמת ולכן לא הייתה בתולה כשנישאו. במהרה, קתרין מגורשת מהחצר ואן מאורסת להנרי. למורת רוחה של מרי, אן מאמצת את בנה כדי להבטיח שלמלך יהיה יורש זכר. מרי מתאלמנת מבעלה לאחר שמחלת ההזעה גורמת למותו.

ב־1530, מחזר ויליאם סטפפורד, מפשוטי העם, אחרי מרי והיא נמשכת אליו יותר ויותר מפאת אהבתו לילדיה והסיכוי לחיים שקטים ופשוטים שביכולתו להציע לה. לאחר שמלך ומלכת צרפת מסרבים לפגוש את אן ולהכיר בה, אן זוכה לתואר המרקיזה מפמברוק ומתייחדת עם המלך. הנרי ממנה חשמן חדש, מכריז על עצמו כראש הכנסייה באנגליה ונושא את אן לאישה. אן הרה ויולדת את בתה, אליזבת.

מרי ובעלה ויליאם, מצווים להישאר בחצר המלוכה עם אן עד שתלד את בנה, מאחר שמעמדה כמלכה אינו בטוח עד שתלד יורש זכר. אן עוברת מספר הפלות ומתחילה לאבד את אהבתו של המלך.

ב-1536 רגלו של המלך נפגעת קשות במהלך קרב רמחים תחרותי והוא מתחיל לדאוג שאיבד את אהבת הקהל כיוון שגירש את אשתו הקודמת בתקווה שאן תלד לו בן. חרדותיה של אן גוברות והיא מבינה שהיא מאבדת את תמיכת משפחתה וממלכתה. לכך נוספת נדידת תשומת ליבו של המלך לאחת מגבירות החצר שלה, ג'יין סימור. אן הרה שוב, אך לא עובר זמן רב והיא מאבדת את תינוקה. שמועה פושטת שהעובר נולד מעוות. המלך שומע זאת ומתחיל לחשוד שאן היא מכשפה ומקוללת מאחר שילדה תינוק מעוות. הנרי מחזר אחרי ג'יין סימור ומרעיף עליה מתנות.

ויליאם, מרי ובתם קתרין מייחלים לעזוב את לונדון בהקדם האפשרי כדי להימלט מהסערה המתקרבת. אולם אז מובאת אן בפני מועצת המלך, מואשמת בניאוף ונשלחת מאוחר יותר למצודת לונדון. אן נשלחת לגרדום, למרות ההבטחה שתוגלה למנזר. כשמתברר כי המלך לא יגיע למצודה, מרי מבינה שהמלך לא יחון את אן והיא מוצאת להורג. מרי, ויליאם וילדיהם עוזבים את לונדון באותו היום ומשפחת בולין מאבדת את מעמדה בחצר המלוכה.

תרגום לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר יצא לאור בעברית בתרגומה של ענבל שגיב בשנת 2005 בהוצאת אופוס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]