המזלג המלוכלך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המזלג המלוכלך
The Dirty Fork
מערכון מ"הקרקס המעופף של מונטי פייתון"
מספר מערכון 3
מספר עונה 1
שפה אנגלית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המזלג המלוכלך, הידוע גם כמערכון המסעדה, הוא מערכון של מונטי פייתון שהופיע בפרק 3 בעונה הראשונה של סדרת הטלוויזיה "הקרקס המעופף של מונטי פייתון", ובהמשך גם בסרט "ועכשיו למשהו שונה לגמרי". מערכון זה בולט בהיותו המערכון הראשון של מונטי פייתון שבו הדמויות מגיבות לקהל ה"משמיע בוז".

"אנטרטיינמנט ויקלי" דירגו את מערכון המסעדה כאחד מ-20 המערכונים המובילים של מונטי פייתון.[1] באנגליה משתמשים בו בחומרי קורס מאושרים לשלב 2 של תוכנית הלימודים של בתי הספר הממלכתיים.[2]

המערכון[עריכת קוד מקור | עריכה]

גבר (גרהאם צ'אפמן) ואשתו (קרול קליבלנד) נהנים מבילוי לילי במסעדה צרפתית יקרה. הגבר מגלה שקיבל מזלג מלוכלך ומבקש בנימוס מגסטון המלצר להחליף אותו.[3]

גסטון (טרי ג'ונס) מתנצל מאוד ורץ להביא את המלצר הראשי, ג'ילברטו (מייקל פיילין). ג'ילברטו מגיע, דורש לפטר את כל צוות שטיפת הכלים, אומר לגסטון לדווח על החדשות הללו למנהל מיד, ונרתע בגועל מהמזלג.

המנהל (אריק איידל) מגיע, אומר לג'ילברטו להירגע, ואז מתיישב ליד השולחן ומתנצל "בענווה, עמוקות ובכנות" על המזלג המלוכלך. הוא נהיה אמוציונלי כשהוא מסביר להם את הבעיות שצוות המסעדה סבל מהן, ופורץ בבכי. מונגו הטבח (ג'ון קליז) נכנס, גוער בזוג על כך שביקרו גבר כל כך פגיע, ומניף את הסכין שלו על שולחנם. ג'ילברטו אוחז בראשו, תוך שהוא מתלונן על "פצע המלחמה שלו". המנהל דוקר את עצמו בבטן עם המזלג המלוכלך, צורח "זה הסוף! הסוף!" ומתמוטט ארצה.

מונגו מרים את הסכין שלו מעל צ'פמן וזועק, "נקמה!" ג'ילברטו מקיף את פינת השולחן ותופס את הטבח הזועם בדיוק בזמן. "מונגו!" הוא מתנשף, "מונגו, לעולם אל תהרוג לקוח!" ג'ילברטו מת מפצע המלחמה שלו. מונגו מרים את הסכין שלו שוב, אבל גסטון מתמודד איתו לפני שיהיה באפשרותו להרוג את צ'פמן. שקופית שחורה מופיעה ובה כתוב, "ועכשיו... שורת המחץ!" (באנגלית: "!And Now… The Punchline")

"מזל שלא אמרנו כלום על הסכין המלוכלכת", אומר צ'פמן לתוך המצלמה. לאחר מכן הקהל משמיע בוז כשצ'פמן מתנגד לכך.

ישנם מספר שינויים במערכון בגרסה המופיעה בסרט "ועכשיו למשהו שונה לגמרי". למלצר קוראים "ג'וזפה" במקום "גסטון", אין קהל, והשחקנים לא קוראים בוז כשצ'פמן מעביר את "שורת המחץ", ששונתה מעט ל"מזל שלא סיפרתי להם על הסכין המלוכלכת".

סגנון כתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכון זה משקף את מחשבותיהם של מונטי פייתון לגבי שורות מחץ. מונטי פייתון החליטה מההתחלה שהם הולכים לזרוק שורות מחץ, וזה היה מערכון בתוכניות שהשתמשו בשורות נדושות כמו הסכין המלוכלכת. רוב המערכונים של מונטי פייתון פשוט מסתיימים בפתאומיות, ולפעמים אפילו מופיעות דמויות האומרות "איזה מערכון מטופש" ויוצאות. ב-Monty Python Live in Aspen, טרי גיליאם מסביר:

החוק הראשון שלנו היה: בלי שורות מחץ... [כמה מערכונים] התחילו מבריק, משחק ענק, באמת מערכון מצחיק, אבל שורת המחץ לא טובה כמו שאר המערכון, אז זה הורג את כל הדבר. לכן הסרנו אותן.[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Wolk, Josh (2005-03-21). "Flying Circus Maximus". ew.com. Entertainment Weekly. נבדק ב-2008-04-11.
  2. ^ Roberts, Alexandra. "KS2 PSHE and Literacy: Monty Python (1969-74)". BFI Screen Online: The Definitive Guide to Britain's Film and TV Industry. נבדק ב-2007-09-28.
  3. ^ Chapman, Graham; Eric Idle; Terry Gilliam; Terry Jones (1989-11-12). The Complete Monty Python's Flying Circus; All the Words Volume One. Pantheon. ISBN 0-679-72647-0.
  4. ^ Johnson, Kim "Howard" (1999-06-19). The First 28 Years of Monty Python, Revised Edition. St. Martin's Griffin. ISBN 0-312-16933-7.