המפלגה הדמוקרטית החופשית של שווייץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המפלגה הדמוקרטית החופשית של שווייץ
Freisinnig-Demokratische Partei
מדינה שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
מנהיגים Fulvio Pelli עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1894 – 1 בינואר 2009 (כ־115 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
אידאולוגיות ליברליזם עריכת הנתון בוויקינתונים
ארגונים בינלאומיים מפלגת הברית של ליברלים ודמוקרטים באירופה עריכת הנתון בוויקינתונים
www.fdp.ch
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המפלגה הדמוקרטית החופשית השווייצרית FDP או המפלגה הדמוקרטית הרדיקלית השווייצריתגרמנית: Freisinnig-Demokratische Parte, בצרפתית:Parti radical-démocratique, באיטלקית:Partito liberale-radicale svizzero, ברומאנש:Partida liberaldemocrata svizra) הייתה מפלגה ליברלית בשווייץ, בעבר אחת המפלגות החשובות במדינה. ב-1 בינואר 2009 היא התמזגה עם המפלגה הליברלית של שווייץ כדי ליצור את המפלגה הדמוקרטית החופשית-הליברלים.

המפלגה הדמוקרטית החופשית הוקמה בשנת 1894 על יסוד המפלגה הרדיקלית שעמדה במרכז הפוליטיקה השווייצרית החל משנות ה-1830, והתעמתה עם השמרנים הקתולים. הרדיקלים הרכיבו את הממשלות הפדרליות בשווייץ בשנים 18481891. המפלגה הדמוקרטית חופשית FDP נשארה דומיננטית במדינה עד להנהגת שיטת הייצוג היחסי בפרלמנט בשנת 1919. בשנים 19451987 היא התחלפה לסירוגין עם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית במעמד של המפלגה הגדולה ביותר בשווייץ. בשנת 1959 לפי הנוסחה המגית זכתה המפלגה לשני מושבים במועצה הפדרלית. בשנים 1990–2000 ירדה קרנה של המפלגה לטובת מפלגת העם השווייצרי. נוכח המצב יצרה FDP קשרים הדוקים עם המפלגה הליברלית הקטנה והתמזגה איתה בשנת 2009. המפלגה קבעה לעצמה כמטרה את קידום החופש והאחריות האישית בתחם הפוליטיקה הכלכלית והחברתית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור היסודות "ליברלי", "רדיקלי" ו" freisinnig" (מילה גרמנית ישנה עבור "ליברלי" או "חשיבה חופשית") הוא בסכסוך שפרצו בתקופת הרסטורציה בשווייץ בין הקנטונים הקתוליים השמרניים לקנטונים הליברליים. הסכסוך הביא בשנת 1848 להקמת המדינה השווייצרית הפדרלית בעקבות ניצחונם של הקנטונים הפרוטסטנטים והליברליים על הקנטונים השמרניים והקתוליים ב"מלחמת זונדרובונד".

בשנים 1848–1891 המועצה הפדרלית של שווייץ הייתה מורכבת כולה מ"רדיקלים". התנועה הרדיקלית בימי הרסטורציה לבשה צביון אנטי-קליריקלי ועהתעמתה עם המפלגה השמרנית הקתולית. התנועה הזאת הייתה הטרוגנית וכללה את הליברלים פרופר, את הרדיקלים הפדרליסטים, ואת ה"דמוקרטים" הסוציאל-ליברלים, ובספקטרום הפוליטי של אז, נחשבה ל"שמאל". רק אחרי עליית כוחה של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בתחילת המאה ה-20 מצאה עצמה המפלגה FDP באזור המרכז-ימין. ה-FDP הייתה המפלגה הדומיננטית עד לבחירות בשנת 1919 כשהנהגת הייצוג היחסי הוביל לקפיצה בייצוג הסוציאל-דמוקרטים.

ב-1959 הצטרפו הדמוקרטים החופשיים למפלגות חשובות אחרות וסיכמו על ה"נוסחה המאגית" לחלוקת מושבי המועצה הפדרלית, לפיה ה-FDP זכתה לשניים מתוך שבעה מושבים.

אחרי הבחירות בשנת 2003 נציגי ה-FDP באספה הפדרלית של שווייץ יצרו יחד ם המפלגה הליברלית סיעה פרלמנטרים משותפת. ביוני 2005 שיתוף הפעולה ביניהם התחזק על ידי הקמת הברית הרדיקלית וליברלית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא שווייץ ובנושא היסטוריה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.