הנדסת מכונות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בתמונה מוצגת דוגמה לאנליזת חוזק של צנרת לחץ חמה. האנליזה נעשית באמצעות תכנה המחשבת בשיטת האלמנטים הסופיים תוך שימוש באלמנט קוי.
טורבינות רוח בארצות הברית
דחפור משוריין D9 של צה"ל, דוגמה לתוצאה של הנדסת מכונות והנדסה צבאית.

הנדסת מכונות או הנדסה מכנית היא ענף בהנדסה העוסק בתהליכי מחקר, תכנון, פיתוח, ייצור ותחזוקה של מערכות מכניות ומערכות אנרגיה, ובהן מנועים, כלי רכב, מכונות, מערכות להפקת אנרגיה ולניצולה, מערכות מיזוג אוויר, מערכות בקרה ואוטומציה, רובוטים ומערכות אלקטרו-מכניות. באופן מסורתי כלולים בהנדסת מכונות גם מכלים (Vessels) וגם צנרת כוח (Power Piping).

מקצועות נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקצועות הנדסה נוספים נחשבים כנגזרות של הנדסת מכונות אף על פי שחלקם נלמדים בפקולטות הנדסיות עצמאיות: הנדסת חומרים, הנדסת קירור ומיזוג אוויר, הנדסת אוניות, תחומים מסוימים בהנדסה חקלאית, תת-התחום של ביומכניקה בהנדסה רפואית, מכטרוניקה, הנדסת אווירונאוטיקה ועוד.

עם התפתחות המדע, הנדסת המכונות חודרת גם לתחומים נוספים כמו מכניקה של מיקרו מערכות ותהליכי ייצור מתקדמים של רכיבים אלקטרוניים.

תחומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנדסת המכונות היא מקצוע רחב אשר כולל בתוכו מגוון תחומים. בין השאר:

שימוש במחשב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהנדסת המכונות של שנות האלפיים התיכּוּן והאנליזות נעזרים בכלים ממוחשבים כמו אנליזות באלמנטים סופיים (FEA), חישובי זרימה ושרטוט ממוחשבים כחלק מהתכנון בעזרת מחשב (CAD), בניית מודלים גאומטריים וויזואליים בעזרת מחשב בצד מודלים ממוחשבים לסימולציה של פעולות ותנועות. לדוגמה - סימולציה ממוחשבת של התנגשות שני כלי רכב. נעשה שימוש ביצור בעזרת המחשב (CAM) ושימוש במחשב לקבלת הנחיות יצור של חלקים שנעשו עבורם מודלים גאומטריים ממוחשבים. היצור נעשה על ידי שימוש במכונות עם בקרת מחשב (CNC) ולפעמים ישירות מן המודל ללא מעבר ביניים של שרטוטים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הערך הנדסת מכונות, Mechanical Engineering, באנציקלופדיה להנדסה של מק-גרו היל, באנגלית

McGraw-Hill Encyclopedia of Engineering, Sybil P. Parker Editor in Chief. McGraw-Hill Book Company 1983, ISBN 0-07-045486-8

  • עקרונות הנדסת מכונות, Mechanical Engineering Principles by John Bird, Ross Carl T. F

Publisher: Butterworth-Heinemann, ISBN 0750652284

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]