הנס פון האייק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנס פון האייק
Hans von Hayek
לידה 19 בדצמבר 1869
וינה, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 בינואר 1940 (בגיל 70)
מינכן, גרמניה הנאצית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנס פון האייקגרמנית: Hans von Hayek‏; 19 בדצמבר 186917 בינואר 1940) היה צייר אימפרסיוניסטי גרמני יליד אוסטריה.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1891, לאחר תקופת לימודים קצרה באוניברסיטה לאמנויות יישומיות בווינה, עבר למינכן ונרשם לאקדמיה לאמנויות, שם למד אצל גבריאל פון האקל (אנ'), וילהלם פון לינדנשמיט (אנ') וקרל פון מאר. מאוחר יותר הוא פגש את צייר בעלי-החיים היינריך פון ציגל, שבסופו של דבר השפיע ביותר על סגנונו.[2]

לאחר שעזב את מינכן הוא שהה באולכינג (גר') זמן מה ובשנת 1900, התיישב במושבת האמנים בדכאו. שם הוא הקים בית ספר פרטי שהוקדש לציור באוויר הפתוח, אותו הפעיל עד 1915. ציירים בולטים רבים למדו בו, ביניהם הוגו האצלר (גר'), הרמן שטנר, אנה קליין ונורברטין ברסלרן-רוט. אחד מתלמידיו, קרל תימן, כתב בזכרונותיו כי החקלאים המקומיים התלוננו לעיתים קרובות על כך שהאומנים דורכים על הדשא ומשאירים צבעי שמן מאחור.

ההצלחה הכלכלית של בית ספרו אפשרה לו לערוך טיולים לימוד תכופים ברחבי אירופה. כחבר מועצת המנהלים של הזצסיון במינכן, הוא עזר בארגון תערוכת 1904 שלהם. הוא הציג גם עם Deutscher Künstlerbund ובשנת 1908 הפך לאזרח גרמני.

במהלך מלחמת העולם הראשונה עבד כצייר צבאי. לאחר המלחמה הוא נסע לטיולים ממושכים באינדונזיה וציילון. רבות מיצירותיו אבדו בשריפה שהרסה את גלאספלאסט במינכן בשנת 1931. אחרות אבדו שנים ספורות לאחר מותו כאשר הסטודיו שלו נפגע במהלך הפצצה בשנת 1945. עם זאת, יצירות רבות שרדו, בעיקר אלה בגמדלגאלרי דכאו ("Gemäldegalerie Dachau") שהוא סייע בהקמתה.

האייק מונצח בשמה המדעי של מין לטאה סומטרית, Bronchocela hayeki.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הנס פון האייק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Beolens, Bo; Watkins, Michael; Grayson, Michael (2011). The Eponym Dictionary of Reptiles. Baltimore: Johns Hopkins University Press. xiii + 296 pp.
  2. ^ Hayek, Hans von in: Thieme-Becker: Allgemeines Lexikon der Bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart. Vol. 18, E. A. Seemann, Leipzig 2008. ISBN 978-3-86502-177-9