העולמות של קרסטומנסי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
העולמות של קרסטומנסי
ספרי הסדרה

חיי קסם
המכשפים של קפרונה (אנ')
שבוע המכשפות
תשע הנשמות של כריסטופר צ'אנט
ערבוביית קסם: ארבעה סיפורי קסם (אנ')
גורלו של קונרד (אנ')

ביצת פינהו (אנ')
מידע כללי
מאת דיאנה ווין ג'ונס
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה
הוצאה
מקום הוצאה בריטניה
סדרה
מספר ספרים שבעה, שלושה מתוכם תורגמו לעברית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

העולמות של קרסטומנסיאנגלית: The Worlds of Chrestomanci), או קרסטומנסי, היא סדרת ספרי פנטזיה לילדים שנכתבה על ידי הסופרת הבריטית דיאנה וין ג'ונס, שפורסמו בין השנים 1977 ל-2006. בעולמות המקבילים בסדרה, המונח קרסטומנסי מתייחס גם לנושא תפקיד בממשלה הבריטית, שאחראי לפיקוח על קסם ולאחוזת קרסטומנסי שממנה הוא עושה את תפקידו.

העולמות בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונח "העולמות של קרסטומנסי" מתייחס למיקום בו הספרים בסדרה מתרחשים, רב־יקום שנקרא "העולמות המקושרים". הם נקראים כך כי בכל העולמות דוברים את אותן שפות[1]. העולמות הסתעפו מעולמות מקוריים משותפים באירועים חשובים בהיסטוריה, כמו ניצחון אנגליה או צרפת בקרב אז'נקור, או ההצלחה או הכישלון של עלילת אבק השריפה. יש אנשים מסוימים שיכולים לנוע בין עולמות, לפחות ברוחם, ושתים עשרה סדרות של עולמות דומים שמסומנים באותיות. זה נפוץ שלאנשים יש מקבילה של עצמם בעולמות אחרים, שנראית אותו דבר כמוהם. רוב הסדרה מתרחשת בעולם 12א.

עולם 12א מזכיר את בריטניה בתקופה האדוארדית. ידוע שיש עולמות אחרים עם ממשלות בריטיות, ככל הנראה כל סדרה 12 וכמה אחרות; ליותר עולמות יש אנגליה באירופה או בקרבתה. לקרסטומנסי יש נציגים בכמה עולמות אחרים, אך הוא אינו מכיר את כל העולמות האחרים. ואכן, הספר שבוע המכשפות מתרחש בעולם אפילו קרוב יותר לשלנו, ובכל זאת קיומו הוא הפתעה עבור קרסטומנסי והוא לא מצליח לזהות אותו בקלות[2].

קסם בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעולם 12א, קסם הוא די נפוץ, וייתכן שזו הנורמה ברוב העולמות. מצד שני, עולם שבו כמעט לכולם יש כוחות קסם שניתן לזהות הוא די נדיר וייתכן שייחודי לעולם של "שבוע המכשפות". הסדרה מבדילה בין סוגים שונים של בעלי כוחות קסם: ישנם קוסמים/ות, מכשפים/ות ורבי מג, והתואר שלהם מרמז על הכח של קסמם. רבי־מג בעלי תשע נשמות נחשבים לבעלי קסם רב יחסית, והם ייחודיים בעולמות המקושרים, כלומר אין להם מקבילות בעולמות אחרים.

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרה יש שבעה ספרים: שישה ספרים באורך מלא, ואוסף של ארבעה סיפורים שאוגדו ביחד. שלושה מתוך שבעת הספרים תורגמו לעברית.

רוב הסדרה מתרחשת בטירת קרסטומנסי בדרום אנגליה, בזמן לא ידוע, בעולם מקביל לשלנו שבו קסם נפוץ. שניים מהספרים מתרחשים בזמן ילדותו של קרסטומנסי:

כריסטופר בן 12 רוב הספר הראשון, ובן 15 בשני.

שאר הספרים מציגים את כריסטופר כאשר הוא כבר נושא בתפקיד קרסטומנסי, ומתרחשים לפחות 25 שנה אחרי אירועי הספר "תשע הנשמות"[3]:

ספר אחד וסיפור קצר אחד לא ניתן לשייך לזמן ספציפי בסדרה. הם מתרחשים בעולמות אחרים, ללא דמויות חופפות, למעט הופעות של כריסטופר צ'אנט בהופעה בוגרת:

  • "The Sage of Theare" (סיפור קצר מ-1982, פורסם מחדש בספר קסמים מעורבים)
  • שבוע המכשפות (1982)

קרסטומנסי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לכל קרסטומנסי חייב להיות, או שהיו לו בעבר, תשע נשמות. ניתן לזמן את קרסטומנסי על ידי קריאה בשמו בעולם שלו, לא משנה אם הוא רוצה בכך, וב"שבוע המכשפות" נראה שאפשר לזמן אותו על ידי קריאה בשמו שלושה פעמים ברצף. לאחר הקריאה קרסטומנסי לרוב ינסה לפתור כל בעיה קסומה, כי זו חובתו או הדבר הנכון לעשות.

כל קרסטומנסי הוא אחד מבעלי כוחות הקסם החזקים בעולמו, אולם לשניים מהקרסטומנסים שמופיעים בספרים יש חולשה קריטית: לכריסטופר צ'אנט יש חולשה לכסף, ומגע בו מונע ממנו להשתמש בקסם או לשקר. אריק צ'אנט ("חתול") יכול לעשות קסם רק עם ידו השמאלית.

קרסטומנסים ידועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספרים שונים בסדרה מופיעים אנשים שונים הנושאים בתפקיד קרסטומנסי, בשלבים שונים של חייהם.

  • בנג'מין אלוורת'י - הקרסטומנסי המוקדם ביותר שמוזכר בסדרה, שהוחלף על ידי גבריאל דה וויט ולאחר מכן על ידי כריסטופר צ'אנט.
  • גבריאל דה וויט - הקרסטומנסי בספר "תשע הנשמות של כריסטופר צ'אנט" ו"גורלו של קונרד".
  • כריסטופר צ'אנט - מופיע בכל הספרים בסדרה, והוא הקרסטומנסי הנוכחי ברובם. הוא מקפיד על לבושו, ומבטו מתואר לעיתים קרובות כמעורפל, בעיקר כשהוא מתרכז דווקא בדברים שלפניו.
  • אריק צ'אנט ("חתול") - מופיע ב"חיי קסם", "קסמים מעורבים" ו"ביצת פינהו". הוא מתאמן להיות הקרסטומנסי הבא. חתול איבד כמה מהנשמות שלו בעקבות שימוש בהם על ידי אחותו גוונדלין, מותו בלידה ואסון הטביעה שבו מתו הוריו.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "עכשיו, מה לדעתך גורם לנו לכנות את השנים עשר הללו העולמות המקושרים?" כריסטופר הרגיש שהוא חייב לו תשובה. "כולם דוברים אותם שפות," אמר. (תשע הנשמות של כריסטופר צ'אנט, עמוד 149)
  2. ^ WW ch. 12 to opening pages of ch. 15. Especially: "I think there has been some kind of accident. You shouldn't get a civilized world where witches are burned. As I said, it ought not to exist. ... I urgently need a short history of witchcraft, in order to discover what kind of accident happened here. Was Elizabeth I a witch?" (ch. 13)
  3. ^ "כל האירועים בספר הזה התרחשו עשרים וחמש שנים לפחות לפני הסיפור המסופר בחיי קסם". (תשע הנשמות של כריסטופר צ'אנט, כריכה אחורית)