הפטנט של סילבסטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הפטנט של סילבסטרגרמנית: Silvesterpatent) היה חוק שנקבע בצו של הקיסר פרנץ יוזף מ-31 בדצמבר 1851 ושביטל את החוקה האוסטרית ממרץ 1849, החזיר את השלטון האבסולוטי של הקיסר ההבסבורגי, והגביל את חירויות הפרט, חופש הדיבור, חופש ההתאגדות וההתכנסויות . נותרו בכנם רק שוויון זכויות האזרחים בפני החוק ושחרור האיכרים מחובותיהם כלפי בעלי האחוזות, שהיו מורשת המנוריאליזם הפאודלי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפועל, החוקה שהוענקה על ידי הקיסר פרנץ יוזף בן ה-18 במרץ 1849 לא יושמה. אחרי הדיכוי של מהפכת 1848 בהונגריה והחזרת השלטון האוסטרי בארץ זו בעזרת הצבא הרוסי, ובעקבות דיכוי "אביב העמים" גם בפרובינציות האיטלקיות[1] סברו הקיסר ויועציו כי יוכלו לנהל את האימפריה האוסטרית ללא חוקה וללא אספת נציגים נבחרים, ברוח הנאו-אבסולוטיזם. זאת הייתה גם רוח השקפת אמו, הארכידוכסית סופי. בקיץ 1851 דיווח הקיסר הצעיר לאמו: "זרקנו את האספה החוקתית לפח ומעכשיו אין לאוסטריה אלא אדון אחד!"[1] הצו הקיסרי שנחתם על ידי פרנץ יוזף ב-31 בדצמבר 1851 ביטל את "חוקת מרץ" שהוא כפה בעקבות מהפכת 1848 ב-4 במרץ 1849. חוקה זאת לא נכנסה מעולם לתוקף. אולם החלטת הקיסר ב-1851 סימנה את ההתחלה הרשמית של הארגון מחדש של האימפריה האוסטרית על בסיס נאו-אבסולטיסטי, כפי שהבטיחו השלטונות עוד אחרי דיכוי המרד הווינאי באוקטובר 1848.

ה"פטנט" כלל 36 סעיפים שנערכו על ידי קרל פרידריך פון קיבק[2] (Von Kübeck) מיוזמת שר הפנים אלכסנדר באך. הוא ביטל את חופש העיתונות, את חוקי האוטונומיה המוניציפלית ואת פומביות הדיונים בבתי המשפט. "שיטת באך" כפי שכונתה שיטת המשילות החדשה הוצגה באיגרת של הקיסר אל ראש הממשלה שוורצנברג ונשארה השיטה הקובעת באימפריה למשך תשע שנים החל משנת 1852 ועד צו "הדיפלומה של אוקטובר" ב-20 באוקטובר 1860, שהוחלפה גם היא כעבור חדשים אחדים על ידי הפטנט של פברואר (פברואר 1861). אחרי מותו המפתיע של שוורצנברג באמצע ישיבת הממשלה ב-1852 לא מונה באך לראש ממשלה כפי שהיה מצופה. במקום זאת ביטל הקיסר פרנץ יוזף את אופיה של הממשלה כגוף קולגיאלי והחליף אותו בו"ועידות של השרים" שהתקיימו בראשותו או בראשות שר החוץ קרל פרדיננד פון בואול-שאורנשטיין. בואול לא כונה "ראש ממשלה" (Ministerpräsident) אלא "יושב ראש ועידת השרים". (Vorsitzender der Ministerkonferenz)

ארלכסנדר באך
קרל פרידריך פון קיבק

דיפלומת אוקטובר ב-20 באוקטובר 1860 שהוצאה בעקבות תבוסת אוסטריה בקרב סולפרינו ב-1859 סימנה את קץ עידן זה של הנאו-אסבולוטיזם. העקרונות של הפטנט לגבי המנהל והמשפט יושמו גם לגבי ממלכת הונגריה והארצות שהיו הנספחות אליה במסגרת האימפריה האוסטרית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

(בגרמנית)

365Schicksalstage - Der Gedächtniskalender Österreichs

לפי Österreich-Lexikon, E. Bruckmüller, Verlagsgemeinschaft Österreich-Lexikon, 2004 (3 Bde.).

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Friedrich Walter, Von der Märzrevolution bis zur Dezemberverfassung 1867,Springer Verlag 1964

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 J.Sachslehner
  2. ^ ברון או פרייהר פון קיבק