ויליאמיטים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Flag of the Orange Order
הכוכב הסגול של הצבא הוויליאמיטי נוכח על דגל מסדר אורנז'

ויליאמיטים היו תומכיו של ויליאם השלישי, מלך אנגליה (1689–1702) שהדיח את המלך ג'יימס השני והשביעי בבמהפכה המהוללת. ויליאם, סטאדהאודר של הרפובליקה ההולנדית, החליף את ג'יימס בתמיכתם של ויגים אנגליים.

אחת ממטרותיו של ויליאם הייתה להבטיח את כניסתה של אנגליה לליגת אוגסבורג נגד צרפת במלחמת תשע השנים. עבור הוויליאמיטים באנגליה, סקוטלנד ואירלנד, ויליאם נתפס כערובה לחירות האזרחית והדתית ולמלוכה הפרוטסטנטית נגד האבסולוטיזם הקתולי.

המונח "ויליאמי" משמש בדרך כלל גם להתייחס לצבא הרב-לאומי של ויליאם באירלנד במהלך מלחמת הוויליאמי באירלנד, 1689–1691. באירלנד עצמה, ויליאם נתמך בעיקר על ידי הפרוטסטנטים והתנגדו לו אירים ויעקוביטים קתולים אנגלו-אירים שתמכו בג'יימס. לאחר שג'יימס השני עלה לכס המלכות בשנת 1685, הוא הורה למשנה למלך שלו ריצ'רד טלבוט, רוזן טירקונל להחליף בממשלה את הפרוטסטנטים בקתולים. הצבא האירי המלכותי טוהר מפרוטסטנטים, שהוחלפו בקצינים וחיילים קתולים. המיליציה האירית פורקה מנשקה וכלי הנשק שלה נמסרו לקתולים.

בתגובה בשנת 1689 הקימו פרוטסטנטים אירים את צבא הצפון שלהם, הכריזו על ויליאם מאורנז' כמלך, והחלו לכבוש מעוזים סביב קורק ובמיוחד באלסטר. עם זאת, הצבא האירי היעקוביטי הצליח לבסס מחדש את השליטה, לכבוש את בנדון ולנתב את צבא הצפון במהלך הבקעת דרמור. תוך זמן קצר רק דרי ואניסקילן עדיין החזיקו מעמד.

לאחר הכישלונות המוקדמים הללו, הכוחות הוויליאמיטים זכו בשורה של ניצחונות במהלך המלחמה, הגנו על דרי וכבשו את קאריקפרגוס ב-1689. קרבות שלאחר מכן ב- Bone and Aughrim הובילו לניצחון מכריע בלימריק ב-1691. ויליאם בעצמו הוביל את כוחותיו בבוין ב-1690, אשר הונצחה באופן נרחב בציורים כמו הקרב על הבוין של בנג'מין ווסט. הוא עדיין מתואר באיקונוגרפיה של מסדר אורנג', ששמו בא מהשושלת של ויליאם, בית אורנג'-נסאו.

בית סטוק (1695) ב- Vitruvius Britannicus I (1715)

"ויליאמי" מוחל לפעמים על ארכיטקטורת בתים כפריים של תקופת סטיוארט המאוחרת שנבנו בין השנים 1690–1710 במסורת האנגלית הקלאסית השמרנית שהוקמה תחת צ'ארלס השני על ידי יו מיי וסר כריסטופר רן, אשר בית בלטון, לינקולנשייר, ולשעבר סטוק אדית, הרפורדשייר הן דוגמאות אופייניות להן. בתים קומפקטיים כאלה אינם מתאימים בקלות למוסכמות של אדריכלות הבארוק האנגלית.

"הכוכב הסגול הוויליאמי" הוא עדיין חלק מדגל מסדר אורנג' בצפון אירלנד.