ויקיפדיה:ביכורים/Chenspec

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שיחת הילולים

שלום לכם, אני כותבת הרבה בערכים שקשורים לתחום המקצועי שלי, כמו קוגניציה, למידה, נירולוגיה, חינוך ופסיכולוגיה. לאחרונה התחלתי לכתוב גם בפיזיקה ומתמטיקה שאני חובבת מאוד. אני מרבה לכתוב גם ערכים נחמדים ומשעשעים כמו מסיבת פיג'מות ומופע חימום, ערכים על אנשים מגניבים שלא היה להם ערך קודם כמו ריצ'רד לבוי, אמה בול וריק גרין, או כל מה שנראה לי מעניין וקופץ על הדרך. אני גם מרבה לצרף תמונות לערכים, כי זה כיף ויפה ועוזר להן לעלות בחיפוש של גוגל שזה מגניב.

אבל... זה לא היה תמיד ככה, היו לא מעט אנשים שעזרו לי לאורך הדרך ושבזכותם הגעתי עד הלום. התחלתי לערוך בוויקיפדיה לפני הרבה שנים, לא סגורה בדיוק על כמה (זה משתנה אם מחשיבים את התקופה האנונימית שלי או לא) אבל בכל מקרה הרבה. כנכדה של נכדה של בילויים, לסבתא שהייתה מחנכת בנשמתה וציונית מאוד (בזמן שלמרבה התסכול של שתינו אני לא הצלחתי לזכור שמות של שום דבר חשוב), התחלתי עם ערכים שקשורים להיסטוריה המשפחתי שלי בגדרה (כי המחשב כן זוכר) והעלתי תמונות מהסיור המשפחתי במקום.

באותה התקופה עשיתי כמה עריכות קטנות, עד שהתלבשתי על הערך לקות למידה שהגרסה שהייתה לו בזמנו הצריכה בעיניי שיפוץ משמעותי. בעקבות הפעילות הזו הכרתי את Ravit שהסבירה לי שצריך להביא מקורות וגם איך להוסיף אותם לערך. מאז היא ליוותה אותי במסירות רבה (אני מדגישה מסירות כי באותו הזמן התחברתי ללא חשבון משתמש, דרך רשת של קיבוץ שהחליפה כתובת IP בכל פעם שהתחברתי וזה ממש לא היה פשוט ליצור איתי קשר). היא עזרה לי רבות גם בהיבטים הטכניים וגם בהיבטים החברתיים של וויקיפדיה ותמיד עודדה אותי להמשיך ולכתוב. בהמשך הכרתי את הפעילות הרבה שלה במסגרת המקבץ השבועי שאני מאוד מחבבת, ואני עדיין מתרשמת מיוזמות חדשות שלה כמו מיזם חודש אסיה ועוד הרבה דברים טובים. רוליג היה הויקיפד השני שהכרתי והוא עזר לי הרבה בערכים של פסיכולוגיה, בדפי שיחה וכל מה שהייתי צריכה. שניהם ביחד עזרו לי לעבור מסטטוס של כותבת מזדמנת לוויקיפדית אמתית.

כמה שנים מאוחר יותר, בזכות המפגש שלי עם חנה באחד הסיורים הראשונים של תחרות אתרי המורשת, התחלתי להעלות תמונות לוויקי שיתוף בקצב הולך וגובר. למעשה, בלעדיה לא הייתי מגיעה להישג הזה שאני מאוד גאה בו. עם הזמן גם הכרתי את אלדד ו-אמיר א׳ אהרוני, שהתרגלתי לחשוב עליהם כצוות התמיכה הלשוני שלי. הם תמיד נכונים לפרוס בפני את ההסבר המלא על כל פסיק וסוגיה שאני תוהה לגביהם, בכל מה שקשור למילים ואיך שאמורים לכתוב אותם (נושא מאתגר לדיסלקטים - למשל, אם כותבים "ויקיפדיה" עם ו' אחת ו- "בוויקיפדיה" עם שני ו'ים, האם כאשר ו' החיבור מתווספת למילה היא גורמת לתלת ו'?).

אחרי כל ההילולים והתשבחות, אני רוצה גם לנצל את הבמה כדי להעלות נושא מעניין לדיון: כתיבה משותפת ועבודת צוות.

בחרתי בנושא הזה משום ששמתי לב שלמרות שוויקיפדיה היא פלטפורמה שמיועדת לכתיבה שיתופית, לפחות בחוויה שלי, רוב העבודה היא בעלת אופי סדרתי יותר. כלומר, מישהו כותב משהו ואז בא מישהו אחר ומתקן או מוסיף אחריו. שלא תבינו לא נכון, זה דבר נהדר כשלעצמו. אחת הדוגמאות הראשונות שהפליאו אותי היא הערך אטב ניירות שפתחת במקור כקצרמר ואורח פורח שבא אחרי הפך אותו לערך מכובד ביותר תוך כמה ימים.

עם זאת, היו לי מעט מאוד מקרים בהם הרגשתי ממש חלק מעבודת צוות מסונכרנת, שבה מספר עורכים עבדו על ערך או דף בו זמנית בצוותא (או לפחות הכי בו זמנית שאפשר בלי התנגשויות עריכה). המקרה הראשון שזכור לי הוא תהליך הבנייה המורכב של תבנית:חלוקה של מערכת העצבים האנושית עם Purielku, שהיה מאוד לא פשוט אבל הוביל לתוצאה שאני מאוד גאה בה ושלדעתי עוזרת מאוד להבין מה מתקשר לאיפה ואיך. לאחרונה הצטרף אלינו גם וידנפלד שאני בטוחה שהעריכות שלו שידרגו אותה עוד יותר. כמו כן, היה לי את הכבוד לקחת חלק בהרחבת הערך מספר ממשי עם דוד שי ו-עוזי ו.. זאת הייתה חוויה מאוד מיוחדת, אני מודה לשניהם על כך ומקווה שעוד יצא לנו לעבוד יחד על ערכים נוספים. מכל אחד מהמקרים האלו למדתי המון ונהנתי מאוד. מעבר לכך, אני חושבת שהיתרונות של סגנון העבודה הזה באים לידי ביטוי גם באיכות של הכתיבה.

אשמח לשמוע את דעתכם על זה ובעיקר - איך אפשר לעשות את זה יותר?

המון תודה לכולכם, על שאתם יוצרים קהילה נפלאה כזו ונותנים לי את ההזדמנות לקחת חלק בבניית מאגר הידע האנושי,

אל תשכחו להיות מדהימים! Chenspec - שיחה 19:03, 18 בדצמבר 2015 (IST)[תגובה]