ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/ערכים ששוכתבו או הורחבו באנציקלופדיה היהודית/יחוסי תנאים ואמוראים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קובץ:יחוסי תנאים ואמוראים ליק תרלד.png
יחוסי תנאים ואמוראים (ליק: מקיצי נרדמים, 1874)

יחוסי תנאים ואמוראים (לעתים: סדר תנאים ואמוראים, או: ערכי תנאים ואמוראים) הוא לקסיקון תלמודי מתקופת הראשונים העוסק בשמות התנאים ואמוראים.

הספר מברר את שמם ואת יחוסם של התנאים והאמוראים, מסודר לפי שמותיהם, ועוסק בבירור סוגיות והלכות שנאמרו בשם אותם תנאים ואמוראים.

הספר שחובר במאה ה-12 בידי רבי יהודה בן קָלוֹנִימוּס (ריב"ק) משפיירא, מבעלי התוספות באשכנז, שרד חלקית בלבד (כרבע מהחיבור המלא) בכתבי יד, וחלקים ממנו פורסמו לראשונה רק במאה ה-19.

כתב היד ויחוסו[עריכת קוד מקור]

שני כתבי היד ששרדו מהחיבור, נמצאים בספריית אוניברסיטת אוקספורד. האחד מכיל 808 עמודים בשלושה כרכים[1], כתב יד זה מקיף את הערכים מאותיות ב-י. והשני מכיל 325 עמודים[2]

לאופולד צונץ ייחס את החיבור ל"אחיו של רבי מאיר משפייאר"[3] ובהמשך[4] באופן ממוקד יותר ל"רבי דוד ב"ר קלונימוס ב"ר מאיר ממינצברג (Münzenberg)". לזיהויו של צונץ הסכים גם הביבליוגרף מוריץ שטיינשניידר שגם פרסם את הערך "חדקאי" מתוך הספר בכתב העת "אוצר נחמד"[5]. רבי רפאל נתן נטע רבינוביץ שההדיר את הספר במסגרת חברת מקיצי נרדמים בשנת ה'תרל"ד לא זיהה את שם המחבר.

לעומתם כתב החוקר אברהם אפשטיין מאמר נרחב שפורסם גם כחוברת בפני עצמה (ברסלוי 1895), במאמרו זה הוא מסביר את המקורות להשערתו של צונץ: המחבר מזכיר פעמים אחדות את אחיו רבי מאיר, ולפי המבואר בשו"ת מהרש"ל (סימן כט) היה אח בשם זה לרבי דוד ב"ר קלונימוס ב"ר מאיר ממינצברג. אך הלה חי ופעל במינצברג, ומחבר הספר חי ופעל בשפייאר, ולכן סבור אפשטיין שהמחבר היה אח שלישי שלהם: רבי יהודה שאכן חי בשפייאר. במאמרו של אפשטיין נוספו ראיות להשערה זו, והיא התקבלה גם על דעתם של רבי רפאל נתן נטע רבינוביץ וסולומון שכטר בהערותיו ל"הגדת שיר השירים"[6].

שם הספר ותוכנו[עריכת קוד מקור]

הספר מסודר על פי שמות התנאים והאמוראים. כתבי היד של הספר הידועים כיום חסרים בתחילתם ובסופם: הספר מתחיל בסוף האות ב, בערך "בר ליואי", ומסתיים באות כ בערך "כרוספדאי". גם האות ד' חסרה, וחלקים מאותיות ג, ה.

מכיוון שהספר חסר בתחילתו אין לדעת כיצד קרא המחבר לספרו. ברשימת כתבי היד בספריית אופנהיימר, בה הוחזק כתב היד, נקרא הספר "יחוסי תנאים ואמוראים", ורוב הספר פורסם בשם זה. ערכי האות י' יצאו לאור בידי מהדיר אחר, תחת השם "ערכי תנאים ואמוראים". יש אומרים כי השם הנכון הוא "סדר תנאים ואמוראים", מאחר שהמחבר מכנה את עצמו פעמים רבות "הסודר", אך אין לבלבלו עם החיבור המכונה כיום סדר תנאים ואמוראים.

בכל ערך אסף המחבר את מאמריו של החכם נשוא הערך ודן בתולדותיו. פעמים רבות הוא נכנס למשא ומתן הלכתי נרחב על הסוגיה בה מופיע שמו של החכם, ויש בדבריו שפע של פירושים מקוריים, כמו גם גרסאות שאינן ידועות ממקורות אחרים.

מהדורות הספר[עריכת קוד מקור]

בשנת תרל"ד (1874) פרסם הרב רפאל נתן נטע רבינוביץ, מחבר דקדוקי סופרים, את האות ב', על ידי חברת מקיצי נרדמים.

אותיות ג-ז פורסמו ב'סיני', שנה ב' תרח"ץ ואילך. לאחר מכן יצאו לאור האותיות ב-ז כספר, על ידי הרב יהודה לייב מימון (ירושלים תש"ב), ושוב לאחר פטירתו, עד האות ט (ירושלים תשכ"ג). אות י' יצאה לאור על ידי הרב משה יהודה בלוי בשני כרכים (ניו יורק תשנ"ד) בשם "ערכי תנאים ואמוראים".

מכון אופק הודיע בעבר על הוצאת מהדורה מחודשת של הספר בארבעה כרכים, כולל מקורות וביאורים,[7] אך נכון לשנת 2017, היא טרם יצאה לאור.[8]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור]

  • אברהם אפשטיין, הלקסיקון התלמודי יחוסי תנאים ואמוראים ליהודה בן קלונימוס משפיאר, ברסלאו 1895 (בגרמנית)
  • יהודה ליב הכהן פישמן, יחוסי תנאים ואמוראים: מבוא, סיני, שנה א, חוברת א, עמ' יד-יט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ כתב יד זה מופיע ברשימת רבי דוד אופנהיימר, מס. תמג; וברשימת נויבאואר מס. 2199. וברשימת חיים מיכל ("אור החיים") כתבי יד, עמ' ו' מספר נט.
  2. ^ כתב יד זה מוזכר ברשימת נויבאואר מס.2200, וברשימת חיים מיכל, מס.1215 בשם "ספר תנאים ואמוראים".
  3. ^ בספרו "Zur Geschichte und Literatur" (צור גֶשִׁיכְטֶה אונד ליטֶרַטוּר), עמ' 193 בהערה.
  4. ^ בספרו "Literaturgeschichte" (ליטֶרַטוּרגֶשִׁיכְטֶה), שיצא לאור 20 שנה מאוחר יותר, עמ' 325. שני המקורות מצוטטים אצל פישמן, להלן "לקריאה נוספת".
  5. ^ אוצר נחמד, ב, עמ' כט-לא
  6. ^ מצוטטים אצל פישמן, להלן "לקריאה נוספת".
  7. ^ מכון אופק לכתבי יד עבריים, באתר אוצר החוכמה
  8. ^ מדור "סדר הדורות, הגות ומוסר", באתר הוצאת אופק

קטגוריה:ספרות הראשונים קטגוריה:ספרי המאה ה-12 קטגוריה:ספרי היסטוריה של עם ישראל קטגוריה:היסטוריה של התורה שבעל פה קטגוריה:ספרים ביוגרפיים עבריים