ולרי ליוקין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ולרי ליוקין
Valeri Viktorovich Liukin
Валерий Викторович Люкин
ליוקין מופיע על בול סובייטי מ-1987
ליוקין מופיע על בול סובייטי מ-1987
לידה 17 בדצמבר 1966 (בן 57)
אקטובה, הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הקזחית בברית המועצות
מידע כללי
מדינה ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
משקל 50 ק"ג עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 1.63 מטר
בן או בת זוג Anna Kochneva עריכת הנתון בוויקינתונים
ספורט
ענף ספורט התעמלות מכשירים
תקופת הפעילות עד ל-1993
הישגים
פרסים והוקרה מאסטר מוסמך לספורט של ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ולרי ליוקיןרוסית: Валерий Викторович Люкин; נולד ב-17 בדצמבר 1966) הוא מתעמל מכשירים רוסי-אמריקאי לשעבר. מאז פרישתו החל בקריירה כמאמן התעמלות מכשירים. כמתחרה עבור ברית המועצות, ליוקין הוא אלוף האולימפי בקטגוריה הקבוצתית באולימפיאדת סיאול ב-1988, בה זכה גם במדליית זהב בתרגיל המתח ומדליות כסף בקרב-רב אישי ובתרגיל המקבילים. ליוקין הוא המתעמל הראשון שביצע טריפל סלטה לאחור בתרגיל הקרקע. הוא נשוי לאנה קוטצ'נבה, אביה ומאמנה של המתעמלת נסטיה ליוקין, האלופה האולימפית מאוליפיאדת בייג'ינג. ליוקין הוא הבעלים של האקדמיה האולימפית להתעמלות (WOGA) ביחד עם חברו יבגני מרצ'נקו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליוקין נולד באקטובה, הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הקזחית בברית המועצות. הוא החל להתאמן כשהיה בן 7, ועבר לעיר מוסקבה כדי להצטרף לקבוצת הצעירים הלאומית של ברית המועצות. הופעתו הבינלאומית הראשונה הייתה בשנת 1985 בגביע ידידות. ליוקין התאמן תחת הדרכתו של אדוארד יארוב, ולקח חלק פעיל בנבחרת הלאומית בהתעמלות מכשירים עד התפרקות של ברית המועצות ב-1991. ב-1992 עבר ליוקין לארצות הברית והתחיל בקריירת אימון וב-1994 פתח יחד עם יבגני מרצ'נקו את האקדמיה האולימפית להתעמלות (World Olympic Gymnastics Academy).

באליפות אירופה 1987 שהתקיימה במוסקבה, זכה ליוקין במדליית הזהב בקרב רב אישי, במקבילים ובתרגיל הקרקע והיה המתעמל הראשון שמבצע "טריפל סלטה לאחור" (שלוש סלטות לאחור) בתרגיל הקרקע. בנוסף זכה במדליית כסף בתרגיל הטבעות ומדליית ארד בקפיצות. באליפות העולם שהתרחשה ברוטרדהם 1987, זכה עם הנבחרת הסובייטית במדליית הזהב הקבוצתית.

באולימפיאדת סיאול, שנערכה ב-1988 בקוריאה הדרומית, זכה ליוקין במקום הראשון בתרגיל המקבילים, יחד עם המתעמל הסובייטי ולדימיר ארטמוב, ובמדליית הזהב בתחרות הקבוצתית. בנוסף זכה במדליות הכסף בקרב-רב ובתרגיל המקבילים.

באליפות העולם בהתעמלות שנערכה באינדיאנפוליס שבארצות הברית בשנת 1991, זכה שוב עם הנבחרת הסובייטית במקום הראשון, ובתחרות האישית סיים במקום השלישי בקרב רב וזכה במדליית ארד.

קריירת אימון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליוקין קיבל הכרה עולמית כמאמן, כשביתו, המתעמלת נסטיה ליוקין, זכתה במקום הראשון בקרב-רב אישי באולימפיאדת בייג'ינג והייתה למתעמלת האמריקאית השנייה ברציפות שזוכה בהישג זה. קרלי פטרסון האמריקאית, גם היא מהאקדמיה להתעמלות של ליוקין, זכתה בתואר באולימפיאדת אתונה. בנוסף אימן ליוקין מתעמלות רבות וידועות תחת האקדמיה האולימפית להתעמלות שבבעלותו.

ליוקין זכה בתואר המאמן הבין-לאומי בשנת 2000 ו-2004, ונכנס להיכל התהילה הבינלאומי להתעמלות בשנת 2005.[1] ב-16 בספטמבר 2016 מונה למתאם הנבחרת הלאומית להתעמלות מכשירים לנשים של ארצות הברית, ובכך החליף את מאמנה הפורשת של נדיה קומנצ'י, מרתה קרולי.[2] ב-2 בפברואר 2018 פרש מהתפקיד בעקבות פרשת ניצול מיני של רופא הנבחרת הלאומית, לארי נאסר.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ולרי ליוקין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ USA Gymnastics announces 2016 USA Gymnastics Hall of Fame Class, USA Gymnastics
  2. ^ USA Gymnastics names Liukin as women's national team coordinator, USA Gymnastics
  3. ^ "Valeri Liukin resigning from role with U.S. women's gymnastics team". USA TODAY (באנגלית). נבדק ב-2018-09-30.