מאמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מאמן קבוצת פוטבול אוסטרלי מדריך את שחקניו

בספורט, מאמן הוא אדם המדריך ספורטאי או קבוצת ספורטאים, מייעץ להם ומנהל את פעולותיהם כאשר הם מתכוננים לתחרות ספורטיבית, ובזמן שהם משתתפים בה בפועל. חלק מהמאמנים עסקו בענף בו הם מתמחים כספורטאים מקצוענים. לכל הפחות שיחקו בענף בו הם מאמנים עד גיל נוער. ברוב ענפי הספורט המאמנים צריכים לעבור הכשרה מקצועית כדי לעסוק בכך. כמו קורס הפרו בענף הכדורגל.

תפקידי המאמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוטל על המאמן משתנה מענף לענף וממקום למקום. בדרך כלל תפקידו כולל את:

  • התוויית הטקטיקה והאסטרטגיה המתאימה לכל משחק או תחרות, בהתאם ליריב ולנסיבות המשתנות.
  • בחירת התחרויות שבהן ישתתף הספורטאי או הקבוצה, בענפי ספורט שבהם קיימת האפשרות לבחור (כגון טניס).
  • בחירת משטר האימונים הפיזי, התרגילים וההכנות שיבצעו הספורטאים, במטרה להביא אותם לשיא ברגע הנכון, לחלק נכון את מאמציהם ולמנוע פציעות.
  • בחירת ההרכב המתאים לכל תחרות או משחק, בענפי ספורט קבוצתיים, כגון כדורגל או כדורסל, וביצוע חילופים תוך כדי ההתמודדות, אם הם מותרים.
  • הטלת משמעת על הספורטאים.

מקומו בארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארגונים ספורטיביים מודרניים כוללים בתוכם מבנה ארגוני מורכב, על פי רוב היררכי, שכולל יותר ממאמן אחד, ומחלק את תחומי האחריות בין נושאי התפקידים השונים. בייחוד אמורים הדברים במועדוני ספורט מקצוענים.

במסגרת מבנה היררכי זה, פועלים ביחד בדרך כלל מאמן ראשי, יחד עם עוזרי מאמנים ומאמנים ייעודיים כגון מאמני שוערים בכדורגל, או כאלו שאחראים על כושר גופני. ישנם מאמנים המופקדים על מחלקות הנוער וקבוצות המשנה של מועדוני ספורט, כמו גם כאלה שמאמנים נבחרות לאומיות בגילאים שונים.

בארגונים מסוימים, כמו בקבוצות הכדורגל בבריטניה, מקובל מודל שמקנה למאמן הראשי סמכויות נרחבות יותר, הגולשות גם להיבט הכלכלי-ניהולי של הקבוצה. מאמן כזה אף נקרא לעיתים מנהל או מנג'ר. ברוב מועדוני הספורט הבכירים בעולם, יש איש מקצוע הנמצא מעל המאמן הוא המנהל המקצועי (Gerenal Manager באנגלית) שאחראי בעיקר על הבאת רכש מקצועי הן של שחקנים והן של אנשי אימון. לעיתים את העבודה השוטפת מול השחקנים באימונים עושים עוזרי המאמנים, בעוד המאמן הראשי עסוק בעיקר בהכנה הטקטית למשחקים.

מקובל שעל הספורטאים לנהוג יראת כבוד מסוימת במאמן, שמתבטאת בין השאר בפנייה אליו כ"המאמן" ולא בשמו[דרושה הבהרה]. יחס זה נובע בחלקו מכפיפות הספורטאים למאמן, ובחלקו מעובדת היות המאמן, ברוב הגדול של המקרים, מבוגר מהספורטאים אותם הוא מדריך.

כדורגל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכדורגל, המאמן אחראי על העברת האימונים בין המשחקים, על קביעת המערכים וההרכבים למשחק וניהול המשחק עצמו (חילופים, טקטיקות וכו'). במהלך משחק הכדורגל על המאמן להיות באזור הטכני של קבוצתו.

כדי לאמן במשחק רשמי של אופ"א או בליגה הראשונה במדינה החברה באופ"א, על המאמן להיות בעל תעודת פרו של אופ"א. בישראל קיימת חובה לעבור הסמכה במכון וינגייט או הסמכה מקבילה במוסד בעולם בשביל לאמן בכל מסגרת ובכל קבוצת גיל.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מאמני ספורט בוויקישיתוף