חומר מחמצן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תווית חומרים מסוכנים לחומרים מחמצנים

חומר מחמצן (הידוע גם כמחמצן או קולט אלקטרונים) הוא חומר בתגובה כימית של חמצון-חיזור ש"מקבל" אלקטרונים מחומר מחזר (הנקרא גם מחזר, או תורם אלקטרונים). במילים אחרות, מחמצן הוא כל חומר שמחמצן חומר אחר. דרגת החמצון של המחמצן יורדת ואילו זו של המחזר עולה; הדבר בא לידי ביטוי באמירה שמחמצנים "עוברים חיזור" ו"מחוזרים"" בעוד שהמחזרים "עוברים חמצון" ו"מתחמצנים". חומרי החמצון הנפוצים הם חמצן, מימן על-חמצני והלוגנים.

במובן מסוים, חומר מחמצן הוא צורון כימי שעובר תגובה כימית שבה הוא צובר אלקטרון אחד או יותר. במובן זה, חומר מחמצן הוא מרכיב אחד בתגובת חמצון-חיזור (חמזור). במובן השני, חומר מחמצן הוא צורון כימי המעביר אטומים אלקטרושליליים, בדרך כלל חמצן, לסובסטרט. בעירה, חומרי נפץ רבים ותגובות חמזור אורגניות כרוכים בתגובות העברת אטומים.

מקבלי אלקטרונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקבלי אלקטרונים משתתפים בתגובות העברת אלקטרונים. בהקשר זה, החומר המחמצן נקרא מקבל אלקטרונים והחומר המחזר נקרא תורם אלקטרונים. חומר מחמצן קלאסי הוא יון הפרוצניום שמקבל אלקטרון ליצירת . אחד ממקבלי האלקטרונים החזקים ביותר הזמינים באופן מסחרי הוא "magic blue" (מילולית: "כחול קסום"), הקטיון הרדיקלי שמקורו ב-.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חומר מחמצן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ N. G. Connelly, W. E. Geiger (1996). "Chemical Redox Agents for Organometallic Chemistry". Chemical Reviews. 96 (2): 877–910. doi:10.1021/cr940053x. PMID 11848774.
ערך זה הוא קצרמר בנושא כימיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.