חוק האפס-אחד של יואיט-סאוואג'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בערך זה
נעשה שימוש
בסימנים מוסכמים
מתחום המתמטיקה.
להבהרת הסימנים
ראו סימון מתמטי.

חוק האפס-אחד של יואיט-סאוואג' הוא משפט בתורת ההסתברות שהוכיחו המתמטיקאים אדווין יואיט ולאונרד סאוואג'.[1] המשפט מתאר מאורעות שהסתברותם היא 0 או 1 בלבד.

באופן לא לגמרי פורמלי, המשפט קובע כי בהינתן סדרת משתנים מקריים בלתי תלויים ושווי-התפלגות, כל מאורע שנקבע על ידי המשתנים המקריים הללו, אך שאינו תלוי באף שינוי סדר של מספר סופי מתוך המשתנים המקריים, הוא בהכרח קורה או בהכרח לא קורה בהסתברות 1.

נוסח פורמלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

תהי מידת הסתברות על , כאשר היא סיגמא אלגברת בורל.

נדון במרחב המכפלה , כאשר וכן . נשים לב כי במרחב זה המשתנים המקריים המוגדרים הם כולם בלתי-תלויים, והם גם שווי-התפלגות, שכן כל אחד מהם בעל ההתפלגות .

נתבונן בחבורה של התמורות הסופיות על , כלומר התמורות שמשנות רק מספר סופי של איברים. נשים לב כי פועלת על , על ידי כך שכל תמורה סופית , משרה העתקה , על ידי .[2]

אזי חוק האפס-אחד של יואיט-סאוואג' קובע כי הפעולה היא ארגודית. כלומר, לכל מאורע , אם לכל , אז או .

הוכחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילה ניתן להראות כי המשפחה מהווה תת-סיגמא-אלגברה.

אם כך תהי . נתבונן בהעתקה המציינת , ונשתמש בעובדה הבאה: קיימת סדרה של העתקות החסומות על ידי , כך שלכל ההעתקה היא מדידה ביחס לסיגמא-אלגברה , ומתקיים כאשר .

תהי העתקה כלשהי שהיא -מדידה. נבחר תמורה שמקיימת . יש כזאת, כי ניתן למשל לבחור את התמורה שמחליפה את המספרים עם המספרים , ואת כל שאר המספרים משאירה במקומם.

תחילה נשים לב כי היא העתקה בלתי-תלויה ב-, ולכן מתקיים . כמו כן נבחין כי מההנחה לגבי נובע כי , ולכן נובע כי .

עוד נשים לב כי מתקיים:

כעת נוכל להסיק כי:

,

ממה שהראינו נובע כי שני הנסכמים שואפים לאפס, ולכן בהכרח , כלומר או .

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה לחוק האפס-אחד של קולמוגורוב, מאורעות זנב גבוליים, כדוגמת , הם מאורעות שאינם תלויים בהחלפת הסדר של אף קבוצה סופית של המשתנים המקריים, ולכן גם חוק האפס-אחד של יואיט-סאוואג' קובע כי הסתברותם היא 0 או 1.

דוגמה שלא ניתן להסיק מתוך חוק האפס-אחד של קולמוגורוב, היא הילוך מקרי פשוט על המספרים השלמים, בהסתברות ללכת ימינה ובהסתברות המשלימה ללכת שמאלה, כלומר באופן בלתי תלוי לכל . במצב זה נתבונן בסדרת המשתנים המקריים המוגדרים , כלומר קובע היכן נמצא ההילוך בצעד ה-. אזי המאורע , כלומר המאורע שמתאר כי ההילוך המקרי חוזר אינסוף פעמים ל-, הוא מאורע שכמובן נקבע על ידי , והוא לא תלוי באף תמורה סופית על . לכן לפי חוק האפס-אחד של יואיט-סאוואג' הוא בעל הסתברות 0 או 1 בלבד.

חוק האפס-אחד של קולמוגורוב אינו מספיק כדי לקבוע כי המאורע הנ"ל הוא מאורע בעל הסתברות 0 או 1 בלבד, שכן הם משתנים מקריים תלויים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Hewitt, E.; Savage, L. J. (1955). "Symmetric measures on Cartesian products". Trans. Amer. Math. Soc. 80: 470–501. doi:10.1090/s0002-9947-1955-0076206-8.
  2. ^ ההעתקה מדידה, שכן בכל קואורדינטה היא שווה למשתנה המקרי .