טוליו לומברדו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טוליו לומברדו
Tullio Lombardo
לידה 1455
ונציה, הרפובליקה של ונציה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 בנובמבר 1532 (בגיל 77 בערך)
ונציה, הרפובליקה של ונציה עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה פיסול עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות רנסאנס עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי פייטרו לומברדו עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות Belluno Cathedral San Martino, Tomb of the Dodge Andrea Vendramin עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הפסל "אדם" מאת טוליו לומברדו; הפסל נמצא במוזיאון המטרופוליטן לאמנות בניו יורק. בשנת 2002 קרס ונשבר לרסיסים, וב-2014, אחרי עבודות רסטורציה, הושב על כנו

טוליו לומברדו הידוע גם כטוליו סולארי (איטלקית: Tullio Lombardo; ‏ סביבות 145517 בנובמבר 1532) היה פסל, איש הרנסאנס האיטלקי.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לומברדו היה בנו של פייטרו לומברדו ואחיו של אנטוניו לומברדו. בני משפחת לומברדו עבדו יחד בעיטור כנסיות, קברים ומבני ציבור, והחוקרים מתקשים לעיתים בייחוס יצירות פרטני למי מהם. טוליו לומברדו החל את דרכו העצמאית ב-1481 בפיסול בכנסיית סנטה מריה דיי מיראקולי בוונציה. הוא השתתף בעבודות הפיסול בבזיליקת סנטי ג'ובאני אי פאולו (אנ'), שבה יצר את מצבות קבריהם של דוכסי ונציה אנדראה ונדראמין ופייטרו מוצ'ניגו בדגמי קשת ניצחון רומית עם תבליטים ופסלים של לוחמים בשריונות רומיים. לומברדו השלים את מצבת הקבורה של מרקו קורנארו בכנסיית השליחים בוונציה (איט') וכמו כן עיצב את האפריז בקפלת קורנארו בבזיליקת סנטה מריה גלוריוזה דיי פרארי. הוא היה שותף בעיטור גרם המדרגות שבסנטה מריה דיי מיראקולי (ונציה). טוליו לומברדו יצר עבודות פיסול גם מחוץ לעיר ונציה – בערים טרוויזו ופדובה שבמחוז ונטו, עבור בית גונזגה במנטובה ואף עבד בבזיליקת פרנציסקוס הקדוש ברוונה (איט').

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טוליו לומברדו בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא אמנות ובנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.