טיוטה:כפר קאסם (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כפר קאסם הוא סרט תעמולה ערבי בהפקה משותפת של סוריה ומחלקת התעמולה של אש"ף, אשר עוסק בטבח בכפר קאסם אשר התבצע בידי מחלקה של שוטרי משמר הגבול ערב מבצע קדש ב-29 באוקטובר 1956. הסרט הופיע לראשונה בפסטיבל הסרטים קרתגו שבתוניסיה בשנת 1975. את הסרם ביים הבמאי הלבנוני בוראן אלווי אשר גם צילם את הסרט בלבנון.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט התבסס על ספרו של סברי ג'ריס, "הערבים בישראל", ועל עדותם של עדי ראייה ששהו במקום בזמן הטבח, בהם כארים יונים, שעזב את ישראל לסוריה ובהמשך שיחק בסרט את דמותו של אל"ם ישככר שדמי. הסרט נשען על משפטם של מבצעי הטבח, רב-סרן שמואל מלינקי וסגן גבריאל דאהן שדמותיהם מודות בבית המשפט כי היו יורים גם בנשים וילדים שהיו מפרים עוצר.

הסרט מציג את המבנה החברתי והמעמדי של כפר ערבי בישראל, כולל המתחים שהיו בחברה הערבית בישראל בין אנשי המפלגה הקומוניסטית לנאצריססטים. בסרט יש לא מעט סצנות אנטישמיות: בכניסה לתל אביב עורכים חיפוש על כל ערבי שרוצה לבקר בעיר. כאשר ערבי מכפר קאסם נכנס לבית קפה בתל אביב, הוא רואה את חברו עלי, שמבקש כי יקרא לו אליהו כי כאן אף אחד לא יודע שהוא ערבי. בחנות מזכרות בעיר מוכרים בובות של ערבים תלויים והשיא כמובן הוא בעת הטבח, נשים וילדים מורדים ממשאיות ונורים למוות בידי שוטרי משמר הגבול. לאחר מכן מופיעים בסרט גזרי הדין הקלים של הנאשמים ומסופר לצופים כי הם התקדמו לאחר מכן בשורות כוחות הביטחון בישראל הסרט נאסר להקרנה, אך אנשי ארגון "מצפן" המרקסיסטי ביחד עם נציגי "בני הכפר" רכשו עותר שלו בצרפת והפיצו אותו בכפרי המשולש, בתחילה בכפר קאסם עצמו במלאת 20 שנה לטבח ואחר כך בשאר המשולש עד שהוחרם בידי המשטרה. לימים הרשות הפלסטינית החליטה להשתמש בחלקים מהסרט ועיוותה אותם, במקום בכפר קאסם נאמר שהטבח היה בכפר קיביה שבגדה המערבית, בכדי לעורר יצרי נקם בחברה הפלסטינית, ערב האינתיפדה השנייה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא קולנוע. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.