לדלג לתוכן

טיוטה:קבלה חושית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תורת הקבלה החושית היא שיטת לימוד מודרנית המציעה דרך לוגית לתפוס מושגים ממסורות דתיות קדומות. היא משלבת בין מסורת עתיקה למודרניות חשיבתית. היא עוסקת בכל הקשור לתפיסת עולם משמעותית הגיונית וחושית ביותר. היא מאגדת בתוכה מושגים מתורות מסורתיות שבכל מיני דתות כולל הקבלה של היהודים, ההינדואיזם של ההודים והמסורת הסינית של הסיניים. הקבלה החושית נסמכת על החושים שלנו, לכן היא היא מתקנת את הבעיה שהייתה במסורות קדומות, הם נטו לפעמים לתלות במושגים משמעויות שנבעו מאמונה לא מציאותית, ולכן אמנם נמצאים בקבלה חושית מושגים שידועים כבר המון שנים בדתות השונות, אך הקבלה החושית שופכת אור על כל משמעות המושגים הללו וכיצד הם באים לידי ביטוי בפועל ואיך ניתן להבחין במושגים הללו דרך החושים שלנו.

זאת תורה שנסמכת ישירות על עובדות וחוקי לוגיקה כלליים, שכל אחד יכול להשיג אם רק יתבונן בראש פתוח באמצעים העומדים לרשותו. יש מקום לניסוי וטעיה אבל בתחום שכל אחד יכול לנסות על עצמו ולהרגיש את התוצאות.

בדר"כ בקבלה חושית נסמכים על עובדות ידועות לכל ועל חוקי לוגיקה פשוטים מה שהופך את הדברים לנגישים יותר כך שניתן להזדהות עם הדברים בקלות.

טענות נגד הקבלה החושית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטוענים נגד קבלה חושית טוענים שלפעמים החושים שלנו מטעים אותנו ראו אשליות אופטיות, ולכן זה אבסורד לכאורה לקבל מסקנות רק דרך החושים שלנו. לטענתם צריך להיעזר גם בהיקשים ודימויים של אמונות.

מנגד התומכים בקבלה חושית טוענים שבלי חושים לא יכולנו לקבל שום מידע, לא היינו יכולים לדעת כלום, ואילו אשליות אופטיות ניתן להוכיח שהן אשליות דרך החושים שלנו, כלומר דרך חוש הראיה יש דרך להוכיח שמדובר באשליה אופטית, כולם יווכחו שמדובר באשליה אופטית, ואם כן חוש הראיה עצמו לא גורם לנו לחשוב שהשליה היא אמיתית אלא הוא מאפשר לנו לדעת שמדובר באשליה. מה שמחזיר אותנו כן לסמוך על החושים שלנו בכל טענה חושית אשר לא הוכחה כאשליה או כהזיה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשלהי המאה ה-12 החלו להתפרסם בפרובנאס ובצפון ספרד כתבים עיוניים של קבלה יהודית. הקבלה היהודית עברה תהפוכות עם השנים בהם מושגים כמו ספירות, מרכבה, בורא מאציל אל אלהים ועוד התחילו לקבל תאוצה. במקביל ההינדואים בהודו החלו לדבר על תחום הצ'אקרות ועל הפראנה ובקרב התרבות הסינית דיברו על צ'י.

כל הדתות הללו דיברו על מושגים מאוד מרוממים ופותחי אופקים אך בכולם היה היה מעורבב אי אילו סיגים של דמיון או אמונות שוא, כיוון שהם לא נסמכו על החושים של הכלל אלא על תובנותיו של היחד המקובל או הגורו העליון.

את התופעה הזו באה הקבלה החושית לתקן, בכך שהיא מסתמכת על החושים שיש לכל אחד, על עובדות פשוטות שכל אחד יכול להתנסות בהם או אולי כבר למד אותם במהלך חיו ורק לא שם לב למסר שהיה להם לתת לו.

מינוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

את המושג קבלה חושית טמע יוחאי אלחייני בשנת 2021 כאשר גילה שיש דרך הגיונית יותר לקשר בין מושגים מקובלים מן הדתות השונות, ולקשר אותם אל החושים שלנו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיעורים בקבלה חושית דרך יוטיוב [1]

  1. ^ פלייליסט על קבלה חושית ביוטיוב, באתר דרך חייםI ללמד מהטבע