יוניסקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יוּנִיסֶקְסאנגלית: Unisex) מתייחס לדברים שאינם ספציפיים קשורים למגדר מסוים, והם מתאימים לכל המגדרים.[1][2] המונח עשוי להיות קשור לעיוורון מגדרי או לנייטרליות מגדרית (אנ').

באופן לא פורמלי, הפעם הראשונה שבו השתמשו במונח היה בשנות ה-60 של המאה ה-20. אף על פי שתחילית המונח, "Uni", מגיעה מהמילה הלטינית unusעברית: אחד), נראה שהמונח הושפע ממילים כמו united ו-universal, שבהן התחילית, "Uni", מקבלת את המשמעות של משותף. במובן זה, ניתן לראות את משמעות המונח כמשמעות המשותפת לכל המגדרים.[3]

שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

לעיתים קרובות, מעצבי שיער ומכוני יופי שמשרתים גברים ונשים כאחד מיוחס כיוניסקס. הדבר אופייני גם לשירותים ומוצרים אחרים שהופרדו באופן מסורתי, כמו חנויות בגדים או מוצרי יופי. בדרך כלל, גם השירותים הציבוריים מופרדים בין המגדרים. עם זאת, קיימים גם שירותים ציבוריים יוניסקס, שאינו מפריד בין המגדרים.

אופנת יוניסקס כוללת בגדים שונים בהם הביגוד מתאים לכל המגדרים, כמו חולצות טריקו. גרסאות של בגדים אחרים עשויות להיות מתאימות להתאמות שונות בהתאם למגדרו של האדם, כגון ג'ינס. חנות הבגדים האנגלית, 'Mates', שנוצרה על ידי אירווין סלר, הייתה החנות הראשונה שמכרה בגדי יוניסקס.

שיתוף בריכה או מתקן פנאי אחר על ידי שחיינים בעלי מגדר שונה מכונה, בדרך כלל, כרחצה מעורבת (אנ').

חינוך מעורב מגדרית מתרחש כאשר המוסד החינוכי מקבל סטודנטים מכל המגדרים. בנוסף, ישנם גם שמות יוניסקס, אלו הם שמות שאפשר לתת גם לבנים וגם לבנות ויכולים להיות בשימוש גם עבור אנשים על הקשת הא-בינארית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]