יחיא בן יחיא אל-לית'י

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחיא בן יחיא אל-לית'י
يحيى بن يحيى الليثي
לידה 769 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 848 (בגיל 79 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית אסלאם
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אבו מוחמד יחיא בן יחיא בן כּת'יר אל-לית'יערבית: أبو محمد يحيى بن يحيى بن كثير الليثي; 769848) אשר נודע פשוט כיחיא בן יחיא, היה מלומד מוסלמי אנדלוסי בולט. הוא היה האחראי העיקרי להפצת האסכולה המאלכית באל-אנדלוס. נוסף על כך, הוא נחשב לאדם העיקר שמסר והעביר הלאה את אמירותיו של האימאם מאלכ אבן אנס[1].

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא נולד באזור אלחסירס, למשפחה שמוצאה משבטי המסמודה הברברים. סבו השתתף בכיבוש המוסלמי של חצי האי האיברי על ידי טארק בן זיאד. מאוחר, יותר קיבל סבו את המשילות באזור אל-חסירס ומדינה-סידוניה על ידי אמיר קורדובה הראשון, עבד אל-רחמן. צאצאיו, בני אבו עיסא, יעלו לאחר מכן לשלטון בחברה האנדלוסית.

יחיא בן יחיא נסע למזרח בגיל צעיר ולמד אצל מאלכ אבן אנס, והפך לחסיד נלהב שלו. אל-אנדלוס בזמנו נשלט על ידי חסידיו של האימאם אל-אווזאי[2].

בשובו לאל-אנדלוס הוא התמקד בעבודתו כמלומד ובעל ידע. כחבר השורה (המועצה המייעצת שאמירים ושופטים היו צריכים להיוועץ בהם), הייתה לו השפעה עצומה על מינוי של תפקידים משפטיים. עם זאת, הוא עצמו מעולם לא קיבל עמדה משפטית. בתפקידו כחבר השורה הוא התקרב לשליט אל-אנדלוס, שהתרשם ככל הנראה מתבונתו וסמכותו בעניין האסלאמי. כך הוא הפך לחבר המשפיע ביותר של השורה, דבר שנתן לו את ההזדמנות למנות שופטים שגם העדיפו את האסכולה המאלכית. בסוף ימיו הייתה האסכולה המאלכית החשובה ביותר באל-אנדלוס[3].

בשלב מסוים הוא הואשם בהשתתפות במרי אזרחי[4], ולאחר מכן הוא נמלט מקורדובה כדי לחיות בין שבטי המסמודה ליד טולדו. הוא קיבל חנינה על ידי האמיר אל-חקם הראשון הראשון והורשה לחזור.

צאצאיו, בני אבו עיסא, הפכו גם הם לשחקנים רבי עוצמה בפוליטיקה של קורדובה[5].

כינויו "אל-לית'י" מגיע מכך שהוא היה משתייך לשבט הערבי אל-לית', שפירוש המילולי הוא "הליש"[6].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ al-Muwatta' li Imam Malik bi Riwayat Yahya al-Laythi (المُوطَّأ لإمام مالك بن أنس براوية يحيى بن يحيى الليثي) Edited by Shaykh Khalil Shiha, Looh Press; Islamic & African Studies, www.loohpress.com (ארכיון)
  2. ^ Alkhateeb, Firas,, Lost Islamic history : reclaiming Muslim civilisation from the past, Revised and updated edition
  3. ^ Al-Hisaini, Shaykh Ali Laraki., Practical guidebook of essential islamic sciences : a commentary on ibn ashir's al-murshid al-mu'in., [Place of publication not identified]: Meem Institute, The, 2012
  4. ^ mad9., bewley.virtualave.net
  5. ^ AL-AKHDARI, 'ABD AR-RAHMAN., MUKHTASAR AL-AKHDARI : summary on 'ibadat according to the school of imam., [S.l.]: DIWAN PRESS, 2019
  6. ^ Revolvy LLC, "Yahya ibn Yahya al-Laythi" on Revolvy.com, www.revolvy.com (באנגלית)(הקישור אינו פעיל)
ערך זה הוא קצרמר בנושא אסלאם ובנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.