יסעורון וילסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןיסעורון וילסון
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: יסעוראים
משפחה: יסעורונים דרומיים
סוג: Oceanites
מין: יסעורון וילסון
שם מדעי
Oceanites oceanicus
קאל, 1820
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יסעורון וילסון (שם מדעי: Oceanites oceanicus) הוא מין של עוף ים קטן מהמשפחה יסעורונים דרומיים אשר בעל תפוצה גלובלית מסביב לאוקיינוסים. הוא קרובו לסוג של יסעורון גלאפגוס.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יסעורון וילסון מגיע לאורך 16-18.5 ס"מ, מוטת כנפיים של 38–42 ס"מ ומשקלו 28–50 גרם בממוצע. הוא בעל נוצות כהות עם זנב זקור בעל קצוות לבנים ורגליים שחורות ובעל כנפיים רחבות עם קצוות לבנים. היסעור בעל מקור קצר ושחור שבקצהו העליון בלוטת הפרשת מלחים.

היסעורון הוא עוף הנודד לאורך הים הפתוח, הרחק מהיבשה ונראה לעיתים רחוקות. אזור הרבייה שלו הוא סביב האוקיינוס הדרומי לחופי אנטארקטיקה, איי שטלנד הדרומיים ואיים דומים במהלך הקיץ. בסתיו הוא נודד צפונה ומבלה סביב האוקיינוס האטלנטי צפונה עד לבריטניה אך מגיע גם לאוקיינוס השקט לחופי אמריקה הצפונית וגם לאוקיינוס ההודי. עוף זה יכול לישון בעודו מעופף והוא נוחת רק לעיתים רחוקות אך יכול לשחות על פני המים.

היסעורון ניזון מפלנקטון צף אך גם מדגים כמו אורנוניים, קריל ואמפיפודים. היסעורון מרקד על הגלים וחוטף מזון קטן והוא עושה זאת גם בעת סערות עזות. לעיתים הוא נצפה ניזון מנבלות של חיות גדולות.

היסעורון המתרבה באיים הדרומיים, אשר הוא אחד מהעופות הקטנים ביותר באנטארקטיקה, מקנן בסלעים ובנקיקים עמוקים ובהם מטיל ביצה אחת. האפרוח הבוקע ניזון מקריל ודגים שזוג ההורים מביאים לו עד לבגרותו לאחר 60 יום. ההורים גם שומרים עליו מטורפים כמו חמסניים ושחפים המחפשים כל אפרוח פגיע.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יסעורון וילסון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יסעורון וילסון באתר הרשימה האדומה של IUCN