מדי הכוחות המזוינים של בריטניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרמטכ"ל הבריטי לשעבר סר ניקולס הוטון מציג
מדי שרד, מדי שירות, מדי מחנה ומדי קרב.

מדי הכוחות המזוינים של בריטניה הם המדים הנהוגים בארבע הזרועות של הכוחות המזוינים של בריטניה. החלוקה לסוגי המדים בכוחות המזוינים מתבססת על אופי הפעילות (לחימה, טקסים וכדומה), כאשר ישנו שוני בעיצוב וצבע המדים בין הזרועות השונים וכמו כן קיים הבדל בין מדי דרגות קצונה למדי חוגרים.

לכל זרוע בכוחות המזוינים - הצבא הבריטי, חיל האוויר המלכותי, הצי המלכותי וחיל הנחתים המלכותי - חלוקה רשמית משלה לסוגי המדים, אשר ממוספרים באופן ייחודי לכל זרוע. עם זאת, ישנן קטגוריות כלליות שניתן להכליל אותן בהתאם לאופי הפעילות על כלל הזרועות, למרות ההבדלים העיצוביים.

סוגי מדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדים מלאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תזמורת הצעידה של המשמר הסקוטי בלבוש מדים מלאים

מדים מלאים (באנגלית: Full Dress) הם המדים הייצוגיים, הצבעוניים והמעוטרים ביותר בכוחות הבריטיים. מדים מלאים קיימים רק בצבא ובחיל האוויר ובאופן כללי לא מחולקים לחיילים, מלבד יחידות ייצוגיות מיוחדות (כגון יחידות המשמר), תזמורות צעידה רגימנטליות וקצינים בכירים או חברי משפחת המלוכה.

בסוף המאה ה-19 עברו יחידות הצבא מהמעילים האדומים למדי חאקי ובהמשך זית, בשנת 1914 נפסק השימוש הטקסי במדים האדומים ומאז השתמר רק בקרב יחידות מסוימות ובאירועים מיוחדים. באופן כללי, השימוש במדים מלאים נעשה רק באירועים בהם משתתפת דמות ממשפחת המלוכה וגם אז למעט יחידות משמר, תזמורות וקצינים בכירים, לא נהוג ללבוש מדים מלאים.

בעוד שהצבע האדום מזוהה במיוחד עם הצבא הבריטי, יחידות רבות עושות שימוש במדים מלאים בצבעים אחרים. רגימנט הרובאים לובש מדים מלאים בצבע ירוק כהה, יחידות פרשים (שריון) קלות לצד יחידות תותחנים עושות שימוש במדים מלאים בצבע כחול כהה, מלבדם בצבא הבריטי יחידות הרגלים והפרשים הכבדים לובשות מדים מלאים בצבע אדום.

בצי המלכותי המדים המלאים נקראים מדי יום טקסיים והם משמשים קצינים בדרגות בכירות ובתפקידים יצוגיים, בשעת טקסים מיוחדים. המדים הטקסיים בצי מורכבים ממכנסיים בצבע כחול כהה (כחול הים) וטוניקה ארוכה באותו צבע, אשר מגיעה עד הברך המכונה 'מעיל פרוק'. מעל למעיל הפרוק נלבשת חגורה מוזהבת, בנוסף קצוות הצווארון (צבע מכפלת), הדרגות והכפתורים הם מוזהבים, לאורך דפנות המכנס ישנו גם פס מוזהב. בדומה למדים המלאים ניתן להציג על גבי מדים אלו את שלל העיטורים, האותות והמסדרים בתצורתם המלאה, ונהוג ללבוש גם חרב קצינים (בקרב קצינים) עם מדים אלו.

בחיל האוויר המלכותי הייתה מסורת דומה של לבישת מדים מלאים המבוססת על 'מעיל פרוק' ומכנסים בצבע כחול פלדה. כיום לא קיימים מדים מלאים בחיל האוויר ומדי השירות משמשים כמדים טקסיים בחיל, עם זאת קיימת וריאציה של מדים מלאים לאקלים חם שעדיין נעשה בה שימוש.

מדי שרד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר וריאציות של מדי שרד; מימין מדי שרד של הצי המלכותי ובמרכז שלושה קציני צבא, האמצעי לובש 'מעיל פרוק'. רכוב על סוס מאחור קצין מיחידה סקוטית וברקע מסדר צבאי של צוערים.
מדי שרד של חוגר חיל האוויר ולצידו חוגר חיל הים המלכותי, מאחור חוגר מחיל הנחתים במדי שירות.

מדי שרד (באנגלית: Dress) המכונים גם "כחולים" (Blues) הם מדים המשמשים את כלל החיילים והקצינים מכל הזרועות (בוואריאציות מעט שונות) לאירועים מיוחדים, לתפקידים ייצוגיים, או בקרב קצינים בכירים באירועים שונים. ברוב המקרים מדי השרד הם המדים הטקסיים והייצוגיים ביותר בצבא, כאמור למעט מספר יחידות בודדות שעושות שימוש במדים מלאים.

עיצובם של מדי השרד משתנה מעט בהתאם לזרוע, דרגה ואף סוג יחידות (פרשים, רגלים, צוערים וכדומה), לרוב הם אחידים בצבעם הכחול כהה לכלל החיילים והקצינים בכוחות המזוינים (למעט יחידות בודדות בעלות מסורת ייחודית). וריאציה נוספת של ג'אקט השרד הוא טוניקה הנקראת 'מעיל פרוֹק' (frock coat) אשר ארוכה יותר מהג'אקט הרגיל וכוללת צווארון מוגבה, מעיל הפרוק משמש מספר קצינים בדרגות בכירות או קצינים בתפקיד ממלכתי.

למרות שמדי השרד כוללים פחות עיטורים וקישוטים מהמדים המלאים, באופן רשמי ניתן לענוד עליהם מדליות מלאות, דרגות שרד, אותות מסדר וכל עיטור נוסף הניתן לחיל. מרכיב נוסף המאפיין את רוב הווריאציות של מדי השרד הוא חגורה הנלבשת על גבי המעיל, חגורה זו משתנה בצבעה בהתאם לדרגה, תפקיד וזרוע, אך לרוב חוגרים לובשים חגורה לבנה וקצינים לובשים חגורה אדומה, מוזהבת או שילוב של השניים.

חוגרים במדי השרד הכחולים (מס' 1), הצבא הבריטי

בצבא הבריטי מדי השרד נקראים מדי ייצוג לאקלים ממוזג (מס' 1). לרוב מדי השרד בצבא מורכבים ממכנסיים וטוניקה בצבע כחול כהה (למעט מספר יחידות ייחודיות[1]) רוב היחידות לובשות כובע מצחיה (peaked cap), בעוד שמספר יחידות בודדות (בעיקר יחידות המשמר) לובשות כובע ברסקין וכמה רגימנטים הקשורים מסורתית לכוחות המיוחדים או כוחות השריון לובשים כומתה גם במדי השרד (בהם רגימנט הטנקים המלכותי, הרגימנט המוצנח והשירות האוויר המיוחד). קיימת גרסה נוספת למדי השרד הנהוגה בצבא ומתאימה לאקלים חם יותר ולכן נפוצה רק בקרב יחידות המוצבות באזורים חמים דרך קבע; מדי ייצוג לאקלים חם (מס' 3) הדומים למדי השרד הכחולים, רק שהם כוללים טוניקה לבנה בגזרה דומה.

בצי המלכותי מדי השרד נקראים כחולים מס' 1. קצינים, נגדים וחוגרים בכירים לובשים מכנסיים, ג'אקט בצבע כחול הים וכובע מצחיה של הצי, מתחת לג'אקט נלבשת חולצה לבנה ועניבה שחורה. דרגות החוגרים והנגדים מוצגות במרכז השרוול וקצינים עונדים דרגות מוזהבות בקצה השרוול (לא בכותפות), חוגרים בכירים לובשים גם חגורה לבנה מעל הג'אקט וחותלות לבנות על גבי הנעלים ובסיס המכנס. חוגרים בדרגות נמוכות (דירוג) לובשים חליפת מלחים בצבע כחול הים עם כובע מלחים לבן, חגורה לבנה וחותלות לבנות. מדי השרד בצי מתחלקים לשלוש רמות: עם נשק[2] ומדליות (1A), בלי נשק ועם מדליות (1B), או בלי נשק ואותות העיטור במקום מדליות מלאות (1C).

בחיל האוויר המלכותי מדי השרד נקראים מדי שירות (מס' 1). מדים אלו זהים בעיצובם למדי השירות הנהוגים בשאר הזרועות, הם כוללים מכנסים וג'אקט בצבע כחול פלדה (כחול אפור), חגורה הנלבשת על גבי הג'אקט וכובע מצחיה של חיל האוויר. קצינים עונדים דרגות בבסיס השרוול (בדומה לצי המלכותי) ולמעט קצינים בדרגות גבוהות, לא עונדים דרגות בכותפות. בדומה לנהוג בצבא ובצי, גם לחיל האוויר יש גרסת מדי שרד לאקלים חם - מדי שירות לאקלים חם (מס' 6), שמורכבים ממדים בצבא חאקי או לבן (מס' 6A).

מדי גאלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדי גאלה של מפקד חיל האוויר, קצין בצבא וקצין בצי

מדי גאלה (באנגלית: Mess dress) הם מדים המשמשים בעיקר קצינים לאירועים טקסיים מסוגים שונים, לרוב ארוחות ערב טקסיות או אירועי יחידה מסוגים שונים. מדי הגאלה הם המקבילה הצבאית לחליפת ערב ומעוצבים באופן דומה, ג'אקט ערב פתוח עם וסט, חולצה לבנה ופפיון שחור מתחת. באופן כללי מדי הגאלה לא מאפשרים ענידה מלאה של דרגות, אותות ועיטורים - ולכן לרוב נענדות דרגות על הכתפיים או קצה השרוול (בצי ובחיל האוויר), בעוד שהמדליות מוצגות בגרסה מוקטנת או כאות העיטור בלבד.

בצבא הבריטי מדי גאלה לאקלים ממוזג (מס' 10) כוללים חליפת ערב עם ג'אקט פתוח (או פתוח למחצה), וסט ועניבת פפיון שחורה. צבע הג'אקט תלוי בסוג היחידה ובאופן עקרוני תואם את הצבע המסורתי של מדי היחידה, לכן עשוי להיות ארגמן (רוב יחידות הצבא), כחול כהה (בעיקר יחידות ארטילריה ופרשים) או ירוק כהה (מספר יחידות כגון הרובאים). ג'אקט המדים דומה למדים המלאים בכך שהוא משמר את מסורת צבע המכפלת - כלומר שקצוות השרוולים והצווארון מציגים צבע המזוהה עם היחידה, צבעים אלו משתנים מיחידה ליחידה ועשויים להיות לבן, כחול, אדום, צהוב או ירוק. לאקלים חם קיימים גם מדי גאלה לאקלים חם (מס' 11), בהם הג'אקט מוחלף בז'אקט לבן ללא וסט מתחת.

מדי שירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדי שירות של חיילים וחיילות ממספר יחידות בצבא, ברקע מדי שירות של חיל האוויר.

מדי שירות (באנגלית: Service dress) הם מדים שהוכנסו ליחידות הבריטיות בתחילת המאה ה-20, כאשר הם החליפו את המדים הצבעוניים שהונהגו עד אז. תחילה המדים שימשו לשירות יום-יומי כמו גם ללחימה (כאשר המדים הצבעוניים נותרו מדי שרד טיקסיים), אך במהלך מלחמת העולם השנייה הוכנסו מדי קרב חדשים ("לבוש לחימה"; Battledress) ששימשו את הכוחות הבריטים עד תחילת שנות ה-60. תפקיד מדי השירות הפך לטקסי יותר החל משנות ה-40, כיום מדי השירות הם המדים הייצוגיים הנפוצים ביותר אשר משמשים את כלל יחידות הצבא כמעט בכל מסדר או אירוע מיוחד מלבד האירועיים הטקסיים ביותר.

לאורך השנים עיצובם של מדי השירות כמעט ולא השתנה, מלבד מעבר מצווארון גבוהה לצווארון פתוח ומתחתיו חולצה עם עניבה (שינוי שהוכנס למדי קצינים כבר ב-1913 ולמדי החוגרים לקראת סוף מלחמת העולם השנייה כשהמדים הפסיקו לשמש ללחימה).

בצבא הבריטי מדי השירות לאקלים ממוזג (מס' 2) מורכבים ממכנס וג'אקט בצבע ירוק זית הנלבשים עם חגורה על גבי הג'אקט, חולצה ועניבה מתחת וכובע מצחיה (או סוג כובע נהוג ביחידה כגון כומתה לצנחנים). עיטורים ומדליות מוצגים בדומה למדי שרד (בהתאם לאירוע בגרסה מלאה או מצומצמת). לצד מדים אלו ישנם גם מדי שירות לאקלים חם (מס' 4) המשמש קצינים בלבד באזורים חמים, המדים זהים בעיצובם אך בצבע חאקי. במקרה של טקס הכולל חוגרים, גם הקצינים מחויבים ללבוש את מדי השירות מס' 2 (ולא מדי השירות לאקלים חם), גם כאשר היחידה מוצבת באזור חם, זאת לשם האחידות בין כלל המשתתפים.

בצי המלכותי לא קיימים מדי שירות, אם כי ישנם מדים בעלי מראה דומה (עם שרוולים קצרים ובצבע לבן) בצורת מדים לבנים מס' 1 המשמשים קצינים לאירועים טקסיים, באזורי אקלים חם. חיל האוויר המלכותי מצד שני, כן מקיים מסורת דומה לצבא עם מדי שירות טקסיים, אך הם נכללים במעמד הגבוה ביותר של המדים (ראו מדי שרד).

מדי מחנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדי מחנה של הצבא הבריטי

מדי מחנה (באנגלית: Barrack Dress) המקבילים בחיל האוויר למדי שירות עבודה (Service working dress; מס' 2) ובצי המלכותי לכחול מס' 3 (או לבן מס' 3 באקלים חם), הם המדים המשמשים את כלל החיילים והקצינים בשירות יום-יומי סביב המחנה. עיצובם של מדי המחנה משתנה בין הזרועות בנוסף להבדלים בין היחידות השונות, אך באופן כללי הם כוללים מכנסיים (ירוק זית בצבא, כחול פלדה בחיל האוויר וכחול כהה בצי), חגורה שחורה או חגורת אורווה, כומתה או כובע מקביל, חולצה קצרה או ארוכה מכופתרת וניתן לבוש מעל החולצה סוודר.

בצבא נלבשים מכנסיים בצבע זית, חולצה בצבע חאקי בהיר ועניבה נהוגה בדרך כלל לקצינים (משתנה בהתאם לפעילות). למרות שהמדים מוגדרים כאקלים ממוזג, ניתן ללבוש חולצה זהה עם שרוולים קצרים, או בימים קרים יותר ללבוש סוודר בצבע ירוק על גבי החולצה (עם שרוולים ארוכים בלבד). ברוב המקרים וברוב היחידות, עם מדי המחנה נהוג ללבוש כומתה - מלבד יחידות עם כובע שירות ייחודי (בעיקר יחידות שריון), או במקרים בהם החייל הוא בתפקיד יצוגי או בתרגילי סדר (במקרים אלו לרוב נלבש כובע המצחיה הייצוגי).

בחיל האוויר המלכותי מדי המחנה (מדי שירות עבודה מס' 2) כוללים מכנסיים בצבע כחול פלדה, חגורה שחורה או חגורת אורווה (של חיל האוויר) וחולצה כחולה בהירה מכופתרת. למדים אלו ישנן ארבע וריאציות רשמיות: מס' 2 (חולצה ארוכה עם עניבה וסוודר), מס' 2A (חולצה ארוכה עם עניבה וללא סוודר), מס' 2B (חולצה קצרה ללא עניבה וללא סוודר) ומס' 2C (מכונאים בלבד - חולצה ארוכה בצבע כחול כהה וללא עניבה, עם או בלי סוודר).

בצי המלכותי מדי המחנה (כחול מס' 3) כוללים מכנסיים בצבע כחול הים, חגורה שחורה או חגורת אורווה (של הצי) וחולצה לבנה מכופתרת. למדים אלו שלוש וריאציות רשמיות: מס' 3A (קצינים ונגדים בלבד - חולצה לבנה ארוכה ועניבה שחורה), מס' 3B (חולצה לבנה קצרה ללא עניבה) ומס' 3C (חולצה לבנה ארוכה ומעל סוודר כחול הים עם עניבה לקצינים בלבד). נגדים לובשים את המדים באופן זהה לקצינים, חוגרים עונדים את דרגותיהם על גבי הכובע או הכומתה (ולא בכותפות כמו הקצינים). הבדל נוסף הוא בלבישת הסוודר (מס' 3C); חוגרים מוציאים את הצווארון מעל לסוודר וקצינים הלובשים עניבה משאירים את הצווארון מתחת לפתח הסוודר. לשירות באקלים חם ישנם מדים זהים אך בצבע לבן (מכנסיים וחולצה), אלו נקראים לבן מס' 3.

מדי קרב[עריכת קוד מקור | עריכה]

סכמת "דפוס רב-שטח" - MTP
חיילים מחיל הנחתים המלכותי במדי קרב (PCS-CU) וציוד מבצעי, אפגניסטן, 2011.

מדי קרב (באנגלית: Combat dress) הם מדים המשמשים את כלל החיילים והקצינים בכוחות המזוינים בשעת פעילות מבצעית, באימונים, בשטח או כשהם מוצבים במחנות ומוצבים קדמיים. החל משנת 2011 החלו להיקלט ביחידות הבריטיות מדי קרב חדשים כחלק מתהליך מודרניזציה נרחב, מדים אלו נקראים מערכת לבוש אישית - מדי קרב (באנגלית: Personal Clothing System - Combat Uniform או בראשי תיבות: PCS-CU). סכימת ההסוואה שנבחרה למדים אלו היא "דפוס רב-שטח" (Multi-Terrain Pattern, או MTP) והיא עוצבה כדי להתאים לכלל סוגי השטחים סביב העולם, כדי לאפשר גמישות רבה יותר לחיילים. לצד הרצון לייעל את סוג המדים, הצורך למדים רבי-שטח עלה בין היתר מתוך קשיים מבצעיים באזורים בעלי מגוון שטחים - כגון שטח מדברי המתחלף בשטח עירוני, או שטח מיוער ההופך לשדה פתוח.

בצבא הבריטי מדי הקרב נקראים מדי לחימה לאקלים ממוזג (מס' 8), למרות שבפועל הם משמשים את כלל החיילים בכל סוגי האקלים והגדרה זו תתעדכן כאשר יסתיים תהליך ההכנסה של המדים לצבא. מערכת הלבוש החדשה מחליפה את מדי הקרב המדבריים (מס' 5) בעלי גוונים חומים בהירים, ומדי הקרב הטרופיים בעלי גוונים ירוקים וחומים (מס' 9), למרות שבמספר יחידות עוד ניתן לראות את המדים הישנים אך אלו יתעדכנו בהדרגה בעתיד.

בצי המלכותי כמעט ולא נעשה שימוש במדי קרב והם מוגדרים בתוך קטגוריית מדים מס' 5. בדומה לצי בחיל האוויר המלכותי מדי הקרב גם פחות נפוצים משום האופי העורפי של רוב היחידות ובגדי עבודה ייחודיים, אך כאשר נעשה במדים אלו שימוש (לרוב בקרב צוותי קרקע) הם מוגדים תחת הקטגוריה של ביגוד מבצעי (מס' 3). בכלל הזרועות מדי הקרב זהים לחלוטין ועם הכנסת מדים מותאים לכלל סוגי השטח, כך שכלל המשרתים בכלל היחידות ובכל הצבה בעולם לובשים למעשה אותם מדי קרב בדיוק.

מדים מבצעיים ומקצועיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדים אלו משתנים באופן ניכר בהתאם לתפקיד החייל, בין היתר; ביגוד חסין אש, סרבל טנקיסטים, ביגוד אימונים, מדי צוות קרקע, ביגוד צניחה, סרבל טיסה וכדומה. בצבא הבריטי המדים המבצעיים הם למעשה מדי הקרב, בעוד שבצי המלכותי המדים המקצועיים נכללים בקטגוריית מדים מס' 4 ומדים מס' 5 (אשר כוללת גם את מדי הקרב), שתי הקטגוריות כוללות מדי שירות מקצועיים המשמשים בעיקר חוגרים בתפקידים שונים סביב כלי השיט. מדים מס' 4 כוללים את הדגם הישן יותר (מדי עבודה מבצעיים - AWD) שהוכנס באופן נסיוני בשנת 2012 והדגם החדש יותר המתבסס על "מערכת הביגוד האישי" בגרסת הצי (RNPCS), באופן הדרגתי כלל יחידות הצי יעברו למדי ה-4RNPCS שעוצבו למתן גמישות בעבודה ובעלי יכולות בטיחות באש.

המדים המבצעיים ומקצועיים בחיל האוויר המלכותי נכללים בביגוד מבצעי (מס' 3) ובביגוד טיסה (מס' 14). המדים המבצעיים כוללים את שלל התפקידים המיוחדים, כגון מכונאים ולוחמי אש, בנוסף ישנם מספר סוגים של ביגוד וסרבלי טיסה. מעבר לכך צוותי קרקע עושים לרוב שימוש במדי קרב (הנכללים במדים מס' 3).

חיל הנחתים המלכותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

תזמורת חיל הנחתים במדי שרד כחולים וקסדות שעם מסורתיות
לוחמי חיל הנחתים באימון מושלג בנורווגיה
ערך מורחב – חיל הנחתים המלכותי

באופן כללי מדי חיל הנחתים זהים למדי הצבא הבריטי, מלבד מספר אלמנטים מסורתיים המזוהים עם מדי החיל.

במדי השרד (מס' 1) נוהגים חיילי ללבוש קסדת שעם (המכונה גם 'קסדה קולוניאלית') לבנה, מדי השרד הם המדים הטקסיים ביותר בדומה לנהוג בצי ובחיל האוויר לחיל הנחתים אין מדים מלאים (מעיל אדום). כובע המצחיה של חיל הנחתים הוא בצבע ארגמן ולבן, בשונה מהכובע הכחול כהה הנהוג ברוב יחידות הצבא.

מלבד זאת חיילי החיל לובשים כומתת 'כוחות מיוחדים' בצבע ירוק (עם סמל החיל), בדומה לרגימנט הצנחנים - הכומתה נלבשת בכל סוגי המדים מלבד מדי השרד.

מספור רשמי של סוגי המדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדי קצין בצבא הבריטי (משמאל לימין): מדי יצוג לאקלים ממוזג, מדי יצוג לאקלים חם, מדי גאלה, מדי שירות, מדי מחנה ומדי קרב.
חיילי רגימנט ברמודה המלכותי במדי יצוג לאקלים חם (מס' 3).
מספר[3] שם שימוש צבעים
הצבא הבריטי
-אין- מדים מלאים קצינים בכירים ויחידות בודדות בטקסים מיוחדים מכנס שחור ומעיל ארגמן
מס' 1 מדי יצוג אקלים ממוזג כלל החיילים והקצינים בכל ביחידות בטקסים מיוחדים מכנס וג'אקט כחול כהה
מס' 2 מדי שירות אקלים ממוזג כלל החיילים והקצינים בטקסים ומסדרים מכנס וג'אקט ירוק זית כהה
מס' 3 מדי יצוג אקלים חם חיילים והקצינים ביחידות המוצבות באזורי אקלים חם בטקסים מיוחדים מכנס שחור טוניקה לבנה
מס' 4 מדי שירות אקלים חם קצינים בלבד בתפקידים רשמיים (לא בטקסים) מכנס וטוניקה חאקי
מס' 6 מדי מסדר אקלים חם חיילים וקצינים באזורי אקלים חם לטקסים ומסדרים (מקביל למס' 2) מכנס וירכית חאקי
מס' 7 מדי מחנה אקלים חם חיילים וקצינים באזורי אקלים חם מכנס וחולצה קצרה חאקי
מס' 8 מדי קרב אקלים ממוזג חיילים וקצינים בשטח מכנס וחולצה MTP[4]
מס' 9 מדי קרב אקלים חם חיילים וקצינים בשטח (נמצא בתהליך הוצאה והחלפה במדים מס' 8) מכנס וחולצה DPM[5]
מס' 10 מדי גאלה אקלים ממוזג מש"קים וקצינים באירועי ערב וארוחות טקסיות מכנס שחור וג'אקט ערב כחול או ארגמן
מס' 11 מדי גאלה אקלים חם מש"קים וקצינים באירועי ערב וארוחות טקסיות (אזורי אקלים חם) מכנס שחור וג'אקט לבן
מס' 12 מדי עבודה חיילים וקצינים בתפקיד (לדוגמה סרבלים), חיילים ללא מקצוע המצריך בגד מיוחד לובשים מדי עבודה (מס' 7; חולצת חאקי או זית קצרה) משתנה
מס' 13 מדי מחנה אקלים ממוזג חיילים וקצינים ביום-יום מכנס זית וחולצת חאקי\סוודר זית
מס' 14 מדי מחנה שרוול מקופל בדומה למס' 13 אך עם שרוולים מקופלים וללא סוודר מכנס זית וחולצת חאקי
הצי המלכותי
-אין- מדי יום יצוגיים קצינים בכירים בודדים בתפקידים יצוגיים מכנס וטוניקה ארוכה כחול כהה
כחול מס' 1 מדי שרד אקלים ממוזג קצינים וחיילים בטקסים ואירועים ייצוגיים (אקלים ממוזג) מכנס וטוניקה כחול כהה (קצינים)
חליפת מלחים (חוגרים)
כחול מס' 2 מדי גאלה קצינים וחיילים באירועי ערב וארוחות טקסיות מכנס וג'אקט ערב כחול כהה (2A, 2B)
מכנס כחול כהה וחולצה לבנה (2C)
כחול מס' 3 מדי יום-יום (מדי מחנה) קצינים וחיילים לשירות יום-יומי מכנס כחול כהה וחולצה לבנה\עם עניבה (קצינים)
מס' 4-5 מדי עבודה\מבצעיים קצינים וחיילים בפעילות מקצועית או מבצעית משתנה
לבן מס' 1 מדי שרד אקלים חם קצינים וחיילים בטקסים ואירועים ייצוגיים (אקלים ממוזג) מכנס וטוניקה קצרה לבן (קצינים)
חליפת מלחים לבנה (חוגרים)
לבן מס' 2 מדי גאלה אקלים חם קצינים וחיילים באירועי ערב וארוחות טקסיות מכנס וג'אקט לבן
לבן מס' 3 מדי יום-יום אקלים חם קצינים וחיילים לשירות יום-יומי מכנס וחולצה לבנים
חיל האוויר המלכותי
מס' 1 מדי שירות קצינים וחיילים בטקסים ואירועים ייצוגיים (אקלים ממוזג) מכנס וג'אקט כחול פלדה[6]
מס' 2 מדי שירות עבודה חיילים וקצינים ביום-יום (שווה ערך למדי מחנה של הצבא; לאקלים ממוזג) מכנס וחולצה כחול\עניבה שחורה\סוודר כחול
מס' 3 ביגוד מבצעי חיילים וקצינים בתפקיד (לדוגמה סרבלים וביגוד צוותי קרקע) משתנה
מס' 4 מדי גאלה אקלים ממוזג חוגרים ללא מדי גאלה (מס' 5) דומה למדי שירות (מס' 1)
מס' 5 מדי גאלה אקלים ממוזג מש"קים וקצינים באירועי ערב וארוחות טקסיות מכנס שחור וג'אקט ערב כחול
מס' 6 מדי שירות אקלים חם חוגרים וקצינים בטקסים ואירועים ייצוגיים (אקלים חם) מכנס וטוניקה חאקי או לבן (6A)
מס' 7 מדי שירות עבודה חיילים וקצינים ביום-יום (דומה למס' 2 לאקלים חם) מכנס וחולצה חאקי\עניבה שחורה\סוודר חאקי
מס' 8 מדי גאלה אקלים חם מש"קים וקצינים באירועי ערב וארוחות טקסיות מכנס שחור וג'אקט ערב לבן
מס' 9-11 מדי שירות תזמורת מדים טקסיים ומדי שירות של תזמורת חיל האוויר משתנה
מס' 12-13 מדי אימון גופני ביגוד ספורטיבי למדריכי כושר גופני משתנה
מס' 14 ביגוד טיסה חיילים וקצינים בתפקידים בטיסה סוגים שונים של סרבלי טיסה

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לדוגמה, המדים המלאים ומדי השרד של הרובאים משמרים את המסורת של מדים בצבא ירוק כהה שלבשו הרובאים במאה ה-19. דוגמה נוספת היא היחידות הסקוטיות שלובשות חצאית סקוטית במקום מכנסיים וג'אקט או טוניקה בעלות עיצוב שונה משאר הצבא.
  2. ^ עם נשק הוא מצב שבוא הטקס או המסדר כוללים נשקים, חוגרים נושאים את נשקם האישי בעוד שקצינים ונגדים נושאים חרב. במצב בו החייל נושא נשק הוא מחויב לשאת נדן לחרב (קצינים ונגדים) או נדן לפגיון (חוגרים). אירועים המוגדים "עם נשקים" מחייבים לרוב את כלל החיילים לשאת נשק.
  3. ^ מדים שבוטלו או נמצאים בתהליך הוצאה אינם ממסופרים ומוצגים כאן.
  4. ^ Multi-Terrain Pattern היא סכמת ההסוואה שמונהגת החל מ-2011 בכוחות הבריטיים.
  5. ^ Disruptive Pattern Material היא סכמת ההסוואה שהונהגה בכוחות הבריטיים וכעט נמצאת בתהליך הוצאה משירות לטובת ה-MTP.
  6. ^ גוון של כחול-אפור הנהוג בחיל האוויר המלכותי