הפרוגלים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מערת הפרגולים)
הפרוגלים
Jim Henson's Fraggle Rock
סוגה תוכנית ילדים
יוצרים ג'ים הנסון
בימוי ניק אבסון, ריצ'רד האנט, מרטין לבוט, ג'ים הנסון, נורמן קמפבל, אריק טיל עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים
זוכים פרס אמי
ארץ מקור ארצות הברית
שפות אנגלית
מספר עונות 5
מספר פרקים 96
תוכנית המשך Fraggle Rock: The Animated Series
הפקה
מפיק ג'ים הנסון
חברת הפקה The Jim Henson Company
אורך פרק 25 דקות
שידור
רשת שידור CBC (קנדה)
HBO (ארצות הברית)
ITV (הממלכה המאוחדת)
רשת שידור בישראל ערוץ 2 הניסיוני
ערוץ ג'וניור
הטלוויזיה החינוכית
כאן חינוכית
תקופת שידור מקורית 10 בינואר 198330 במרץ 1987
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הפרוגליםאנגלית: Fraggle Rock או Jim Henson's Fraggle Rock) היא תוכנית טלוויזיה בכיכובן של בובות, אשר נוצרה על ידי ג'ים הנסון. הדמויות המרכזיות היו קבוצה של יצורים הנקראים פראגולים (ביחיד: פראגל). התוכנית הופקה במקור בשיתוף פעולה בין הערוץ הקנדי CBC, הערוץ האמריקני HBO, והערוץ הבריטי ITV והיא שודרה במקור בין ה-10 בינואר 1983 עד ל-30 במרץ 1987. התוכנית הפכה ללהיט ברחבי העולם, בדומה לתוכניות דומות של הנסון כגון "החבובות" ו"רחוב סומסום". בעקבות הצלחת הסדרה הופקו לה סדרת הנפשה ואתחול, וכמו כן היה אמור לצאת לה סרט קולנוע שבוטל לבסוף.

בישראל הסדרה שודרה בערוץ 2 הניסיוני ובערוץ המזרח התיכון בשנות השמונים ובתחילת שנות התשעים. ב-2012, בערוץ ג'וניור שודרו 15 הפרקים הראשונים בדיבוב לעברית תחת השם "הפרוגלים". החל מ-16 ביולי 2017 שודרה הסדרה במלואה בדיבוב מחודש לעברית בטלוויזיה החינוכית.

אודות הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסדרה מתמקדת בהרפתקאותיהם של יצורים צבעוניים דמויי אדם המכונים "פרוגלים" אשר הם בגובה 46 סנטימטרים וחיים במערה תת-קרקעית המכונה "הפרוגלים". הפרוגלים מנהלים חיים נטולי דאגות ומבלים את מרבית זמנם במשחק, שירה וריקודים.

מלבד הפרוגלים חיים בהפרוגלים גם שני גזעים נוספים בולטים - יצורים ננסיים ירוקים המכונים "הדוזרים" אשר מבלים את מרבית זמנם בבניית מבנים ברחבי הפרוגלים. כמו כן, למערה ישנו גם פתח המוביל לחצר של משפחת ענקים המכונה "הגורגים" אשר מנסה באופן חוזר ונשנה ללכוד את הפרוגלים משום שהם ניזונים מהצנוניות שגדלות בגינה של הגרוגים.

הפרוגלים נוהגים גם לבקר בכל פרק את מרג'ורי, ערימת אשפה הנמצאת בחצר של הגורגים. היא נחשבת בעיני הפרוגלים לאורקל אשר יודעת הכל על העולם ועל כן הם נוהגים להתייעץ עימה לעיתים קרובות.

העולם של הפרוגלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרוגלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרוגלים הם יצורים קטנים דמויי אדם באורך 46 סנטימטרים, אשר בעלי מגוון רחב של צבעי עור ובעלי זנבות. הפרוגלים חיים בתוך מערכת של מערות המכונה "הפרוגלים" בהם חיים בהרמוניה יצורים שונים.

הסדרה התמקדה בקבוצה אחת של פרוגלים בפרט:

  • גובו - המנהיג הלא רשמי של החבורה. בעל צבע עור כתום ושיער ורוד. שואף להיות הרפתקן בדומה לדודו מאט.
  • מוקי - פרוגלית רוחנית ואמנותית.
  • רד - פרוגלית שובבה וספורטיבית.
  • ווימבלי - החבר הכי טוב של גובו. נוהג להתעצבן ולדאוג כל העת (הוא בעיקר חושש שיפגע ברגשות של הפרוגלים האחרים).
  • בובר - פרוגל מדוכא ופסימי. הבילוי החביב על בובר הוא לכבס גרביים.

כמו כן, לאורך הסדרה הפרוגלים מקבלים גלויות מדודו של גובו ("הדוד מאט"), הפרוגל היחיד שאי פעם עזב את מערת הפרוגלים. הוא מטייל ברחבי "החלל החיצון" (כדור הארץ) ונוהג בקביעות לדווח לפרוגלים על חוויותיו ותובנותיו באמצעות גלויות אותן הוא שולח לפרוגלים.

"היצורים המטופשים" מהחלל החיצון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפתח שמחבר בין מערת הפרוגלים ו"החלל החיצון" הוא חור קטן בקיר ביתו של ממציא אקסצנטרי בשם "דוק". גובו חייב לטייל לתוך בית המלאכה של "דוק" כדי לקחת את הדואר ששולח אליו הדוד מאט. הדוד מאט נוהג לשלוח את הדואר לכתובתו של דוק, ודוק נוהג באופן קבוע לזרוק את הגלויות הללו לפח האשפה - ממנו גובו אוסף את הגלויות. דוק איננו מודע לקיומם של הפרוגלים אבל הכלב שלו ספרוקט רואה אותם בכל פעם ומנסה באופן נואש להוכיח לאדונו כי הפרוגלים קיימים. בני האנוש מכונים "יצורים מטופשים" על ידי הפרוגלים, שם אותו העניק לבני האנוש הדוד מאט במהלך מסעותיו.

לאורך הסדרה דודו של גובו, המכונה "הדוד מאט", מטייל ברחבי "החלל החיצון" (השם אשר הפרוגלים מכנים את העולם האנושי).

בפרק הלפני אחרון של הסדרה דוק מגלה על קיומם של הפרוגלים ומתיידד עימם.

גורגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פתח נוסף במערת הפרוגלים מוביל למשפחת ענקים פרוותיים דמויי אנוש בגובה 7 מטר. ההורים במשפחת הגורגים מחשיבים עצמם לקיסר והקיסרית של היקום כולו, בעוד שבנם המגושם המכונה "ג'וניור" מחשיב עצמו לנסיך של היקום. הגורגים מודעים לקיומם של הפרוגלים נחשבים בעיני הגורגים למזיקים, בעיקר משום שהפרוגלים נוהגים לגנוב צנוניות.

הדוזרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתוך מערת "פארגל רוק" שוכן גם גזע של יצורים ננסיים ירוקים דמויי אדם בשם "דוזרים" באורך 15 סנטימטרים. בניגוד לפרוגלים, חייהם של הדוזרים מוקדשים לעבודה בתעשייה. הדוזרים מבלים חלק גדול מזמנם בבניית פיגומים שונים ברחבי המערה באמצעות ציוד בנייה מיניאטורי בעת שרובם לובשים קסדות ונעלי עבודה.

מרג'ורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרוגלים נוהגים לעיתים רבות להתייעץ עם ערימת אשפה בשם מרג'ורי. למרג'ורי שני עוזרים, יצורים דמויי עכברים בשם פילו וגונג'.

צוות המדבבים בהפקת הדיבוב העברי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדיבוב המקורי לעברית הופק במהלך העשור השני של המאה ה-21 ובוים על ידי טליה ברקאי ודן שצברג.

בגרסה העברית המקורית השתתפו בדיבוב הדמויות:

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הפרוגלים בוויקישיתוף