מקדש האימאם א-רידא

(הופנה מהדף מקדש האימאם רזה)
מקדש האימאם א-רידא
حرم امام رضا
מידע כללי
סוג מסגד
על שם עלי א-רידא עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת משהד עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום משהד
מדינה איראןאיראן איראן
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה 818–הווה (כ־1,206 שנים)
קואורדינטות 36°17′13″N 56°36′56″E / 36.286834°N 56.615679°E / 36.286834; 56.615679
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מקדש האימאם א-רידאפרסית: حرم امام رضا, תעתיק מדויק: חרם אמאם רצ'א) שוכן בעיר משהד באיראן. זהו אחד המתחמים הגדולים בעולם המקודשים לאסלאם השיעי. במרכז המתחם המאוזוליאום של עלי א-רידא (שמו נהגה בפרסית "רזא"), האימאם השמיני מבין תריסר האימאמים שלפי האמונה השיעית הם צאצאי משפחת מוחמד. מיליוני מבקרים ועולי רגל פוקדים את המקדש מדי שנה. המתחם מנוהל על ידי אסטאן קודס רזאווי.

מלבד קברו של האימאם שנמצא מתחת לכיפה המוזהבת כלולים במתחם גם מסגד גוהרשאד (קרוי על שם השליטה הטימורית, גוהרשאד בגום), מוזיאון, ספרייה, ארבעה סמינרים, בית קברות, מכללה למדעים אסלאמיים, חדר אוכל לעולי הרגל, אולמות תפילה, ובניינים נוספים.

תולדות המתחם[עריכת קוד מקור | עריכה]

המתחם נבנה על קברו של האימאם עלי א-רידא שנקבר במקום בשנת 818. במהרה הפך מקום הקבר למרכז עלייה לרגל. במשך מאות שנים שופץ המתחם והורחב על ידי שליטים מוסלמים שונים. בתקופה המודרנית היה זה השאה נאדיר שאה, שמלך בשנים 1736–1747, אשר בנה את מרפסת המבנה ושיפץ ופיאר את המינארטים. בשנת 1928 הוקמה הרחבה הענקית ברדיוס של 180 מטרים מאזור הכיפה, והוחל בבניית המוזיאון, הספרייה ואולם הטקסים.

ביולי 1935 התרחש במסגד מרד במקדש אימאם רזה. כוחות הביטחון בפיקודו של רזא שאה פהלווי, מייסד שושלת פהלווי, נכנסו למתחם המקדש לאחר שאסלאמיסטים השתלטו עליו במחאה נגד מדיניותו האנטי-דתית של השאה, שאסר על נשים ללבוש חג'אב. במהלך ההשתלטות נהרגו חלק מהמוחים.

המקדש מופיע על צדו האחורי של שטר 100 ריאל איראניים שיצא לאור לראשונה בשנת 2004.

רחבת הכניסה למתחם המקודש
עולי רגל ברחבת המתחם. מצד שמאל, הכניסה לקבר והמינארט המוזהב.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


ערך זה הוא קצרמר בנושא מסגדים ובנושא איראן. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.