משתמשת:בלובר/יורם פלטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יורם פלטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרופסור פלטי הוא פרופסור אמריטוס של הטכניון החל משנת 2005 לאחר שהיה פרופסור לביופיסיקה ופיזיולוגיה בפקולטה לרפואה בטכניון במשך 30 שנים. בשנים אלו היה מנהל מכון רפפורט למחקר במדעי הרפואה, ראש המחלקה לפיזיולוגיה וביופיזיקה וראש מרכז כץ מינרבה של ביופיזיקה של התא. הנחה מעל 40 מסטרנטים ודוקטורנטים. מביניהם 2 בולטים: פרופסור עופר בינה - פרופסור אמריטוס בפקולטה לביופיזיקה ופיזיולוגיה בפקולטה לרפואה בטכניון ראש מעבדת המחקר הקרדיולוגית. פרופסור חגי ברגמן מהאוניברסיטה העברית בירושלים, מעבדה נירוביולוגית ברגמן זכה בפרס רפפורט ופרס רוטשילד.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרופ. יורם פלטי נולד בחיפה ב1937. אביו, בוגר ביה"ס הריאלי, היה מהנדס אזרחי והאם בוגרת ביה"ס לאמנות בגנט. עד שנת 1949 המשפחה גרה בחיפה ובטבריה. לאחר שהייה של שנה בארה"ב, בעקבות שליחות של אבי המשפחה, המשפחה עברה לגור בירושלים שם סיים את לימודיו בביה"ס התיכון בית הכרם שליד האוניברסיטה, ב-1955 ולאחר מכן החל ללמוד רפואה בביה"ס לרפואה של הדסה והאוניברסיטה העברית בירושלים. פרופ. פלטי נשוי ל ולהם 3 ילדים ו-9 נכדים

לימודים אקדמיים וקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שסיים M.Sc.במדעי הרפואה עשה פלטי פסק זמן של שנתיים מלימודי הרפואה על מנת לבצע, לבקשת צה"ל, פרוייקט מחקר במסגרת שרות צבאי סדיר ובמקביל החל לימודי Ph.D.. פלטי סיים לימודי MD ו- Ph.D. ב- 1965 ובכך היה לבוגר הראשון MD-Ph.D. בישראל. עבודת המחקר ב- Ph.D. בהנחיית פרופ יונתן מגנס היתה משותפת למחלקה לפיסיולוגיה בביה"ס לרפואה והמחלקה לפיסיקה של מצב מוצק, הפקולטה לפיסיקה באוניברסיטה העברית. המחקר עסק בפיזור ובהשפעה של שדות חשמליים על רקמות חיות ובעקר רקמות אקסיטביליות. לאחר שנתיים כחוקר במחלקה לפיסיולוגיה בביה"ס לרפואה, זכה במלגה מה – NIH והחל השתלמות Postdoc במחלקה לפיסיולוגיה בביה"ס לרפואה של אוניברסיטת מרילנד, בולטימור. כעבור שנה מונה כ-פרופ. חבר בפיסיולוגיה באוניברסיטה. בתקופה זו ביסס פלטי את מעמדו כחוקר מנגנוני הפעולה הבסיסיים של סיבי עצב (תעלות יוניות). בתום שנתיים ב- 1969 חזר פלטי למחלקה לפיסיולוגיה בביה"ס לרפואה בירושלים.

בשנת 1970/71 נתבקש לעבור לחיפה ולעזור בהקמת ביה"ס לרפואה בחיפה שם נתמנה לראש המחלקה לפיסיולוגיה וביופיסיקה בטכניון. בשנים הבאות המשיך פלטי את מחקריו על הפעילות החשמלית של עצבים עם דגש על פעילות תעלות יוניות תחת השפעת השדות החשמליים בקרומי סיבי עצב.

בשנת 1982 מונה פלטי לראש המכון למחקר במדעי הרפואה על שם משפחת רפפורט בטכניון ובמסגרת זו בנה את מצבת סגל המכון, השרותים ומערכות הציוד הנדרשות למחקר מתקדם וכו. פלטי ניהל את מכון רפפורט במשך למעלה מעשר שנים בהם השיג המכון מעמד בינלאומי מכובד ביותר. תוך כדי הפעילות הנ"ל המשיך פלטי במחקר אלקטרופיסיולוגי. לקראת סוף התקופה החל פלטי לחפש דרכים לנצל את הידע הפסיולוגי – רפואי והידע הפיסיקלי שרכש במשך השנים לפיתוח אמצעים לאיבחון וטיפול במחלות העקריות הפוגעות באדם. פעילות זו הביאה לייסוד כמה חברות הזנק שהמתקדמות שבהן מובאות להל"ן: הפעילות המשמעותית הראשונה, שנעשתה בתחילתה במסגרת מכון רפפורט, היתה פיתוח אמצעי לניטור רצוף של רמת הגלוקוזה בדם חולי סוכרת ((Carmel Biosensors. אמצעי דיאגנוסטי חשוב נוסף הרותם טכניקות פיסיקליות לאיבחון בעיות פתופיסיולוגיות במערכות הקרדיאלית והפולמונרית נעשה במסגרת חברת ((EchoSense/EchoLogic שפלטי ייסד בשנת 2005. שילוב חדשני של עקרונות פיסיקליים ופיסיולוגיים הביא את פלטי לייסוד חברה נוספת - O2Cure שמפתחת אמצעי עזר לנשימה כשהמטרה הסופית היא לפתח ריאה מלאכותית נשתלת. גולת הכותרת בפעילותו של פלטי הגיעה, לאחר שיצא לגימלאות, בחברה שייסד בשנת 2000 ובמסגרתה הוא פיתח טיפול חדשני בסרטן, באמצעי פיסיקלי, המחליף כימותרפיה וטיפולים ביולוגיים, או הניתן ביחד עם הנ"ל. אמצעי זה הוא שדות חשמליים בעלי תכונות מיוחדות (Tumor Treating Fields - TTFields) המאפשרות להם לפגוע בתאים סרטניים בגידולים סולידיים מסוגים רבים מבלי לפגוע בתאים הנורמליים בסביבת הגידול. בניסויים קליניים נרחבים, הטיפול ב – TTFields הוכח כיעיל בכמה סוגי סרטן וקיבל אישור FDA לשלושה סוגי גידולים סרטניים. הטיפול ב- TTFields מיוחד בכך שאינו מלווה בתופעות הלוואי הקשות המלוות את כל הטיפולים האחרים בסרטן. עד היום טופלו כ – 20,000 חולי סרטן ב – TTFields. כיום נערכים נסויים קליניים רב מרכזיים ב- 5 סוגי סרטן נוספים ותוצאות הביניים שכבר פורסמו מעידות על הצלחה משמעותית.


תרומתו המשמעותית: תיאור העבודות וההישגים של פרופ' יורם פלטי

המחקר של פרופ' פלטי הרחיב משמעותית את הידע בדבר אופי האינטראקציות בין מקרומולקולות ואברונים (אורגנלות) תאיים ושדות חשמליים טבעיים או המושרים ברקמות.  מחקר זה שהיה בבסיס עבודת הדוקטורט ((Ph.D של פלטי התרחב בהמשך ועסק באיפיון התכונות הפונקציונליות של תעלות יוניות ממברנליות, הנשלטות על ידי השדות החשמליים בממברנה. תכונות אלו קובעות את ההתנהגות של תאים אקסיטבילים.

במסגרת המחקר הזה, פלטי החל לחקור התנהגות תאים ורקמות בחשיפה לשדות חשמליים, עם דגש על השפעת השדות על המבנה והפעילות של מולקולות תוך תאיות.

על יסוד הידע שנצבר, בשלב הבא המחקר התמקד בפיתוח אמצעים למלחמה באחת המחלות הקטלניות ביותר – הסרטן. בבסיס המחקר עמד הרעיון להעזר באמצעים פיסיקליים במקום, או בנוסף לטיפולים הקונבנציונליים: כימותרפיה וטיפולים ביולוגיים. חסרון  הטיפולים הכימיים והביולוגיים, בנוסף לתופעות הלוואי הקשות, הוא בכך שהם פוגעים בתאים סרטניים על ידי קישור לרצפטורים או מולקולות ספציפיות המאפיינות סוג מסויים, יחיד, של סרטן או אף תת-סוג של סרטן. מסיבה זו יעילותם מוגבלת בד"כ לסוג סרטן אחד או סוגים בודדים. לעומת זאת, הטיפולים הפיסיקליים, כגון קרינה מייננת, משפיעים על טווח רחב של מרכיבים ותהליכים תוך תאיים שאינם ספציפיים לתאים מסויימים – ולכן הם משפיעים על טווח רחב מאד של סוגי סרטן. אולם, למרבה הצער, המחיר של פעילות רחבת היקף זו הוא השפעה הרסנית על תאים בריאים ולכן הטיפול כרוך בתופעות לוואי קשות. מכאן, שיהיה יתרון מהותי לטיפול בסרטן באמצעות גורם פיסיקלי, היעיל כנגד סוגים רבים של סרטן, בעוד שאין לו השפעה על תאים לא סרטניים ולכן אינו מלווה בתופעות לוואי. פתוח גורם פיסיקלי כזה הוגדר כמטרה הבאה של המחקר.

בהתבסס על הידע הביופיזיקלי והמולקולרי הנצבר, פלטי הסיק ששדות חשמליים מתחלפים בתחומים מסויימים עשויים לעצור את החלוקה הבלתי נשלטת של תאים סרטניים, ללא פגיעה בתאים בריאים.  הבחירה בשדות החשמליים התבססה על שני אלמנטים: 1. חישוב השנויים בפיזור שדות חשמליים המתחלפים בתדרים שונים בתוך ומסביב לתאים חיים. 2.  חישוב הכוחות המופעלים ע"י השדות על מקרומולקולות וגופים אחרים תוך תאיים הניתנים לקיטוב חשמלי. שדות אלו גורמים לדיאלטרופוריזה בתאים מתחלקים ובכך גורמים לתנועה חד כוונית מתמשכת של מולקולות וגופים טעונים. באופן זה השדות גורמים לפגיעה במבנה התאים ובתפקודם. בנוסף, הדיאלקטרופורזה פוגעת במבנה השלישוני של מולקולות פולריות ( כמו חלבונים, DNA, RNA וכו) החיוניות לתפקוד וחלוקת התאים. כאמור, הדיאלקטרופורזה לא מופיעה בתאים שאינם מתחלקים. בגלל הרלבנטיות לתאים סרטניים המתרבים במהירות,  האפקט הנחקר ביותר עד כה היה הפגיעה בתהליכי פולימריזציה/ דפולימריזציה בכישור התאי בזמן חלוקת התאים הסרטניים.

כך נולד התחום הטיפולי החדש בסרטן שכונה  TTFields (Tumor Treating Fields) – אשר זכה בתואר - The Fourth Cancer Treatment Modality.

על הבסיס הנ"ל, ייסד פלטי והקבוצה שכינס, את חברת נובוקיור, אשר הצליחה להפוך את הכלי הפוטנציאלי הזה לכלי טיפולי אפקטיבי בסרטן.

השלב הראשוני התרכז הפיתוח במציאת הפרמטרים האופטימליים לפגיעה במבנה המולקולרי של התאים, מבלי לפגוע בתאים בריאים. במסגרת זו נסרק טווח רחב של תרביות תאי סרטן ונמצא ש -  TTFields אפקטיביים בפגיעה בכל סוגי תאי הסרטן שנבדקו (מעל 20 סוגים). כפי שאפשר לראות במראי המקום הרבים המצורפים, המעבדה של פלטי (ראה נספחים) ובעקבותיה מעבדות רבות נוספות בעולם חקרו את השפעת השדה החשמלי המתחלף הנבחר על סוגים שונים של תאים ומקרומולקולות בתאים, כולל החומר הגנטי. בנוסף  נחקרה ההשפעה הסינרגית של TTFields ותרופות כימותרפיות, ביולוגיות וקרינה ונמצאו אפקטים סינרגיים רבים.

בהמשך לעבודה הפרה-קלינית האינטנסיבית, החל השלב השני בו התבצעו ניסויים קליניים רב-מרכזיים  רבים. היישום הראשוני היה טיפול ב- GBM - Glioblastoma multiforme שהוא הסוג השכיח ביותר של סרטן מוח. הניסויים הראו ש- TTFields האטו משמעותית את התקדמות המחלה, האריכו את חיי המטופלים ואף הביאו להבראת חלקם. על יסוד הניסויים הללו ואחרים שבאו בעקבותם, אישר ה- FDA את הטיפול באמצעות TTFields בסרטן מסוג GBM, סרטן מסוג Recurrent GBM  ובסרטן ריאה מסוג - Mesothelioma. עד היום, כ-20,000 חולים טופלו ב TTFields ברחבי העולם. מעבר לזאת, כיום מתבצעים 6 ניסויים קליניים רב-מרכזיים רחבים עבור סוגי סרטן נוספים: סרטן הריאות, הלבלב, שחלות, מערכת העיכול, הכבד וגרורות מוחיות. תוצאות הביניים, אשר כבר פורסמו, מראות שהטיפול של  TTFields אפקטיבי בכל סוגי הסרטן הנוספים הללו.

המחקרים והתוצאות הקליניות המוצלחות הובילו ליצירת תחום חדש של מחקר בסיסי וקליני העוסק בהשפעות של שדות חשמליים מתחלפים על מבנה והתפקוד המולקולרי של תאים. כמו כן מתרחב מחקר סביב אפשרויות השימוש הקליני במודליטי החדשה (TTFields) לטיפול בסרטן ובסוגי מחלות נוספים. עדות להתפתחות שטח החדש זה ניתן למצא בנספחיםA&B  המביאים את רשימת המאמרים בעתונות המדעית ופרסומים בכנסים ב-10 השנים האחרונות ואשר בהם פלטי לא היה שותף.

המחקר של פרופ' פלטי הוא דוגמא למחקר מולטידיסיפלינרי מקיף, החל ממכניזמים מולקולריים ופיזיולוגיים בסיסיים, ניצול של מושגים ועקרונות פיזיקליים במחקר בביולוגיה מולקולרית ובמדעי הרפואה ועד ליישום קליני מוכח - לטובת בריאות האנושות.

פרסומים בעיתונים בינלאומיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרופ. פלטי פרסם יותר מ-100 מאמרים מדעיים ולהלן רשימה חלקית מהשנים האחרונות:

1.     Cahal, Sh., Itzhaki, A., Onn, A., Kirson, E.D, and Palti, Y. Alternating Electric Fields (Tumor-Treating Fields Therapy) Can Improve Chemotherapy Treatment Efficacy in Non-Small Cell Lung Cancer Both In Vitro and In Vivo. Seminars in Oncology, 41, S35–S41. (2014).  doi:10.1053 / j.seminoncol. 2014.09.006

2.     Chaudhry, A., Benson, L., Varshaver, M., Farber, O., Weinberg, U., Kirson, E., & Palti, Y. NovoTTF™-100A System (Tumor Treating Fields) transducer array layout planning for glioblastoma: a NovoTAL™ system user study. World Journal of Surgical Oncology, 13(1). (2015).  doi:10.1186/s12957-015-0722-3

3.     Giladi, M., Schneiderman, R. S., Voloshin, T., Porat, Y., Munster, M., Blat, R., Sherbo, Sh., Bomzon, Z., Urman, N., Itzhaki, A., Cahal, Sh., Shteingauz, A., Chaudhry, A., Kirson, E.D.,  Weinberg, U., and Palti, Y. Mitotic Spindle Disruption by Alternating Electric Fields Leads to Improper Chromosome Segregation and Mitotic Catastrophe in Cancer Cells. Scientific Reports, 5(1). (2015).  doi:10.1038/srep18046

4.     Stupp, R., Taillibert, S., Kanner, A. A., Kesari, S., Steinberg, D. M., Toms, S. A., Taylor, L.P., Lieberman, F., Silvani, A., Fink, K.L., Barnett, G.H., Zhu, J., Henson, J.W., Engelhard, H.H., Chen, T.C., Tran, D.D., Sroubek, J., Tran, N.D., Hottinger, A.F., Landolfi, J., Desai, R., Caroli, M., Kew, Y., Idbaih, A., Kirson, E.D., Weinberg, U., Palti, Y., Hegi, M.E. and Ram, Z. Maintenance Therapy With Tumor-Treating Fields Plus Temozolomide vs Temozolomide Alone for Glioblastoma. JAMA, 314(23), 2535. (2015).  doi:10.1001/jama.2015.16669

5.     Palti Y., Kanter A., Solter E., Schatzberger R. and Kronzon I. Footprints of Cardiac Mechanical Activity as Expressed in Lung Doppler Echocardiography. 32,  407-410 (2015)


6.     Voloshin, T., Munster, M., Blatt, R., Shteingauz, A., Roberts, P. C., Schmelz, E. M., Giladi, M., Schneiderman, R.S., Zeevi, E., Porat, Y., Bomzon, Z., Urman, N., Itzhaki, A., Cahal, Sh., Kirson, E.D, Weinberg, U. and Palti, Y. Alternating electric fields (TTFields) in combination with paclitaxel are therapeutically effective against ovarian cancer cells in vitro and in vivo. International Journal of Cancer, 139(12), 2850–2858. (2016).  doi:10.1002/ijc.30406

7.     Godinas L., Lador F., Schatzberger R., Gunther S., Segal JM., Palti Y., Maisuls E., Sitbon O. and Simonneau G. Non-invasive Diagnosis of Pulmonary Hypertension from Lung Doppler Signal: A Proof of Concept Study. J of Clin Monit and Comput 31(5), 903-910 (2017)

8.     Porat, Y., Giladi, M., Schneiderman, R. S., Blat, R., Shteingauz, A., Zeevi, E., Munster, M., Voloshin, T., Kaynan, N., Tal, O., Kirson, E.D., Weinberg, U. and Palti, Y. Determining the Optimal Inhibitory Frequency for Cancerous Cells Using Tumor Treating Fields (TTFields). Journal of Visualized Experiments, (123). (2017). doi:10.3791/55820

9.     Giladi, M., Munster, M., Schneiderman, R. S., Voloshin, T., Porat, Y., Blat, R., Katarzyna Zielinska-Chomej, K., Hååg, P., Bomzon, Z., Kirson, E.D., Weinberg, U., Viktorsson, K., Lewensohn, R. and Palti, Y. Tumor treating fields (TTFields) delay DNA damage repair following radiation treatment of glioma cells. Radiation Oncology, 12(1). (2017).  doi:10.1186/s13014-017-0941-6

10.  Stupp, R., Taillibert, S., Kanner, A., Read, W., Steinberg, D. M., Lhermitte, B., Toms, S., Idbaih, A., Ahluwalia, M.S, Fink,K., Di Meco,F., Lieberman, F., Zhu, J., Stragliotto, G.,  Tran, D.D, Brem, S., Hottinger, A.F, Kirson, E.D., Lavy-Shahaf, G., Weinberg, U., Kim, C.Y., Paek, S.H., Nicholas, G., Bruna, J., Hirte, H., Weller, M., Palti, Y., Hegi, M.E., Ram, Z., & Di Meco, F. (2017). Effect of tumor-treating fields plus maintenance temozolomide vs maintenance temozolomide alone on survival in patients with glioblastoma: a randomized clinical trial. JAMA, 318(23), 2306-2316.

11.  Shteingauz, A., Porat, Y., Voloshin, T., Schneiderman, R. S., Munster, M., Zeevi, E., Kaynan, N., Gotlib, K., Giladi, M., Kirson, E.D., Weinberg, U., Kinzel, A. and Palti, Y. AMPK-dependent autophagy upregulation serves as a survival mechanism in response to Tumor Treating Fields (TTFields). (2018). Cell Death & Disease, 9(11). doi:10.1038/s41419-018-1085-9

12.   Burstein D., Hopper RK., McCarthy EK., Hall K., Schatzberger R., Palti Y., and Feinstein JA. Pulmonary Lung Doppler Signals: Normative Data in a Pediatric Population Compared with Adults. J Clin Monit Comput 33(6)1055-1060 (2019).

13.   Javitt MC., Daniels L., Andraous M., Chulsky S., Schatzberger R., Beck-Razi N, Guralnik L., Oklander B., Palti,Y. Ofran Y., Gaitini D. Transthoracic Parametric Doppler for Bedside Diagnosis of Pulmonary Embolism: A Pilot Study. J Clin Ultrasound  48, 204-210 (2020).


14.  Tali Voloshin, Noa Kaynan, Shiri Davidi, Yaara Porat, Anna Shteingauz, Rosa S Schneiderman,·Einav Zeevi, · Mijal Munster, Roni Blat, Catherine Tempel Brami,· Shay Cahal, Aviran Itzhaki, · Moshe Giladi, Eilon D Kirson, Uri Weinberg,· Adrian Kinzel, Yoram Palti. Tumor-treating fields (TTFields) induce immunogenic cell death resulting in enhanced antitumor efficacy when combined with anti-PD-1 therapy. Cancer Immunol Immunother. (2020) Mar 6. Advance online publication. PMID: 32144446. doi:10.1007/s00262-020-02534-7


15.  Tali Voloshin y, Rosa Sara Schneiderman y, Alexandra Volodin, Reuben Ruby Shamir, Noa Kaynan, Einav Zeevi, Lilach Koren, Anat Klein-Goldberg, Rom Paz, Moshe Giladi, Zeev Bomzon, Uri Weinberg and Yoram Palti. Tumor Treating Fields (TTFields) Hinder Cancer Cell Motility through Regulation of Microtubule and Actin Dynamics. Cancers (2020), 12, 3016; doi:10.3390/cancers12103016

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתר האינטרנט הרשמי של חברת נובוקיור https://www.novocure.com/