משתמש:אורןגבע/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של אורןגבע.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של אורןגבע.

חאן שער הגיא

חאן שער הגיא הוא גן לאומי ואתר זיכרון לאומי, הממוקם בשער הגיא, המוכר גם בשם באב אל וואד. אתר הזכרון הינו מרכז מורשת המוקדש למבקיעי הדרך אל העיר ירושלים, בעת המצור על ירושלים במלחמת העצמאות, ולזכרם של הגברים והנשים שלקחו בהם חלק[1]. באתר נמצא מייצג המדמה את הקרבות העזים שהתחוללו במלחמת העצמאות.

האתר הוקם במבנים ההיסטורים של חאן שער הגיא, שנבנה כמלון דרכים בתקופה העות'מאנית והמבנים שסביבו, "בית כוּתְנֵה" שנבנה כפי הנראה בשנת 1894. הבית נבנה על ידי משפחת כוּתְנֵה, משפחה ערבית מירושלים ושימש כחווה חקלאית. מבנה נוסף הממוקם ממזרח למבנה החאן ששימש קנטינה הקנטינה נבנתה בתחילת שנות השלושים על ידי הצבא הבריטי שהקימו בחאן תחנת נוטרים לשמירה על המעבר בכביש. הקנטינה שירתה את החיילים הבריטים בדרכם לירושלים וממנה. המבנה פורק ונבנה מחדש מטעמי בטיחות. כל המבנים עברו תהליכי שימור וחיזוק על מנת שהמבקרים יוכלו לבקר בהם[2]. סביב המבנים ניטעו  עצים וצמחי ארץ ישראל האופייניים לאזור.

האתר ממוקם במׅפתח הצר של נחל נחשון על הדרך המרכזית של כביש מס' 1 המחבר בין השפלה לירושלים.

המבנים בחאן שער הגיא הוכרזו כאתר לאומי החל משנת 1979, בסוף שנת 2020 נחנך אתר הזכרון ונפתח לציבור.

בשנת 2011 הוחלט על ידי המשרד לענייני ירושלים ומורשת על הקדשת האתר לזכרם של חללי הפלמ''ח ולהנצחתו של האלוף במיל' והשר רחבעם זאבי. בעקבות תחקיר של העיתונאי עמרי אסנהיים בתוכנית "עובדה" בה הובאו עדויות וטענות של נשים וחיילות לשעבר ששירתו תחת פיקודו של זאבי על הטרדות מיניות מצדו, בוטלה  הנצחתו של זאבי, והתקבלה החלטת ממשלה המייעדת את  האתר להנצחת מבקיעי הדרך ומלווי השיירות לירושלים.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]