משתמש:בן-ימין/שומר פתאים השם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שומר פתאים ה' הוא חלקו של פסוק המופיע בספר תהילים, פרק קט"ו, פסוק ו'. חז"ל דרשו מפסוק זה, שאדם ההולך בתומו ('פתי') אין לו לחוש מסכנות שיכולות להתרחש ממעשיו אלו.

בחז"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאמור, חז"ל הסתמכו, בעניינים שונים, על כך שאין לאדם לחוש מלעשות מעשים שאפשר שיבוא בהם לידי סכנה:

  • לדעת חכמים, מותר לקטנה לשמש עם בעלה וכן למעוברת ומניקה לשמש עם בעליהם, על אף שעל פי הטבע יתכן והדבר יבוא לידי סכנה. בטעם ההיתר נאמר בתלמוד כך: ”חכמים אומרים: אחת זו ואחת זו משמשת כדרכה והולכת ומן השמים ירחמו משום שנאמר 'שומר פתאים ה
  • לדעת רבי אליעזר מותר לאכול ענבים ותאנים בלילה, ואין לחוש מפני סכנה, מכיון ש'שומר פתאים ה'[1].
  • בתלמוד הובאה ברייתא לפיה אין לאדם לשמש עם אשתו ביום התשעים ליצירת הולד - מחמת סכנה. אך לדעת אביי אין לחוש לכך מכיון ש'שומר פצאים ה''[2].
  • דין נוסף שנזכר בחז"ל הוא ההיתר להקיז דם בערב שבת, על אף הסכנה שיש בדבר, מאחר ש'דשו בו רבים (=נוהגים כך רבים), יש להתיר משום שומר פתאים ה'.

פולמוס העישון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפוסקים דנו באיזה סכנות ניתן להתיר ולהסתמך על הכלל 'שומר פתאים ה'', הדבר בא לידי ביטוי כאשר החלו להתפרסם דיווחים כי עישון הסגריות מזיק לבריאות, בעקבות כך כתבו חלק מהפוסקים לאסור את העישון, מחמת האיסור 'ונשמרתם לנפשתיכם'. כך למשל פסק החפץ חיים להלכה, בהסתמך על חוות דעת של רופאים, וכתב כי האיסור בעישון סיגריות נובע מהציוויים על שמירת הנפש.[3]

אך לעומתו, היה מי שכתב להתיר על סמך ההיתר של שומר פתאים ה', כך למשל פסקו הרב משה פיינשטיין והרב עובדיה יוסף כי הדבר אינו מהווה ביטול ציווי מהתורה, וזאת על פי הפסוק ”שומר פתאים ה'” המבטא אמונה כי אלוהים שומר מפני סיכונים הנובעים מדבר ש"דשו בו רבים" (שנהגו רוב העולם לעשותו). אך גם הם מודים כי על פי רוח ההלכה רצוי שלא לעשן[4].

אמנם בספר ציץ אליעזר דחה דבריהם, שוודאי שלא בכל מקום נאמר 'שומר פתאים ה'':

נראה ברור ללא צל של ספק כי אין מקום להתברך בלב (כפי שאחרים רוצים לומר כן) ולהורות כי היות והעישון רבים דשים בו אם כן יש להחיל על זה המאמר ...'והאידנא דדשו בו רבים שומר פתאים ה. דלא אמרו כן אלא במקומות דלא נתגלה בהתם, והמציאות לא הראתה על היפוכו של דבר,... אבל בכגון הנידון שלפנינו אשר בעיקר בעשרות השנים האחרונות לאור המחקרים המדעיים והרפואיים השונים נתגלו בממדים מבהילים היזיקי הגוף המרובים והמסוכנים אשר העישון גורם בכנפיו, והתודעה הזאת גם יצאה כבר טבעה בעולם עד כדי כך שבכמה מדינות גדולות ועצומות יצא החוק מאת ממשלותיהם על חובת ציון אזהרה על כל חפיסת סיגריות האומרת 'הרופא הממשלתי הראשי מזהיר את המעשנים שהעישון מסכן את בריאותם ומזיק לה'... אם כן בודאי ובודאי שאבסורדי הוא להעלים עין מכל זה ולהפטיר כלאחר יד ולומר כי גם על כגון זה נאמר שומר פתאים ה'

שו"ת ציץ אליעזר חלק טו סימן לט

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תלמוד בבלי, מסכת עבודה זרה, דף ל', עמוד ב'
  2. ^ תלמוד בבלי, מסכת נידה, דף ל"א, עמוד א'
  3. ^ בספרו ליקוטי אמרים, פרק י"ג.
  4. ^ הרב עובדיה יוסף בספרו שו"ת "יחווה דעת", חלק ה', סימן ל"ט; הרב משה פיינשטיין בספרו שו"ת "אגרות משה", כרך ה', חלק יורה דעה, סימן מ"ט.