משתמש:ערן סט/גיים בוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גיים בוי או גיימבויאנגלית: Game Boy) הוא שמה של סדרת קונסולות משחק ניידות, מבית חברת נינטנדו היפנית. הוא אחד ממערכות המשחק הנמכרות ביותר. נכון לשנת 2006, יותר מ-195 מיליון יחידות גיים בוי, על דגמיו השונים, נמכרו ברחבי העולם.

סדרת הגיים בוי. על פי סדר השיחרור משמאל לימין:
Game Boy, Play It Loud!, Game Boy Pocket, Game Boy Light, Game Boy Color, Game Boy Advance, Game Boy Advance SP, Game Boy Advance SP Mark II, Game Boy Micro.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגיים בוי הראשון של נינטנדו שוחרר לראשונה בשנת 1989. המכשיר היה פרי רוחו של עובד בנינטנדו בשם גוּנְפֶּיי יוֹקוֹי (Gunpei Yokoi). יוקיו היה גם האיש מאחורי ה-Ultra Hand, צעצוע ששוחרר בשנת 1970, הרבה זמן לפני שנינטנדו נכנסה לשוק משחקי הוידיאו. יוקוי היה גם האחראי לסדרת ה-Game & Watch (שחק וצפה) של נינטנדו, והגיים ביו נחשב ליורשה.

יוקיו ידע שעל מנת שהקונסולה תהיה מוצלחת, על המערכת להיות קטנה, קלה, זולה ויציבה. על ידי הידבקות למטרה פשוטה זו הגיים בוי זכה בקהל מעריצים רב, למרות אלטרנטיבות אחרות שהיו בעלות גרפיקה צבעונית.

הגיים בוי ממשיך בהצלחתו גם היום, והרבה מעובדי נינטנדו מקדישים את סידרת הקונסולת לזכרון יוקיו שנפטר. הגיים בוי חגג את יום השנה ה-15 שלו בשנת 2004, אשר קרוב ליום השנה ה-20 של המגאסון (NES). בשביל לחגוג, נינטנדו שיחררה את סידרת המשחקים הקלאסיים של המגאסון ומהדורת NES צבעונית ל-Game Boy Advance SP.

נשיא נינטנדו הנוכחי אמר, בעקבות השמועה על מותה של סידרת הגיים בוי, שהסידרה בהחלט לא מתה, אך בנינטנדו עוסקים בדברים אחרים כעת.

גרסאות הגיים בוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

Game Boy[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגיים בוי המקורי.

הגיים בוי המקורי שוחרר ב21 באפריל, 1989 ביפן ובאוגוסט של אותה שנה גם בארצות הברית. המכשיר מבוסס על מעבד Z80, והוא בעל מסך LCD רפלקטיבי בצבעים שחור ירוק, פד חצים בעל שמונה כיוונים, שני כפתורי פעולה, וכפתורי Start (התחל) ו-Select (בחר). המשחקים שיועדו לו היו משחקים בעלי מדיה המבוססת ROM, שהוחסנו ביחידות פלסטיק קנות בשם Cartridges (מחסניות), אשר ניקראות בקיצור GamePaks או Carts.

המשחק שדחף את הגיים בוי להשגת ההצלחה היה טטריס. טטריס היה פופולרי מאוד, ולגיים בוי היית את היכולת לאפשר לשחק בו בכל מקום. הוא הגיע במארז של הגיים בוי, וכך הרחיב את טוח היעד שלו; ילדים ומבוגרים קנו את הגיים בוי במטרה לשחק טריס.

הגיים בוי היא הקונסולה הראשונה, המבוססת מחסניות, שתמכה ביותר מארבעה שחקנים בו זמנית. למעשה, נראה שהיא תמכה ב-16 שחקנים בו זמנית, אך האפשרות הזאת היית קיימת רק במשחק Faceball 2000.

Play It Loud![עריכת קוד מקור | עריכה]

Play it Loud!

בשנת 1995, נינטנדו שיחחרה סידרה חדשה בשם Play it Loud!, אשר דמתה לגיים בוי המקורי מלבד המכשיר עצמו שהיה ציבעוני. מלבד שינוי הצבע, המכשיר נשאר בדיוק אותו דבר, כולל המסך החד- צבעי. הסידרה השפיעה על שאר הקונסולות הניידות של נינטנדו; סידרת הגיים בוי וה-Nintendo DS, אשר כללו גירסאות בצבעים שונים. סידרת ה-Play it Loud! כללה את הצבעים אדום, ירוק, שחור, כחול, צהוב, לבן וחסר צבע. גירסא מוגבלת ונדירה של ה-Play it Loud! היית של מנצ'סטר יונייטד, בצבע אדום, שוחררה בממלכה המאוחדת.

Game Boy Pocket[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1996, נינטנדו שיחררה את ה-Game Boy Pocket: יחידה קטנה וקלה יותר אשר צורכת פחות סוללות (שתי סוללות AAA). הסוללות מספקות 10 שעות משחק, פחות מקודמיו בסידרה אשר סיפקו בערך 35 שעות. ל-Game Boy Pocket היה כבל חיבור מותאם אליו, והיה צורך במתאם בשביל לחבר בינו לבין שאר סוגי ה-Game Boy. בפעם הראשונה בסידרה המסך הציג צבעי שחור-לבן, ולא שחור-ירוק ("מרק אפונה"). הגירסא הראשונה, בצבע כסוף, למכשיר לא הייתה מנורת LED, אשר הציגה את רמת הסוללה, אך בגירסאות הבאות, שהיו בצבעים שונים, הוא צורפה.

Game Boy Color[עריכת קוד מקור | עריכה]

Game Boy
ערך מורחב – Game Boy Color

ה-Game Boy Color (בקיצור: GBC) שוחרר ב21 באוקטובר, 1998 ביפן ובנובמבר של אותה שנה בארצות הברית. הוא היה בעל מסך ציבעוני, ומעט גדול יותר מה-Game Boy Pocket, אך קטן יותר מה-Game Boy. מהירות המעבד וכמות הזיכרון הוכפלו.

המכשיר הוא בעל יכולת תיקשור בעזרת אינפרה אדום, אך יכולת זו משומשת רק במעט משחקים. ה-Game Boy Color הושוה למשחקי מגאסון ישנים בעלי 8 סיביות. מסכו של המכשיר קטן יותר מכל שאר הסידרה, מלבד ה-Game Boy Micro.

המכשיר היה בעל תאימות לאחור (כלומר הוא יכול לקרוא משחקים ישנים יותר בסידרה שלא יועדו לו), והשפיע גם על הבאים אחריו בסידרה, ובכך נוצר גיוון רחב מאוד במשחקים. משחקי Game Boy שנקראו על ידיו היו מופיעים בגווני צבע.

המשחק האחרון למכשיר שוחרר בנובמבר 2002 בארצות הברית (הארי פוטר וחדר הסודות), ובינואר 2003 באירופה.

Game Boy Advance[עריכת קוד מקור | עריכה]

Game Boy Advance
ערך מורחב – Game Boy Advance

ב-11 ביוני, 2001, נינטנדו שיחררה שידרוג חשוב לסידרת הגיים בוי.

ה-Game Boy Advance (בקיצור: GBA) מאופין ב-ARM בעל 32 סיביות ו-16.8 מגה-הרץ. הוא כלל את מעבד ה-Z80, כמו כל קודמיו בסידרה, על מנת שתתאפשר תאימות לאחור, והיה בעל מסך רחב יותר, בעל רזולוציה גבוהה יותר. למכשיר הוספו שני כפתורים חדשים, R ו-L (ימין ושמאל). הוא הוקשר ל-SNES, והציג את כוחו בעזרת כותרים ל-SNES כמו Super Mario World ו-Yoshi's Island.

בפיתוחו הוא ניקרא "פרוייקט אטלנטיס", והמשחקים שהוצגו למפתחים היו בהירים יותר מבמקור, וכך נוצר החיסרון הגדול של המשחקים הראשונים בסידרה, שהיו כהים יותר.

Game Boy Advance SP[עריכת קוד מקור | עריכה]

Game Boy Advance SP
ערך מורחב – Game Boy Advance SP

ה-Game Boy Advance SP, אשר שוחרר במרץ 2003, פתר כמה בעיות מהגירסא המקורית, אך לא מהווה שיפור טכנולוגי. הוא כלל עיצוב חדש, נוח וקטן יותר בעל מסך נפתח, תאורה פנימית הניתנת לכיבוי, וסוללה ניטענת. למכשיר הושמט החיבור לאוזניות, אך ניתן להשתמש באוזניות מיוחדות שיצאו למכשיר, שאותן צריך לקנות בניפרד. בכמה איזורים ניתן היה להחליף דרך נינטנדו, בהצעה מיוחדת ומוגבלת, מכשרי Game Boy Advance, לקבל Game Boy Advance SP, ולשלם את הפרש המחיר. בספטמבר 2005, נינטנדו שיחררה בצפון אמריקה גירסא חדשה של המכשיר בעלת תאורה פנימית משופרת.

Game Boy Micro[עריכת קוד מקור | עריכה]

Game Boy Micro

המכשיר השלישי המבוסס על Game Boy Advance, ה-Game Boy Micro, הוא בגובה שני אינץ', ברוחב אבעה אינץ', ומשקלו 2.8 אונקיות. עד ימנו הוא הגיים בוי בעל המימדים הקטנים ביותר, בערך בגודל פד השליטה של המגאסון. המסך קצת יותר קטן משל ה-Game Boy Advance וה-Game Boy Advance SP, אך הוא בעל חדות ותאורה פנימית משופרת, הניתנת לבחירה מבין כמה סוגים. ה-Game Boy Micro הוא ללא תאמות לאחור, ויכול להציג רק משחקי Game Boy Advance.