Nintendo Entertainment System

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מגאסון)
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
Nintendo Entertainment System
Famirī Konpyūta

Official Nintendo Entertainment System logo
Family Computer logo

Nintendo Entertainment System with controller
Nintendo Family Computer

יצרן נינטנדו
סוג קונסולת משחקים
דור תקופת הדור השלישי (8-סיביות)
יצא לראשונה

15 ביולי 1983 (יפן)
18 באוקטובר 1985 (צפון אמריקה)

1 בספטמבר 1986 (אירופה)
מעבד Ricoh 2A03 עריכת הנתון בוויקינתונים
מדיה קלטות משחק
בקרים 2 שלטי משחק
יחידות שנמכרו בכל העולם: 61.91 מיליון יחידות
המשחק הנמכר ביותר האחים סופר מריו 40.23 מיליון (נכון ל-1999)
מודל קודם Color TV Game
מודל אחריו סופר נינטנדו
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ה-Nintendo Entertainment Systemראשי תיבות: NES, בתרגום חופשי לעברית: מערכת הבידור של נינטנדו) היא קונסולת משחקי ווידאו 8-סיביות אשר יוצרה על ידי נינטנדו. הקונסולה שוחררה ביפן ב-15 ביולי 1983; בארצות הברית ב-18 באוקטובר 1985; בקנדה בפברואר 1986 ובאירופה ואסיה בין השנים 1986 ל-1987.

ביפן הקונסולה ידועה כ-Family Computer ("מחשב משפחתי", ביפנית: ファミリーコンピュータ), או בקיצור Famicom (ביפנית: ファミコン‏להאזנה ביפנית לחצו כאן?‏), והקונסולה בשם זה נשלחה למדינות השכנות של יפן באסיה כמו הפיליפינים, טאיוואן, וייטנאם וסינגפור. ל-Famicom נוצר תוסף בשם Famicom Disk System, או בקיצור FDS, אשר מאפשר לשחק במשחקי דיסקטים. הוא משדרג את המוזיקה והצלילים ברמה עילאית (לדוגמה, במסך הפתיחה של האגדה של זלדה, בגרסת ה-FDS ניתן לשמוע פעמונים, דבר שלא ניתן לשמוע בגרסת ה-NES בשל מגבלות חומרה). מספר משחקי ה-FDS הפכו למשחקי NES רגיל בארצות הברית ואירופה (לדוגמה זלדה), חלקם לא שוחררו כמשחקי NES, כגון Super Mario Bros: The Lost Levels, ומשחק בשם Yume Kojo: Doki Doki Panic, לא שוחרר במערב, אך נינטנדו של אמריקה עיבדה אותו והפכה אותו ל-Super Mario Bros. 2.

ה-NES הייתה הקונסולה המצליחה ביותר באותה התקופה באסיה וצפון אמריקה (נינטנדו דיווחה שנמכרו יותר מ-60 מיליון עותקים ברחבי עולם), היא עזרה לשקם את תעשיית משחקי הווידאו מהירידה הגדולה ב-1983.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור (1982 - 1984)[עריכת קוד מקור | עריכה]

שוק משחקי הווידאו זכה בעונה של צמיחה מהירה ופופולריות חסרת תקדים בשנות ה-70 המאוחרות ובשנות ה-80 המוקדמות. קונסולות כמו Atari 2600 ו-Intellivision זכו להצלחה מרובה, והרבה ציוד צד שלישי הגיע בעקבותיהם על מנת לנצל את גדולת התעשייה. נינטנדו הייתה סטודיו מתפתח באותה התקופה, ובשנת 1982 היא זכתה להצלחה ממשחקי ארקייד שפיתחה, כמו דונקי קונג, אשר השתייך לקונסולה הצפון אמריקאית ColecoVision. בערך בזמן זה נינטנדו הודיעה שתשחרר קונסולה משלה. בעזרתו של מאסיוקי אמורה[1], צוות ה-R&D (מחקר ופיתוח) של נינטנדו עבד בחשאיות על מערכת שבמקור יועדה לכלול מעבד 16-סיביות וכונן תקליטונים. אך המפרט המקורי הוכח כלא מציאותי, והתוצר הסופי היה מתקדם פחות: ה-Nintendo Family Computer, או בקיצור Famicom, אשר שוחררה ב-1983, הייתה מכונת 8-סיביות, ויועדה רק למשחקים מבוססי מחסניות.

הפאמיקום המקורי

ה-Famicom שוחררה ביפן ב-1 ביולי 1983 במחיר 14,800¥. הכותרים ששוחררו ביחד איתה היו דונקי קונג, Donkey Kong Junior ופופאי. הקונסולה עוצבה במכוון על מנת לדמות לצעצוע.

לקראת סוף שנת 1984 נינטנדו מכרה יותר מ-2.5 מיליון יחידות של ה-Famicom בשוק היפני.

הפיכה לבינלאומי (1984 - 1987)[עריכת קוד מקור | עריכה]

נינטנדו הפנתה את תשומת לבה לשוק הצפון אמריקאי. בתקופה זו, של סוף הירידה הגדולה של משחקי הווידאו (1983–1984), הרבה מתושבי אמריקה חשבו שמשחקי הווידאו הם עוד אופנה חולפת. כיצרנית קונסולות חדשה, נינטנדו ביקשה לשכנע ציבור ספקן לאמץ את המערכת. לצורך העניין, קיימה נינטנדו משא ומתן עם אטארי על מנת לשחרר את ה-Famicom תחתיה בשם "Nintendo Enhanced Video Gaming System". אך בסופו של דבר, אטארי עזבה את הדיונים לאחר ש-Coleco, הציגה גרסה של המשחק דונקי קונג למחשב האישי שפיתחה. אף על פי שהמשחק תורגם ללא רשות או סיוע נינטנדו, אטארי נטשה את העסקה במחשבה שנינטנדו חבְרה ליריבתה.

לאחר נפילת העסקה עם אטארי, נינטנדו החליטה לנסות ולהשיק בעצמה את הקונסולה בצפון אמריקה, במארז מיוחד. לקונסולה הוספו מקלדת, קלטת לשמירת נתונים, בקר ג'ויסטיק אלחוטי ומחסנית מיוחדת המאפשרת למשתמש לתכנת ב-BASIC. המערכת נקראה "Nintendo Advanced Video System" (בקיצור: NAVS). לדאבונה של נינטנדו, כאשר הוצגה המערכת ב-CES של חורף 1984, המערכת זכתה לביקורות שליליות ונינטנדו לא הצליחה להשיג מפיץ[דרוש מקור].

מאוחר יותר באותה שנה, נינטנדו חזרה עם גרסה משוכללת פחות של ה-NAVS, תחת השם "Nintendo Entertainment System" (בקיצור: NES). כחלק מהאסטרטגיה שלהם להצלחה, נינטנדו שינתה את המוצר במסורת משחקי הווידאו האמריקנית; השם החדש הדגיש את יכולות המערכת, המילה "Packs" שימשה במקום המילה המסורתית "מחסניות", הקונסולה תוכננה מחדש, היא הייתה אפורה, לא קשה לשליטה, ובעלת תא מחסניות חזיתי שמסתיר את המחסנית מהראייה. כתוספת, נינטנדו הסכימה לקנות כל יחידה שלא תימכר.

ה-NES שוחרר בארצות הברית ב-18 באוקטובר 1985 לבדיקת שוק בניו יורק, ו-90,000 מ-100,000 הקונסולות שנשלחו נמכרו. שחרור כלל ארצי וקנדי התקיים בפברואר 1986, וניתן היה להשיג את הקונסולה בשני סוגי חבילות: חבילה מלאה ב-$249 USD (אשר כונתה "Deluxe Set"), שכללה את הזאפר (Zapper, רובה), שני ג'ויסטיקים, ושני משחקים (Duck Hunt ו-Gyromite); וחבילה קטנה יותר ב-$199 ("Action Set"), אשר כללה את המשחקים Super Mario Bros. ו-Duck Hunt במחסנית אחת.

נינטנדו שחררה עוד שמונה עשר משחקים שיצאו יחד עם הקונסולה: 10-Yard Fight, Baseball, Clu Clu Land, Donkey Kong Jr. Math, Duck Hunt, Excitebike, Golf, Gyromite, Hogan's Alley, Ice Climber, Kung Fu, Mach Rider, Pinball, Stack-Up, Super Mario Bros., Tennis, Wild Gunman, ו-Wrecking Crew.

הקונסולה שוחררה גם באירופה. ברוב אירופה הקונסולה שוחררה בשנת 1986, ובשאר אירופה ב-1987.

הובלת התעשייה (1987 - 1995)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההצלחה של ה-NES הובילה את נינטנדו לחזית התעשייה. בשנות ה-80 שנותרו נינטנדו שלטה בשוק משחקי הווידאו. בדומה להצלחת המערכת, גם מכירות המשחקים הצליחו: Super Mario Bros. 3, אשר שוחרר ב-1989, מכר יותר מ-7 מיליון יחידות באמריקה ו-4 מיליון ביפן. ב-1990 ל-NES היו יותר משתמשים מאשר לכל קונסולה אחרת באמריקה.

לקראת סוף הייצור, יותר מ-60 מיליון יחידות של ה-NES נמכרו בכל העולם.

1995 והלאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ה-NES בעיצובו החדש

למרות הפסקת הייצור של קונסולת ה-NES בשנת 1995, היא השאירה את סימנה במיליוני משחקי מחסניות. בשנת 1997 הופיעו תוכנות האמולציה הראשונות ל-NES, אשר אפשרו לשחק במשחקים במחשבים פרטיים.

בשנת 2006, נינטנדו הודיעה שהיא מתכוונת לשחרר משחקי NES ישנים לשירות ה-Virtual Console של ה-Wii. בהמשך יצאו משחקי הקונסולה גם ל-Virtual Console של הנינטנדו 3DS וה-Wii U.

בשנת 2016 הוציאה נינטנדו את ה-NES Classic Edition, מכשיר הפועל בעזרת אמולציה ומכיל 30 משחקים של הקונסולה. נכון ליוני 2018 המכשיר מכר 3.6 מיליון יחידות.

בשנת 2018 השיקה נינטנדו אפליקציה לנינטנדו סוויץ' הכוללת משחקי NES.

בשנת 2020 יצאה ערכת לגו רשמית הכוללת העתק של הקונסולה בקנה מידה קרוב למקור, לצד מקלט טלוויזיה מוקטן בעל צג מכני שמדמה את השלב הראשון מ"האחים סופר מריו". בראש המקלט מודפס ברקוד הניתן לסריקה על ידי דמות מריו אלקטרונית להשמעת המוזיקה והאפקטים הקוליים מהמשחק בהתאם למתרחש על הצג.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסוף שנות השמונים ועד היום יצאו שלל חיקויים שונים למערכות ה-Famicom וה-NES ולקלטות המשחק שלהם. גרסת החיקוי המוכרת בשם מגאסון או מגה-סון או בשמה המקורי ה"Famiclone" זכתה להצלחה מסחרית רבה בישראל. השוני היחיד מול המערכות המקוריות היה בגודל הקלטות (במגאסון הקלטות היו קטנות יותר, קלטות שמקורם ל-Famicom המקורי ולא ל-NES), משחקי המגאסון בארץ זהים לחלוטין למשחקים שהושקו למערכות הללו ברחבי העולם. בישראל נמכרו גם קונסולות ה-NES האירופאית שעבורן ניתן היה לקנות מתאם לקלטות מגאסון, אך היא ומשחקיה היו יקרים יותר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Nintendo Entertainment System בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אתר למנויים בלבד עודד פוירשטיין, מת מאסיוקי אמורה, המהנדס שכבש סלונים ברחבי העולם, באתר הארץ, 15 בדצמבר 2021