משתמש:פיטר פן/עוד לילה בסדום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"פיטר פן/עוד לילה בסדום"
סינגל בביצוע איזי
יצא לאור 20 בספטמבר 2022
מקום הקלטה ישראל
שפה עברית
אורך 2:38
כתיבה איזי
לחן איזי
הפקה "Pacific "midnight

עוד לילה בסדום הוא שיר שהוקלט על ידי הראפר הישראלי איזי, בעקבות מקרה האונס הקבוצתי באילת באוגוסט 2022. השיר יצא כסינגל ב-10 בספטמבר, בשיתוף עם איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בישראל, כחודש ימים לאחר המקרה והפך לאחד משירי המחאה המובילים של איזי.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – האונס הקבוצתי באילת

ב-12 באוגוסט 2020 ביצעו לכאורה ארבעה גברים מעשה אונס קבוצתי בנערה בת 16 תוך ניצול היותה במצב של שכרות[1]. המקרה זכה לתגובות רבות בתקשורת הישראלית וברשתות החברתיות ועורר בעקבות כך גל של הפגנות וגינויים[2][3][4][5].

את גרסתו המקורית של השיר כתב ושיתף איזי זמן קצר לאחר שדווח לראשונה על האירוע, בסרטון שצבר מעל ל-300 אלף צפיות[6], ובעקבות דרישת הקהל הוא החליט לפרסם את השיר כסינגל רשמי על מנת לעורר את המודעות לאירוע[7]. בריאיון עם "צומת השרון" סיפר איזי על תהליך יצירת השיר:

נראה לי שלכל יוצר יש את הדברים שעובדים על הנקודות שגורמות לו לשבת ולכתוב. אלה הדברים שבוערים בי ומעוררים אצלי השראה. היה קשה להישאר אדיש לסיפור שהיה באילת. הוצאתי איזה קטע לטיקטוק לא מזמן, קטע ראפ שעשיתי על הדרך בעשר דקות. מספר התגובות והאנשים ששיתפו את החוויות שלהם בעקבות זה גרמו לי להוסיף לזה עוד בית ולהוציא את זה כשיר בצורה רשמית.

השיר יצא ב-10 בספטמבר, בשיתוף עם איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בישראל, כחודש ימים לאחר מקרה האונס, ועם פרסום השיר העלה איזי פוסט באינסטגרם בו כתב:

שיר שהייתי מעדיף שלא אכתוב, על סיפור שהייתי מעדיף שלא אשמע.

איזי, פוסט באינסגרם, 11 בספטמבר 2022

השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

את השיר פותח איזי בווידוי כי התלבט בנוגע לכתיבת השיר, וממשיך עם מילים ביקורתיות כלפי הנערים. בפזמון הוא פונה לנערה הנפגעת ומאחל לה שתצליח להתגבר על המקרה. בבית השני ובאופן חריג, מתוודה איזי על טעויות שעשה בכתיבת כמה משיריו בעבר: ”והיו לי טעויות בשירים שלי , מעדיף להצטער מלהכחיש..”[8]. בריאיון שקיים לאחר מכן סיפר: ”הרגשתי צורך גם להתייחס לטעויות שלי, שורות משירים שבזמנו לקחתי אותם כהומור והבנתי שיש לי חלק בעניין הזה. נכון שזה מאוד רחוק מהנושא שבגללו כתבתי את השיר, אבל גם קלות הדעת בנוגע לאיך דברים נאמרים יכולה לתת איזושהי לגיטימציה לדיבור שהוא לא לעניין, ואני חושב שגם לי יש מה ללמוד מכל הסיפור הזה”[9].

הצלחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם יציאתו צבר השיר תאוצה רבה כשזכה להשמעות רבות ברשת[9] והפך לאחד משירי המחאה המובילים של איזי[10][11]. נכון לינואר 2023 צבר סרטון השיר מעל לכ-770,000 צפיות ביוטיוב[8].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אילנה קוריאל, מתן צורי, "נהגו בנערה כחפץ": 11 נאשמים בפרשת האונס באילת, באתר ynet, 2 בספטמבר 2020
  2. ^ האונס באילת: רק אל תקראו לזה טרגדיה, באתר גלובס, 23 באוגוסט 2020
  3. ^ אתר למנויים בלבד בר פלג, לי ירון, נעה שפיגל ואלמוג בן זכרי, הפגנות ברחבי הארץ בעקבות החשד לאונס הקבוצתי: כאלף מחו בתל אביב, באתר הארץ, 20 באוגוסט 2020
  4. ^ באילת מגנים את האונס הקבוצתי במלון באילת הודעה על מחאה נגד האונס בעיר אילת, 20 באוגוסט 2020
  5. ^ אתר למנויים בלבד לי ירון ובר פלג, עובדות ועובדים שבתו למשך חצי שעה בעקבות החשד לאונס באילת, באתר הארץ, 23 באוגוסט 2020
  6. ^ איזי, בחיים לא דמיינתי שאכתוב שיר על אונס קבוצתי שלא נתן לי לישון.., באתר טיקטוק, ‏22 באוגוסט 2020
  7. ^ מערכת mako מוזיקה, ‏איזי - עוד לילה בסדום, באתר ‏מאקו‏, 16 בספטמבר 2020
  8. ^ 1 2 איזי - עוד לילה בסדום 😒, סרטון בערוץ "E-Zofficial", באתר יוטיוב (אורך: 02:39)
  9. ^ 1 2 לירון סובול, האונס באילת והשלטים בכצנלסון: הראפר איזי, בוגר התיכון, הוציא שיר חדש. ראיון, באתר SchokenGroup, ‏6 באוגוסט 2020
  10. ^ מערכת האתר, יש לכם תכניות לסוף השבוע פעילויות ברחבי הדרום, באתר גדרה נט, ‏4 ביוני 2022
  11. ^ כרטיסים להופעות | סטנדאפ | מוסיקה | הרצאות | אירועים, באתר www.goshow.co.il