משתמש:שנילי/רעיונות לגיוס כותבים מבוגרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דף זה משמש לדיונים ורעיונות כרקע להרצאה בנושא שניתנה במפגש חנוכה תשס"ז 2006

הבמה פתוחה לרשותכם להמשך העלאת רעיונות. ואם יש בכם מתנדבים לקחת על עצמם קידום ערוץ מסוים רישמו את הנושא ושמכם. (בשלב זה בדף זה ואם יהיה צורך אפתח דף נפרד).


רבי יוסי בר יהודה איש הכפר הבבלי אומר הלומד מן הקטנים למה הוא דומה לאוכל ענבים קהות ושותה יין מגיתו והלומד מן הזקנים למה הוא דומה לאוכל ענבים בשולות ושותה יין ישן

פרקי אבות, ד',כ"ו

רעיונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלום לך, אני עצמי כותבת מבוגרת (כפליים מ-30) והגעתי לוויקיפדיה לפני שנה בדיוק. נראה לי, שאחת הדרכים היא להעלות את נושא הוויקיפדיה במקומות, שרוב באיהם קשישים, למשל במרכזים קהילתיים שנותנים סדרות הרצאות לגמלאים, באמצעות הקתדרה העממית, בריכוזי מתנדבים (אני עצמי מתנדבת שנים רבות בשירות ייעוץ לאזרח ברחובות ומתכננת בקרוב הרצאה בנושא הוויקיפדיה לפני חברי להתנדבות). רוב המתנדבים הם גמלאים, שעתותיהם בידם והם מחפשים איך למלא אותן בעיסוקים פורים ומעניינים, ורובם אנשים משכילים, אך לא כולם מתמצאים באינטרנט ורובם אינם מכירים כלל את הוויקיפדיה. כדאי שכל ויקיפד פעיל ישתדל למצוא אדם קשיש המתאים לפרופיל ששרטטתי, להסביר לו את נושא הוויקיפדיה ולהפעיל אותו בגיוס אנשים מתאימים מקרב ידידיו. אני מקווה, שהנסיון יעלה יפה.--שלומית קדם 10:34, 10 בנובמבר 2006 (IST)

אפשר לעזור לאותם מבוגרים המעוניינים לתרום לויקיפדיה, אך מפחדים מכל עניין הטכנולוגיה בעזרת חניכה. ויקיפדים צעירים ‏יעזרו להם ויָחנכו אותם. כמו שעושים בבית ספר יסודי שחונך מו' מקבל חניך מ-א', או כמו בתוכנית כלשהי במחשבים שילדים בחטיבה מסבירים לקשישים על שימוש באופיס וכו'. נעה 13:57, 11 בנובמבר 2006 (IST)
לתת לגיק אינטרנט לדבר עם מישהו שזוכר מי היה גורודיש זה מתכון לאסון :). אני מציע שהחונכים יהיו בני אותו הגיל, עד כמה שניתן. Harel - שיחה 13:59, 11 בנובמבר 2006 (IST)

שאלתי את אימא שלי אם היא רוצה לכתוב בויקיפדיה. החשש שלה היה שהיא תעשה נזק לויקיפדיה (תמחק בטעות, תכתוב במקום הלא נכון וכאלה). אולי יש מקום לידע לפחות את מפעילי המערכת לגבי משתמשים מבוגרים שעושים את צעדיהם הראשונים בויקיפדיה, כדי שינהגו בהם יותר בסלחנות. אזהרות וחסימות עלולות להכניס אותם לפניקה ולגרום להם להמנע מלחזור לויקי. כמו כן, הרעיון של חונכות דווקא מוצלח מאוד - לאו דווקא עם חונכים בני גילם. אני בטוחה שיש פה מספיק אנשים שמסוגלים לעזור בסבלנות למשתמשים מבוגרים בתחילת דרכם כאן. רותם 23:18, 12 בנובמבר 2006 (IST)

גאוות יחידה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפרסם בקשה באתר התנועה הקיבוצית מהקיבוצניקים הותיקים שישפרו את הערכים הדלים על קיבוציהם ובכך ישפכו אור על הנושא הקיבוצי (ניתן להחליף את ההשורש ק.ב.צ ולפנות לקבוצות אחרות).הידרו 15:07, 10 בנובמבר 2006 (IST)

ביטול הרתיעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמנם מדובר ברעיון, שבמגמה הנוכחית של ויקי יהיה קשה ליישמו, אבל הגורם העיקרי, ששמתי לב שבגללו אנשים מבוגרים (ואיכותיים) יותר לא כותבים פה, היא התפישה את ויקי כאנציקלופדיה לא רצינית. תמיד כשהייתי מזכירה שאני כותבת פה, רבים מגחכים וטוענים כי ויקי היא לא אנציקלופדיה אמיתית, ומזכירים את מייקל לואיס (דוגמן). רושם (מוטעה) זה נובע מהפרסום הרבה שקונים לעצמם ערכים מבישים כמו מייקל לואיס, דנה פאולה ושות', שמרתיעים כותבים רציניים מלכתוב פה. הקשחת תנאי קבלת הערכים, תביא כותבים איכותיים רבים לשורותינו.

למשפחותם ולבית אבותם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקיפדים פעילים יכולים לנסות לגייס הורים או קרובי משפחה מבוגרים אחרים. עוזי ו. 15:25, 10 בנובמבר 2006 (IST)

חממה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אני מציע שבהרצאות/מפגשים ושאר פעילויות עם בני הגיל הזה, במיוחד היותר מבוגרים שבהם, הם יופנו ישירות ל"חממה" שתוקם בתוך הוויקיפדיה ותפקידה יהיה לדאוג להם, ובה יירשמו. מה זה אומר? מי שיירשם ב"חממה" (צריך לחשוב על שם טוב יותר, אולי) יטופל בכפפות של משי מבחינת היחס. הוא יזכה לליווי צמוד וסבלני מוויקיפדים פעילים - רצוי בני גילו! - אם צריך אז בטלפון או אפילו מול המחשב, פנים אל פנים. אפשר לפתח דבר כזה, בתנאי שיהיה גם מי שיירשם. Harel - שיחה 18:09, 10 בנובמבר 2006 (IST)

אני אשמח להתנדב בחממה כזו. אביעד המקורי 23:22, 12 בנובמבר 2006 (IST)
גם אני אשמח להתנדב ב"חממה" כזו. השם עצמו כמובן לא מתאים ועלול להרחיק. כינוי מתאים יותר מ"חממה" הוא "חוֹנכוּת של כבוד", למשל. דני ‏Danny-w‏ 19:53, 29 בנובמבר 2006 (IST)

פורומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק מאיתנו פעילים בפורומים כאלה ואחרים, תפוז ודומיו. הקהל בפורומים האלה בדרך כלל בוגר יחסית, במיוחד כשהפורומים הם בנושאים מקצועיים. במקרים כאלה, מתן הפניות לוויקיפדיה, בין אם "ויקיפדיה - אתם מוזמנים לעזור" בחתימה הסטנדרטית על הודעות, או בהוספת קישורים לוויקי כשמביאים ממנה ציטוטים, יכולים לעורר סקרנות ולהביא הנה תורמים נוספים. ‏odedee שיחה 23:30, 10 בנובמבר 2006 (IST)

זה רק אני או שיש באג בשעה שלך.הידרו 23:35, 10 בנובמבר 2006 (IST)
איזה באג? הכל נראה לי רגיל לגמרי. ‏odedee שיחה 23:39, 10 בנובמבר 2006 (IST)
ראה צילום מסך.הידרו 23:43, 10 בנובמבר 2006 (IST)
אצלי זה נראה תקין. ‏odedee שיחה 23:45, 10 בנובמבר 2006 (IST)
אצלי יש קישור לוויקיפדיה בחתימה בתפוז כבר מעל לשנה. יובל מדר

יש להבחין בין הדברים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלום למשתתפי הדיון הזה, שהוא באמת דיון חשוב. לעניות דעתי, יש להבחין בין הדברים: רתיעות של הגיל, רתיעות מהמחשב, רתיעות מהשתתפות פעילה העומדת לבקורת, ורתיעות מהפומביות.

רתיעה מטעמי גיל היא עניין מובן לגמרי, לגבי גילאי 60 ומעלה. וזאת, חרף העובדה, שהמחקרים מוכיחים, שוב ושוב, שהעיסוק במחשב וסביבו משפרים את הזכרון, משפרים את ההתמצאות, משפרים את ההרגשה. יש למצוא דרך לפתות את גילאי ה60 ומעלה לקחת חלק במיזם ממוחשב, ולהציע להם בתמורה הזדקנות מכובדת יותר, אטית יותר, מודעת יותר.
שאר הרתיעות מוסברות בהתרחקות ממעגלי פעילות אקטיביים, והתכנסות במעגלי פעילות פסיביים. הישיבה אל שולחן המחשב, החיטוט בערימת הספרים, הם בהחלט צעדים אקטיביים. הם שונים לגמרי מהתבצרות בכורסת הצפייה בטלוויזיה למשל. אבל הקשיש שואל את עצמו שוב ושוב, מה יצא לו מטרחה חסרת תמורה כגון זו, של הוספת ערכים לאנציקלופדיה מקוונת, שעדיין ערכה מוטל בספק.
הלשון, הכלי הפשוט הזה, מתחיל לבגוד בגיל הזה. אובד הקשר החיוני ללשון היומיום החיה. והקשיש חושש בצדק, ממעידה ושימוש במטבעות לשון מיושנות ובעקב כך גם מרתיעות את הדורות הצעירים. משיחות עם קשישים שמעתי ברור את חששם זה: איך להתנסח? נכון שיש כביכול "להג ויקיפדי", ויש המוני עוזרים שיתנפלו על הערך ו"ישפצרו" אותו, ויתאימו אותו ללשון התקנית של הויקי, אבל עצם העלאת השורות הראשונות היא מלאת חששות.
אם יהיה ביקוש, הרי ההמשך יבוא. תודה על הסבלנות.Alosha38 15:54, 10 בנובמבר 2006 (IST)
יש ביקוש; הנאיביות לא עוזרת לכלום... דודסשיחה 16:04, 10 בנובמבר 2006 (IST)

יפה, הבה נמשיך: הידענים שבין הקשישים, כלומר בעלי מקצועות ידע ומידע, ממשיכים לעקוב אחר מקצועותיהם, משתדלים לשמש בגופי ייעוץ שונים, ומשתדלים באמת להמשיך ולהפיק תועלת ממשית מתלמודם. לא יאה לשכמותם, לרדת לכיכר השוק, למכור או אפילו להחליף או להעניק ללא תמורה את האוצרות שרכשו במשך חיים שלמים. אולי יש למצוא כאן דרך ל"פצותם" מבחינת ה"כבוד". ואם נזקק למלה המשפטית: ל"שפותם" שיפוי הולם.

והערה בצדו של הדיון: להיות אנציקלופדיסט, במובן הרחב והמקורי של המושג, הוא קודם כל להיות סקרן-בלתי-נלאה! ורק אחר כך לחלוק את מוצרי הסקרנות, קרי המידע והידע, עם הזולת. הקשישים כידוע, חלקם לפחות, שלא לומר רובם, נוטים לאבד עם השנים את התכונה הזו, של הסקרנות-הבלתי-נלאית.
אם יהיה ביקוש, הרי ההמשך יבוא. תודה על הסבלנות.Alosha38 17:03, 10 בנובמבר 2006 (IST)

פני הויקיפדיה לאן?[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש אמת במה שכתבה המורה במזנון, אם כי היא הקצינה במקצת.

מבוגר שיגיע לכתוב בויקיפדיה יעשה זאת מאחת משתי סיבות, האחת - יש נושא ה"בוער בעצמותיו" וברצונו לשתף את העולם כולו בידע שצבר. אדם כזה יתמקד בתחום התוכן שלו ולא יסטה ממנו. או שיגיע אדם בעל זמן וסקרנות, שפרט לכתיבת ערכים עליהם יש לו ידע (נאמר בהיסטוריה ותולדות היישוב) ישוטט ברחבי הויקיפדיה. אדם כזה יגיע מן הסתם לשינויים אחרונים, ללוח המודעות, לערכים חדשים, למזנון ולדפי שיחה.

אם נוסיף למשוואה את העובדה שאדם מעל גיל 50 כאשר הוא שומע "אנציקלופדיה" מעלה על דעתו את האנציקלופדיה העברית, בריטניקה, או אפילו מכלל, נראה כי יהיה דיסוננס קוגניטיבי בין המצוי לרצוי, בין ערכי כדורגלנים לערכי אישים, בין ערכי סדרות טלוויזיה למחזות, בין ערכי דוגמגישות וזוכי תכניות לרגע לבין ענקי רוח.

לא כל אדם יצליח ליישב את הסתירה הפנימית. מלכת אסתר 11:07, 13 בנובמבר 2006 (IST)

נכון שלא כל אדם יצליח ליישב את הסתירה, אבל לא "כל אדם" מתאים לכתוב בוויקיפדיה. מבין כל אלה שיעזו, ייכנסו, יקראו ויתרשמו, אפשר לקוות שאחדים יישארו וייעשו פעילים במידה זו או אחרת. אם כל אחד מאותם מעטים ידבר עם עוד כמה ויצליח לעניין עוד אחד או שניים מהם, דיינו.
חוץ מזה, אדם סקרן אמנם ישוטט ויחפש, אבל לפחות מנסיוני האישי, בתקופה הראשונה הוא יחפש במה שמעניין אותו - כלומר, אם יסבירו לו את נושא הפורטלים, הוא ייכנס לפורטל ספרות או היסטוריה, מוזיקה או מדע וכו', כדי למצוא מה שמעניין אותו, הרבה לפני שיחשוב להסתכל בשינויים אחרונים, וגם אם יגיע לשם, סביר שיברח מיד למשהו מוכר יותר, כי לטירון זה מקום מבלבל ומוזר מאין כמוהו (חסימות, שחרורים, השחתות, הצעות מחיקה...). על כן, בהנחיה נכונה, החדשים שזה מקרוב באו ילמדו לחפש מה שקרוב ללבם, ערכים טובים וראויים, וישתכנעו להישאר.--שלומית קדם 19:17, 14 בנובמבר 2006 (IST)
אני חושב שהפורטלים הם הדרך הנכונה לערוך היכרות כזו. הפורטלים מציגים תמונה מוכרת יותר למצטרף חדש ומבוגר - הם מציגים מצב קיים וסטטי יחסית - כמו באנציקלופדיה "סגורה". הם מאפשרים לקרוא על הנושא מהרבה פנים ובהרבה ערכים, ובזכות הקישורים כמובן מאפשרים המשך קריאה בנושאים אחרים. אחרי ההיכרות הראשונית כקורא אפשר להראות את אפשרות העריכה והשיפור של הערכים השונים. לא צריך אפילו להזכיר את "שינויים אחרונים" - זה דף שמיועד למבקרי ההשחתות או למי שמתעניין בכל מה שקורה בוויקיפדיה - וזה ממש לא מתאים לפרופיל של רוב הגולשים המדוברים פה. ‏odedee שיחה 20:57, 14 בנובמבר 2006 (IST)
אבל הרי זה הדף שהוא מנת החמצן של כל ויקיפד שמכבד את עצמו. Harel - שיחה 21:00, 14 בנובמבר 2006 (IST)
תן להם להתמכר בשקט, ואז, once they're hooked ... ‏odedee שיחה 21:45, 14 בנובמבר 2006 (IST)

הדימוי של בני 50, שלא לדבר על בני 60, המוצג כאן, משעשע למדי, אם כי איננו משולל יסוד. לפני זמן מה הצעתי לפרופסור אמריטוס לכתוב בוויקיפדיה, והוא נענה בשמחה, אך היה לו תנאי אחד: שהכתיבה תיעשה בעט נובע. לעומת זאת, אני מכיר גם בני 50 פלוס השוחים במחשב כדג במים (כן, אפילו באופיס!) נראה לי שיותר מהבעיה הטכנית, יש לטפל בבעית האגו - לשכנע את האדם, ולא חשוב מה גילו, שהוא ראוי ומסוגל לכתוב אנציקלופדיה, גם אם איננו ישעיהו ליבוביץ. על כך שוויקיפדיה היא מקום מכובד ביותר לכתוב בו, אין צורך להרבות במילים. חפשו בגוגל אריאל שרון או אהוד אולמרט, ותראו מי לדעת גוגל האתר החשוב ביותר העוסק באישים אלה (רמז: לא האתר של משרד ראש הממשלה ולא האתר של הכנסת). דרך אגב, קניתי DVD חדש, מישהו יכול להסביר לי מה עושים עם כל כך הרבה כפתורים בשלט? דוד שי 23:48, 14 בנובמבר 2006 (IST)

כן, אני בן 49.5. כמעט חשבתי לפרוש בתור "זקן חסר ערך" עוד חצי שנה... חגי אדלר 00:12, 15 בנובמבר 2006 (IST)
בגיל 50 התחלתי מחדש, הגעתי לארבע--‏Avin שיחה‏ 19:35, 16 בדצמבר 2006 (IST)