משתמש:AwesomeWorld1010/אתיקה מינית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו. שיחה

אתיקה מינית היא ענף באתיקה המתייחס לשאלות אודות מיניות האדם,  כולל התנהגות מינית באופן כללי. אתיקה מינית מתייחסת לשאלות מורכבות כגון הסכמה, יחסי מין לפני הנישואין או בזמן נשוי (כגון נישואין נאמנות ויחסי מין לפני הנישואים), שאלות מגדריות והפעלת כוח בכל הקשור בהתנהגות מינית, ושאלות על טבע מיניות האדם בהקשרים להטרוסקסואליות והומוסקסואליות כאחד. בנוסף מתייחסת האתיקה המינית להשפעה המינית שיש לאדם על החברה, ואיך ההתנהגות המינית שלו מעצבת את החברה האנושית.

האתיקה המינית הופיעה לכל אורך ההיסטוריה וקשורה קשר הדוק לדת. ההתפחות והשינויים בנושא האתיקה המינית עוברים ממצרים העתיקה שהקפידה על טהרה בכל הקשור למין (גישה שמרנית יותר), ליוון העתיקה ורומא שם הייתה פתיחות מינית גדולה במיוחד (בעיקר בתקופת האימפריה הרומית). כל זאת עד לנצרות שהושפעה מהיהדות בשמרנות מינית שהופיעה בימי הביניים, דרך הפריחה המינית המחודשת של תקופת הרנסאנס בעידוד מהסס של הכנסייה הקתולית ועד לעת החדשה ולמאה ה-21 שעברה תהליך איטי של פתיחות אל כל הקשור למין.

אתיקה מינית בחזית ימי הביניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכל הקשור במין ובחיי המין בימי הביניים של אירופה לכנסייה הקתולית היה כוח רב. היא הייתה מעורבת בהיבטים רבים ועד הדקדניים בכל הקשור למין.[1] נקודת שיא בכל הקשור באתיקה מינית בימי הביניים הייתה בימיו של הקדוש תומאס אקווינס (תומאסו ד'אקווינו) שקבע בחיבוריו הרבים מאוד אודות נושא זה. תומאס האמין בתורתו של אריסטו שהייתה קיימת עוד לפניו, אך כמו תאולוגים נוצרים רבים לפניו ראה בה בעיה. ראשית כל נציג את תורתו של אריסטו:[2]

תומאס אקווינס

לכל דבר ביקום יש מטרה מסוימת- דשא נועד כדי להאכיל בעלי חיים צמחוניים, והם בעצמם נועדו כדי להאכיל בעלי חיים טורפים.

אקווינס הוסיף מכאן את נוכחותו של האל:

המטרה (או התכלית) שיש לכל דבר בעולם היא מעשה ידיו של אותו אל עליון, והיא הוענקה עקב כך על ידיו לבני האדם

לכל יש כוונה מסוימת כשבראה את היקום והיא עדיין קיימת, אם נבין אותה לעומק בעזרת עליונות המחשבה האנושית נוכל ללמוד כיצד להיות בני אדם טובים יותר.

מכאן השליך אקווינס את העיקרון על מיניות:

איבר המין הזכרי נועד כדי לפלוט זרע, שיקלט על ידי איבר המין הנקבי ויתפתח בסופו של דבר לבן אנוש

מכאן, כל דבר שחוסם את הזרע או מונע ממנו למלא תפקיד זה הוא בניגוד לרצון האלוהים. מכאן נוסיף- גם אוננות היא חטא, מפני שבתהליך זה לא מתבצע מעבר של זרע אל האישה. נוסיף על כך אפילו יותר, גם אמצעי מניעה אסורים לפי עיקרון זה. נוכל אפילו להגיד כי מין אוראלי הוא אסור מהבחינה הזאת. לכל אלו נוסיף גם כי הומוסקסואליות ולסביות הם בניגוד לחוקי הטבע, בניגוד לכוונתו של אלוהים. זהו הצידוק העיקרי גם בימנו אנו של הכנסייה הקתולית בכל הקשור ליחס לנושאים אלו, ובו משתמשים בכנסיות ובמוסדות תפילה רבים ברחבי העולם.[3]

יחס לנשים בימיי הביניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

היחס לנשים בימיי הביניים היה מעין יחסי אביר- גביר, כלומר היה נהוג מהגבר להיות רומנטיקן לא קטן בלשון המעטה ומנומס להפליא, בעל ידי בתחומים מרובים ובכל תכונות גבורה.[4] בימיי הביניים היחס אל נשים היה הדוק הרבה יותר במוסד הנישואין מאשר היום.[5] למעשה נשים נחשבו כמעין פוטניאל פומבי גברים להפגין את אבירותם ברבים.[6]

אתיקה מינית בתקופת הרנסאנס[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך תקופת הרנסאנס, שחשוב לציין כי הייתה כתהליך מתמשך עוד מימיי הביניים המוקדמים, התאפיינה בביטוי אורטי מובהק באומנויות השונות, במיוחד במקם פריחתה- פירנצה, איטליה.[7] התהליך בו נשים העצימו את היחס של הגברים עלפיהם עקב אסוציאציות מיניות גדלה בימיי הביניים מאוחרים, ובמיוחד בתקופת הרנסאנס. אפשר לחלק את התקופה מהחינה הזאת ל-2 חלקים בהקשר ארוטי לנשים:

א. עולם הנישואין הממוסד[8]

ב. ועולם הזנות בו נוצלו נשים בכפייה פעמים רבות [9]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:אתיקה

  1. ^ Sex In The Middle Ages: 10 Titillating Facts You Wanted To Know But Were Afraid to Ask - ODDEE, ‏2009-04-20
  2. ^ סטיבן לאו, פילוסופים ששינו את העולם, מטר, 2015, עמ' 44
  3. ^ סטיבן לאו, פילוסופים ששינו את העולם, מטר, 2015, עמ' 45
  4. ^ Sexual Relations In Renaissance Europe, ‏2010-06-01 (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ Sexuality During the Renaissance, Sexuality Throughout the Ages, ‏2012-04-02
  6. ^ Sexual Relations In Renaissance Europe, ‏2010-06-01 (באנגלית אמריקאית)
  7. ^ Sexuality During the Renaissance, Sexuality Throughout the Ages, ‏2012-04-02
  8. ^ Sexuality During the Renaissance, Sexuality Throughout the Ages, ‏2012-04-02
  9. ^ Sexuality During the Renaissance, Sexuality Throughout the Ages, ‏2012-04-02