משתמש:GGTM/היו ואינם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

וסקס/וסכס[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפה של אנגליה ואירלנד ב-802

וסקס (באנגלית: Wessex) הייתה אחת משבע ממלכות גדולות (הפטרכיה) שקדמו לממלכת אנגליה. נקראה על שם עם שנקרא ה- West Saxons (הסקסונים במערב) שישבו באותה העת בדרום ובדרום מערב אנגליה. וסקס התקיימה כממלכה בין המאה ה-6 למאה ה-9 עת הוקמה ממלכת אנגליה וכן בין 1016 ל- 1066 כרוזנות. הרוזנות חודשה ב-1999 על ידי הנסיך אדוארד, הרוזן הנוכחי של וסקס. וסקס לא הייתה קיימת רשמית מאז 1066 אולם מאז יצא לאור ספריו של תומס הרדי שמתרחשים במחוז המערב. היום יש הרוצים לראות את האיזור מוכרז כאחד המחוזות בבריטניה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי הרשומות האנגלו-סקסיות --(Anglo-Saxon Chronicle (ASC (בערכים אחרים: הכרוניקן האגלו-סקסי, כתיבתו החלה על ידי ג'ון אשר)-- וסקס הוקמה על ידי Cerdic ו- Cynric מנהיגיו של שבע שהיה ידוע בשם "Gewisse" למרות שאירועים מסויימים ברשומות נחשבים לחסרי כל בסיס. ממצאים ארכיאולוגים מראים שמוצא השבט באיזור התמזה והקוטסוולדס, ייתכן שהכתוב ברשומות הינו תעמולה פוליטית שנועדה להצדיק את פלישת היוטים לדרום המפשייר וכן לאי וויט (Wight). האירוע הראשון שאין מוטל ספק בקיומו הוא הטבלתו של המלך Cynegils לנצרות בשנת 640.

וסקס לחמה בשכנותיה והרחיבה את גבולותיה, בייחוד עם Dumnonia הקלטית (בעיקר מחוזות דבון (באנצי' העברית: דוון) וקורנוול של ימינו), עליה השתלטה בסופו של דבר וכן עם מרסיה (באנצי' העברית: מרשה). אחרי שאגברט הביס את מרסיה ב825 ונורתמבריה קיבלה את מרותו הוא הפך למלך אנגליה הראשון.

המערכת המשולבת של מבצרים (ה-burhs) שהוקמה על ידי אלפרד הגדול, מתוארת הן אצל אשר (John Asser-נזיר שכתב ספר על חייו של אלפרד הגדול) הן ברשומות והן במסמך יחיד במינו שמתאר את המצודות (המסמך נקרא hidage, מלשון hide-מחבוא, כלומר: "המסתורים"), עזרו בהדיפת הפולשים הדניים ב870. במסמך מתוארות שלושים ושלוש מצודות שהבטיחו שכל מקום בוסקס נמצא במרחק יום רכיבה לכל היותר ממקום מסתור.

בין המצודות החשובות של וסקס נכללו כמה התיישבויות רומיות כמו: דורצ'סטר וווינצ'סטר שאלפרד הפך בשנת 871 לערי בירה או כמו העיר Wallingford שהתפתחה סביב מצודה (burh) שנבנתה במקום.

כמו כן הקים אלפרד בתי ספר לבני אצילים, תרגם ספרים מלאטינית לאנגלית (בעזרת אחרים או בעצמו) ואיחד את החוקים של וסקס לכדי ספר אחד. בימיו החל אשר בכתיבת הרשומות האנגלו-סקסיות.

בשנת 878 ניצח אלפרד את הפולשים הויקינגים בקרב אדינגטון וכפה עליהם את הנצרות.

בתקופת הפטרכיה כל ממלכה נשלטה על ידי מלך שלצידו ישבה מועצה בה נכחו נכבדי השבט (בהמשך, עם בוא הנצרות, גם כמרים). השליטה על כל הממלכות עברו ממלכה לממלכה על פי כוחה הצבאי וכושר המנהיגות של מלכה. לאחר שהמלך אגברט סיים את כיבושיו הוא הוכר כ"מלך סוג ב'", ככל הנראה כיון ששלט על חלק ממהמלכות אבל לא על כולן ועם זאת היווה גורם שיש להתחשב בו.

ישנן עדויות שהמלוכה על וסקס לא עברה מאב לבנו. במקום זאת, המלכות ניתנה למשפחה החזקה ביותר מבין המשפחות הותיקות (pool of the senior families) או שזו כפתה את שלטונה על האחרות. ייתכן שמערכת התככים הפנימית הזו עיקבה את התגבשותה של וסקס כממלכה אבל זו רק סברה.

אחרי שמרסיה כבשה מחדש את אדמותיה המקוריות גלוסטרשייר ואוקספורדשייר גבולה הצפוני של וסקס היה, ככל הנראה, נהר התמזה כאשר לונדון של היום נמצאת מחוץ לשליטתה (איזור Southwark בלונדון של ימינו נשאר בשליטת וסקס יחד עם המצודה שבו). מרכז הממלכה כולל את חבלי הארץ המודרניים הבאים: המפשייר, ווילטשייר, Dorset, Somerset וברקשייר.

התחדשות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסופר תומס הרדי השתמש בכינוי וסקס לתיאור כל האיזורים בדרום-מערב אנגליה. וסקס של הרדי כללה את ממלכת וסקס כפי שתוארה בפסקה הקודמת אחרי כיבושיה של מרסיה וכן את מחוז Devon. בספרו המציא הרדי שמות חדשים למחוזות השונים בוסקס: ברקשייר = צפון וסקס; דבון = וסקס התחתונה; Dorset = דרום וסקס; המפשייר = וסקס העליונה; Somerset = וסקס החיצונית; ווילטשייר = מרכז וסקס. קורנוול השכנה תוארה כ- Off-Wessex או Lyonesse.

בימינו ישנה תנועה בדרום אנגליה שדוגלת ביצירת זהות תרבותית ופוליטית לוסקס. קבוצה זו מתבססת --צ"ל ניסוח טוב יותר-- על שלושה גופים נפרדים אך מקושרים; מפלגה שתומכת בהכרתה של וסקס כמחוז בבריטניה ( Wessex Regionalist Party), שדולה שמנסה לבנות אוטונומיה בוסקס (Wessex Constitutional Convention), בניגוד לתנועה הראשונה, התנועה הזו אינה מפלגה פוליטית ומנסה לקלוט את אלו שלא מצאו לעצמם מקום בתנועה הפוליטית וכן תנועה נוספת שמפתחת את התרבות המקומית אך נשארת נייטרלית באלות פוליטיות (Wessex Society).

גבולותיה של וסקס אינם ברורים ומשמשים נושא לויכוח בין הקבוצות. Wessex Constitutional Convention ו- Wessex Society מוסיפים את גלוסטרשייר ואת אוקספורדשייר להגדרתו של הרדי לוסקס ואילו Wessex Regionalists מסתייגת מתוספות אלו וככל הנראה תמשיך לתמוך בעמדתה זו בעתיד הנראה לעין. הגדרתה של וסקס על ידי הקבוצות שנזכרו לעיל נדחת על ידי מספר קבוצות אחרות.ישנה קבוצת אנשים בדבון, דרום Somerset ובחלקים של Dorset שרואים באזורים הללו כשותפים לזהות של Dumnonian הקלטית ושל קורנוול, בעוד שאחריםמסכימים שהגדרתו של הרדי נכונה לגבי האדמות והמחוזות שמצפון לנהר התמזה, יחד עם מחוז ברקשייר וצפון מזרח Somerset, שהיוו חלק ממרסיה לאורך רוב התקופה האנגלו-סקסית. ישנם, אפילו, אנשים בהמפשייר שטוענים שכיוון שדרום המפשייר והאי וויט היו פעם תחת כיבוש היוטים יש להם מעמד שונה מזה של וסקס. התנועות האזוריות בוסקס מצדיקות את הגדרתן הכוללת שמונה מחוזות (eight-shire) בהתבססן על עובדות היסטוריות וכן על גיאוגרפיה איזורית בימינו ומצביעה על חוסר יכולת לספק את כולם בימינו אבל מקוות לשינוי בעתיד הקרוב אם תיהיה להם תמיכה בקרב הציבור.

מחוז דרום-מזרח אנגליה בימינו[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשרד הממלשתי "דרום מערב אנגליה" מכיל אזורים אחרים מאלה שהכילה וסקס, הוא כולל את וסקס של הרדי חוץ מ- ברקשייר ,המפשייר והאי וויט אבל כולל את קורנוול וגלוסטרשייר. התנועות למען וסקס מנהלות מסע תעמולה למען שינוי גבולותיו של מחוז זה כדי שיהיו כמה שיותר דומים לאלה של וסקס.

שימושים מודרניים של וסקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

--מימין למקף אלה שמות לכן אין צורך לתרגם, לדעתי--

  • אצטדיון וסקס - משמש את קבוצת הכדורגל Weymouth שב- Dorset.
  • הבריגדה ה-43 (וסקס) - יחידה בריטית שאחראית על הגנת איזור דרום מערב אנגליה.
  • Royal Wessex Yeomanry - יחידה בצבא הבריטי.
  • Wessex Archaeology - ארגון בריטי ללא מטרות רווח שהוקם במטרה לחנך ולהגדיל את מודעות הציבור לארכיאולוגיה. זהו הארגון הגדול בתחום בבריטניה.
  • Wessex culture - כינוי ארכיאולוגי לתרבות מתקופת הברוזה ששרידיה מצויים באיזור וסקס.
  • ליגת וסקס - איגוד כדורגל הפועל באיזור Hampshire.
  • Wessex Trains - חברה שהפעילה את שירותי הרכבת באיזור דרום-מערב אנגליה.
  • Wessex Water - חברה המספקת מים ושירותי ביוב לאיזור דרום-מערב אנגליה.

הרוזן של וסקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

כצעד חריג, הנסיך אדוארד מונה לרוזן של וסקס ולויקונט של איזור נהר Severn בעקבות נישואיו ל- Sophie Rhys-Jones (הידועה גם כ"הרוזנת של וסקס") ב-1999. התואר "הרוזן של וסקס" לא היה בשימוש למעלה מ-900 שנה. האחרון שנשא אותו היה הרולד השני שנהרג בקרב הייסטינגס ב-1066.

ראה גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

היסטוריה צבאית של יוון העתיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימת מלחמות ביוון העתיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרה של מלחמות בין פרס לערי המדינה ביוון שהתרחשו בין 500 לפני הספירה ל-448 לפני הספירה. לא כל ערי המדינה ביוון לחמו כנגד הפרסים, חלקן היו ניטטרליות בעלות ברית של הפרסים. סדרת המלחמות הללו התקיימה כתוצאה משתי ניסיונות נפל של הפרסים לכבוש את יוון. הפלישה הראשונה התרחשה בשנת 490 לפני הספירה והשנייה בשנת 480 לפני הספירה. המלחמות מתוארכות ל-500 לפנ"הס כיוון שכוחות יוונים השתתפו במרד באיוני (כנגד הפרסים) שפרץ בשנת 500 לפנה"ס ונמשך עד 494 לפנה"ס.
בקרב זה הובסו הכוחות הפולשים ליד מרתון כאשר הם סובלים מאבדות כבדות לעומת כ-200 אבדות אצל היוונים.

ארל[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ארל: רוזנות נוסח אנגליה (Earl)

מרסיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממלכה באנגליה של ימי הביניים.