משתמש:Naomi Egozi

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

טרוטה מסלרנו[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרוטה מסלרנו (מבוטא גם כטרוקטה) (באנגלית: Trota of Salerno) הייתה רופאה וסופרת רפואית שחיה בעיירת החוף סלרנו בדרום איטליה, בתחילת העשור או באמצע המאה ה -12. שמה התפרסם עד צרפת ואנגליה במאות ה-12 וה-13.

טקסט לטיני שכתבה וכלל כמה מהטיפולים שלה (ואף סיפר על תרופה שביצעה), שולב במכלול בנושא רפואת נשים שכונה בשם "טרוטולה". בהתחלה, הקוראים לא ידעו שהמכלול "טרוטולה" נכתב על ידי  שלושה מחברים שונים, ולכן הם לא ידעו את שמה של הסופרת, שהיה "טרוטה" ולא "טרוטולה". תפיסות מוטעות אלו אודות מחברת "טרוטולה" גרמו למחיקה או שינוי של שמה, מינה, רמת השכלתה, הידע הרפואי שלה או פרק הזמן בו נכתבו הטקסטים. עבודתה של טרוטה (כולל אוסף התרופות שלה, המכונה "הרפואה המעשית על פי טרוטה") נשכחה עד לגילוי מחדש בסוף המאה העשרים.

ההבדל בין טרוטה לטרוטולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"טרוטה" או "טרוקטה" הן הצורות היחידות של שם אישה שנמצאו במקורות סלרנו במאה ה-12. "טרוטולה", לעומת זאת, לא מתועד כשם אישה.

בסוף המאה ה-12, חלק מעבודה שמקושרת עם טרוטה מסלרנו, De curis mulierum ("על טיפולים לנשים"), הוכנס למכלול של שלוש עבודות שונות בנושא רפואת נשים על ידי שלושה מחברים שונים. מכיוון שעבודתה של טרוטה הייתה היחידה מבין השלושה שנשאו שם מחבר, היא זכתה שהמכלול, שכונה בכותרת "טרוטולה (אנ')" (תרגום: "העבודה הקטנה (של) טרוטה"), ישא את שמה. כאשר המכלול החל להסתובב מחוץ לדרום איטליה, התואר "טרוטולה" הובן כשם מחבר, והשם "טרוטולה" נראה השם של המחברת היחידה של כל שלושת הטקסטים במקבץ "טרוטולה".

בעוד שמכלול "טרוטולה", קיים בכמעט 140 עותקים של המקור הלטיני, וכ-60 עותקים של תרגומי שפה מקומית, ניתן למצוא כמה עותקים בלבד מהיצירות המקוריות של טרוטה. לכן במחקרים מודרנים ישנה חשיבות מכרעת להפרדה בין האישיות ההיסטורית טרוטה לבין גורל הטקסטים במכלול "טרוטולה", מכיוון שחשיבותם ההיסטורית והשפעתם שונה לחלוטין.

הוויכוחים האם "טורטולה" באמת הייתה קיימת, התחילו במאה ה-16. אחד הגורמים להתהוות הוויכוח הוא חוסר העקביות בעבודה שנכתבה תחת שמה של טרוטה. וויכוחים אלה נמשכו עד המאה ה-20 המאוחרת יותר, כאשר גילו את הטקסט Practica secundum Trota ("הרפואה המעשית על-פי טרוטה"), וניתוח פילולוגי של עבודות אחרות הקשורות אליה והציגו את טרוטה כאישיות נפרדת מהיצירה "טרוטולה".

חייה ועבודתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שום מידע ביוגרפי על טרוטה מסלרנו אינו קיים מעבר למידע שניתן להפיק מכתבים הקשורים אליה. מידע זה מאפשר לנו למקם אותה במחצית הראשונה של המאה ה -12. בנוסף, התאמה מקיפה של כל הטקסטים, שפורסמו בשנת 2007, מאפשרת הערכה של מכלול עבודתה. סביר להניח שהיא כתבה יותר ממה שניתן לדעת על ידי עדויות הקיימות כיום. במאות ה -12 וה -15 פורסמו טקסטים של טרוטה בערים שונות והיו להם קהל רחב ברחבי מערב אירופה, למרות התחרות של טקסטים אחרים המתמקדים בגניקולוגיה ובבריאות האישה.

רפואה מעשית על-פי טרוטה (Practica secundum Trotam)[עריכת קוד מקור | עריכה]

היצירה שטרוטלה הכי מזוהה איתה ככותבת היא ה"Practica secundum Trota" ("רפואה מעשית על-פי טרוטה"), המכסה מגוון נושאים רפואיים שונים, החל מאי פוריות והפרעות במחזור החודשי וכלה בעקיצת נחש וקוסמטיקה. טרוטה היתה ידועה באמינות ובמקצועיות שלה בנושא יילוד, והיתה מיילדת ידועה בסלרנו, איטליה. למרות שעבודותיה ידועות במידע המעשי שלהן בנושא גניקולוגיה ולידה, טרוטה כתבה על בעיות רפואיות שעומדות בפני גברים ונשים כאחד. כשלושה רבעים מספר הרפואה המעשי שלה, Practica secundum Trota, מוקדשים למחלות שאינן ספציפיות לנשים, כגון מחלות פנימיות, חום ופצעים.

הכתב Practica secundum Trota התגלה לראשונה בשנת 1985 על-ידי ההיסטוריון של המכון הטכנולוגי של קליפורניה, ג'ון פ. בנטון (אנ'). בנטון מצא את הטקסט הכתוב בכתב יד במדריד, ולפי הערכות, הוא ככל הנראה נכתב בתחילת המאה ה-13. עותק שני וחלקי של הטקסט התגלה על-ידי מוניקה ה. גרין, אשר מצאה כתב עת בו התפרסם חלק מהPractica secundum Trota. כתב העת נשמר כעת באוניברסיטת אוקספורד. בשנת 1995 פרסם פיירו קנטלופו תעתיק מלא בלטינית של הטקסט המקורי שנמצא במדריד. טרם פורסם תרגום מלא לאנגלית.

מחיקת הטרוטה הנשית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבודותיה של טרוטולה נפלו לידיו של ג'ורג קראוט בשנת 1544. ג'ורג ארגן מחדש את שלושת הטקסטים המרכיבים כך שייראו כאילו נכתב על ידי אדם אחד. בנוסף, הוא הסיר את אזכור השמות הנפוצים מעבר להמאה ה-3, מה שהביא את הקוראים ואת המוציאים לאור העתידיים להניח שמדובר בטקסט קדום. מאוחר יותר, במאה השש עשרה, קספר וולף, שפעל כעורך הבא של טרוטולה, שינה את השם מטרוטולה לארוס (שם גברי) וערך את עבודותיה כך שיראו כאילו נכתבו על ידי גבר, במטרה להתאים את הכתוב לשינוי שמה של טרוטולה. שקר זה גרם לטקסט להיראות כאילו נכתב על ידי גבר, דבר שתרם למחיקתה של טרוטה. לאורך מחקרה של טרוטולה, היסטוריונים, חוקרים ובלשנים רבים דחו את חיבוריה, את מגדרה ואת ידעה הרפואי על בסיס סיבות שונות. לדוגמה, בשנת 1773, גרונר דחה את עבודתה של טרוטה מכיוון שהיא הוזכרה בתוך הטקסט ולא בהכרח כמחברת הטקסט. במקום זאת הוא התייחס למחבר הטקסט כאל לא ידוע.

בסך הכל, ההכרה בטרוטה נעלמה כמעט בסוף ימי הביניים. זה הביא למחלוקת בנוגע לסופרת טרוטולה, שהפנתה מלגות רפואיות לטקסטים במשך 400 השנים הבאות, החל מהמאה השש עשרה.