משתמש:OvedC/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של OvedC.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של OvedC.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו. שיחה
בדיע בשארה טנוס
بديع طنوس
בדיע טנוס, 2015
בדיע טנוס, 2015
לידה 7 בספטמבר 1942
נצרת, ישראל
פטירה 14 בינואר 2018 (בגיל 75)
בית החולים האנגלי בנצרת, ישראל
מקום מגורים נוף הגליל
תקופת הפעילות 1968–2018 (כ־50 שנה)
מקצוע יזם ואיש עסקים
בת זוג אוה טנוס
צאצאים ארבעת ילדיו ממשיכים את דרכו: אליאס הוא מנכ"ל הקבוצה; וסים, סמנכ"ל נכסים; עלא עומד בראש הפעילות של החברה בקנדה; ורדיר מנהלת חוזים והתקשרויות[1].

בדיע בשארה טנוס (7 בספטמבר 194214 בינואר 2018) היה יזם ואיש עסקים נוצרי-ישראלי. איש נדל"ן, מייסד, בעלים ויושב ראש קבוצת בסט בע"מ.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדיע טנוס נולד בשנת 1942 לבשארה טנוס (ספר במקצועו) ולודאד טנוס (עקרת בית), בעיר נצרת, ישראל, ילד שני מבין 6 אחים. משפחתו עשרות דורות בארץ. בילדותו התחנך בבית הספר הבפטיסטי הפרטי מסיונרי עד כיתה ו'.

עוד מילדותו עסק בעבודות כפיים, יזם עסקים קטנים[2]. לפני שבדיע טנוס חגג את יום הולדתו השתים עשרה, אביו אושפז בבית החולים במצב קשה ממחלה כליות. המשפחה, דור רביעי בנצרת, כמעט הגיעה עד לפת לחם. כילד, בדיע אמר: "זאת בושה, לקבל כסף של טובות". כתוצאה מהלחץ הכלכלי בבית, בדיע עזב את בית הספר כשסיים את כיתה ח'. כבר מגיל 12 יצא לעבוד כדי לעזור להוריו בפרנסת הבית. תחילה הקים מכולת קטנה בבית, עבר בין מספר מקומות עבודה ובין השאר גידל גם חזירים.

התחתן עם אוה טנוס בשנת 1971, התגורר בנוף הגליל והיה אב ל–4 ילדים. נפטר בשנת 2018[3][4].

על שמו של טנוס, נקרא מכון הלב בבית החולים רמב"ם בחיפה, 'מכון הלב על שם בדיע טנוס'[5][6][7].

בתחום הנדל"ן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחום הבנייה, הוא התחיל לעבוד בגיל 16 בערך, כעוזר תפסן, פועל בניין, ועד שנת 1957, עבד בנצרת אצל קבלן מקומי.

בשנת 1963, עבר לחברת הבנייה של השומר הצעיר, בתנועה הקיבוצית. בדיע סיפר שבחברת הבנייה של השומר הצעיר הוא וחבריו בנו את קיבוצי העמק והגליל: דליה, רמת השופט, משמר העמק והזורע"[2]. תוך כדי עבודתו למד עצמאית את העבודות בשטח[8].

בהמשך, בדיע טנוס הגיע להחלטה שהוא מסוגל לבצע את עבודות הבניין בעצמו ובשלב זה הפך לקבלן שיפוצים עצמאי בקיבוצים. כשהיה צריך לבנות מקלטים בקיבוצי הצפון הוא לקח את הפרויקט ובנה מקלטים. בהמשך פנה למכרזים של משרד השיכון. בשנת 1968 – צירף בדיע טנוס את אחיו סובחי טנוס לביצוע עבודות קבלנות בנין שהוא קיבל לבצע. ארבע שנים מאוחר יותר, בשנת 1972, הם הקימו את חברת ב.ס.ט בע"מ (בדיע. סובחי. טנוס)[4]. עם השנים החברה צברה מוניטין רב בשוק הבניין. בין השנים 1976 – 2008 הייתה החברה שותפות בין בדיע ז"ל ואחיו סובחי טנוס.

בתחילת דרכו הייתה החברה שותפה בבנייה פרטית וציבורית בכל אזור הצפון – בתי ספר, מוסדות תרבות וקהילה, חדרי אוכל, מקלטים, עיריות ומבני ציבור. בראשית שנות ה – 80 הפך בדיע לאחד הקבלנים המרכזיים במדינה, המייסד והבעלים של חברה משגשגת ומתפתחת, חבר בהתאחדות הקבלנים בישראל ושותף פעיל בדיונים בנושאי בניה וקבלנות.

לקח חלק נכבד במשלחות התאחדות הקבלנים ומשלחות אנשי עסקים מטעם משרד העבודה והכנסת למדינות שונות.

בשנת 1987 החלה עבודה משותפת של בדיע עם משרד הביטחון, במסגרתה בנו בין היתר את פרויקט מגורי הקבע במכבים רעות. בהמשך החל שיתוף פעולה של בדיע עם שיכון עובדים בבניית מאות יחידות דיור עבור עולים חדשים ובפרויקטים נוספים למגורים בכל רחבי הארץ. בשנות ה – 80, החל בדיע להרחיב את פעילותו בחו"ל ורכש נכסים בקנדה.

בתחילת שנות ה -90 רכש את הקרקע הראשונה בפולין, שם החלה שותפות ASBUD (אשטרום, סולל בונה ובסט).

בשנת 2008, החליטו שני האחים להיפרד[9], וחילקו ביניהם את הפעילות. סובחי הקים חברה משלו בשם STR, ובדיע שמר על השם ב.ס.ט והרחיב את פעילות החברה בחו"ל, בעיקר בקנדה ובמזרח אירופה[2]..

חברת הבניה בבעלותו ובניהולו של בדיע טנוס, התרחבה בתחומי הביצוע, יזום ואיתור פרויקטים מורכבים בארץ ובעולם. היקף הפעילות צמח במהרה והחברה מיצבה עצמה כקבוצת נדל"ן מובילה[3], המעסיקה כ – 150 עובדים .

בשנת 2006 – התמנה בדיע ליו"ר הקבוצה והעביר את ניהולה לילדיו ממשיכי דרכו. בדיע כיהן כיו"ר הקבוצה עד פטירתו. עד יומו האחרון, היה בדיע מעורב בפעילות החברה.

בשנת 2020 נכנסה קבוצת BST לדירוג 100 החברות שהכי טוב לעבוד בהן ובשנת 2021 טיפסה למקום גבוה יותר בדירוג זה.

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדיע היה פעיל מאוד בפעילות ציבורית וחברתית ובתרומה רבה לקהילה בכל המגזרים. היה חבר בוועדה האורתודוקסית בנצרת, ארגן ערבי תרומות עבור עמותות שונות, בניית מוסדות ציבור ודת ומלגות עבור סטודנטים במוסדות שונים בארץ.

השתתף במשלחות בכירי המשק כגון[8]:

  • משלחת ראשונה בראשות ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל למרוקו.
  • משלחת התאחדות הקבלנים לסין.
  • משלחת חברי כנסת לעמאן.
  • משלחת ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל ושר החוץ שמעון פרס לירדן בהזמנת המלך חוסיין.

בדיע השתתף במפגשים של בכירי המשק הישראלי יחד עם שרי האוצר והתעשייה למיניהם, ידע לחבר בין משפיעים במגזר הערבי ובין בכירי המשק וצמרת השלטון הישראלי. בפעילותו הציבורית השפיע רבות על דו הקיום בין המגזרים במדינה, ברמה העסקית, הציבורית והחברתית[10].

דעותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדיע שאף תמיד למצוינות ועל כך אמר:-

השאיפה למקצוענות, למצוינות, ליצירתיות, לחדשנות ולדיאלוג מתמיד עם הלקוח, היו הערכים הראשונים שהובילו אותי עוד כשהייתי קבלן עצמאי, ומאוחר יותר הנם הערכים שהטמעתי בקבוצה ולאורם היא פועלת, ואלה גם הערכים המקצועיים שהנחלתי לבניי, המנהלים ומובילים את הקבוצה.

על הבסיס החתירה למצוינות בדיע התווה את חזון הקבוצה באמרו:

קבוצת בסט תשמור על מעמדה כאחת החברות המובילות בשוק הנדל”ן בישראל, פורצת דרך ומובילה בתחום הייזום, הקמה וניהול של נכסי נדל”ן ותרחיב את פעילותה למנועי צמיחה נוספים תוך הטמעת מצוינות וחדשנות, שמירה על רווחיות ויציבות, ותוסיף להוות מקור גאווה לעובדיה תוך שמירה על סביבת עבודה הוגנת ומתגמלת.

על קברו של בדיע, ספד לו בנו הבכור אליאס טנוס, המנהל את החברה, ואמר: "אנו כואבים את לכתו של ראש משפחתנו. אבינו היה דמות ומופת לאיש עשייה בעל חזון ומעש שבדמותו הוקמה והתפתחה החברה. אנו כממשיכי דרכו נמשיך לפעול על פי ערכיו"[3].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הדס מגן, ‏"אני מקווה שהממשלה החדשה תתחיל לטפל גם בדברים שחשובים לעם", באתר גלובס, 30 ביוני 2021
  2. ^ 1 2 3 שי פאוזנר ודותן לוי, כך הפך פועל הבניין מנצרת לבעלים של בתי חולים בקנדה, באתר כלכליסט, 25 ביולי 2010
  3. ^ 1 2 3 שירות כלכליסט, הלך לעולמו בדיע טנוס, מייסד ענקית הבנייה בסט, באתר כלכליסט, 15 בינואר 2018
  4. ^ 1 2 אתר למנויים בלבד אריק מירובסקי, מת בדיע טנוס, מייסד קבוצת בסט, באתר TheMarker‏, 15 בינואר 2018
  5. ^ מכון הלב בבית החולים רמב"ם בחיפה יקרא מעתה 'מכון הלב על שם בדיע טנוס', מעריב, 23/03/2022
  6. ^ מיכל גלנטי‏, משפחת טנוס מנציחה, באתר וואלה‏, 23 במרץ 2022
  7. ^ טקס ההוקרה למשפחת טנוס ולעמותה לכבודם של אווה ובדיע טנוס, סרטון בערוץ "רמבם - הקריה הרפואית לבריאות האדם", באתר יוטיוב (אורך: 2:36)
  8. ^ 1 2 ליאת רון, ‏בעלי ב.ס.ט: "אין לערבים מודעות לגור בבניין 10 קומות", באתר גלובס, 9 באפריל 2011
  9. ^ רז סמולסקי, פיצול בבסט: האחים בדיע וסובחי טנוס מחלקים ביניהם את החברה, באתר הארץ, 1 בספטמבר 2008
  10. ^ מייסד קבוצת בסט, בדיע טנוס הלך לעולמו, נדי – חדשות נדלן