משתמש:WaffleBlondy/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של WaffleBlondy.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של WaffleBlondy.

חם בן נח[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם חם ויפת ציור מעשה ידי ג'יימס טיסו

חָם בנו השני של נח במקרא, (אולי בנו הצעיר) אחיהם של שם ושל יפת, ואביהם של כוש, מצרים, פוט וכנען, בני חם ישבו במסופוטמיה , בכנען הקדומה ובאפריקה (כולל מצרים).


במאה ה-19, היו שבלבלו בטעות את חם עם האל המצרי "מין", וזאת בשל טעות תעתיק שתרגמה את שמו כ"Khem". על אף שזיהוי זה הובהר כשגוי, הוא ממשיך להופיע לעתים גם כיום.

חטא חם[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיפור שכרותו של נח, חם הוא זה שראה את ערוות[1] אביו וסיפר על כך לאחיו, שם ויפת. מנימת הטקסט המקראי עולה, כי חם לא רק "ראה" אלא גם ביצע מעשה סדום כלשהו. המדרש גורס כי חם סירס את נח, כדי שלא ייוולדו לו עוד בנים, שגם להם יהיה נתח בארץ וכך יקטן הנתח שלו. על כן נח קילל את כנען, בנו של חם, ואת כל צאצאיו, משהקיץ משכרותו. חלק רואים בסיפור זה סיפור איטיולוגי שבא לסרטט את אופיים המושחת של בני חם, ובעיקר של כנען בנו, אבי הכנענים.

קללת כנען[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מעשה חם מקלל נוח את בנו של חם, כנען. אך מדוע קילל נח את כנען ולא את אביו חם שחטא?

על שאלה זו טובי הפרשנים לא הצליחו לענות אך ישנה השערה אחת שלפיה חם ראה שאביו מתבזה, והחליט שאם הוא מבזה את עצמו, אז הוא אינו ראוי לכבוד, ואפשר להמשיך ולבזות אותו. נוח ראה כי לחם חסרה תכונה של העלמת עין ממעידה רגעית, לא כמו שאר בניו שם ויפת שלעומתם חם מתייחס למה שהוא רואה באותו הרגע ואינו מסתכל על האישיות הכללית. התכונה הזאת - להסתכל על האישיות הכללית ולהעלים עין ממעידות רגעיות - היא תכונה חשובה בכל מערכת יחסים, ובפרט בחינוך ילדים. נוח ידע זאת ולכן ניבא שחם ייכשל בחינוך הילד שלו כנען, והוא לא יגיע לשום הישג משמעותי, אלא רק ”עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו” (ספר בראשית, פרק ט', פסוק כ"ה). זה לא עונש אלא נבואה שיצאה מתוך צורת התנהגותו של חם.

  1. ^ איבר מינו

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]