משתמש:Yoavfried/כלכלת רובינסון קרוזו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כלכלת רובינסון קרוזו היא מסגרת פשוטה המשמשת לניתוח של מספר סוגיות יסוד בכלכלה. היא מניחה שוק עם צרכן אחד, יצרן אחד ושני סוגי סחורות. הכותרת "רובינסון קרוזו" היא התייחסות לרומן משנת 1719 באותו שם שחיבר דניאל דפו.

כלכלני סחר בינלאומי רבים מצאו את הגרסה המפושטת והאידיאלית הזו של הסיפור חשובה בשל יכולתה לפשט את המורכבות של העולם האמיתי. ההנחה הסמויה היא שניתוח של כלכלה עם גורם אחד יספק תובנות שימושיות לגבי תפקודה של כלכלה עולמית אמיתית עם סוכנים כלכליים רבים. מאמר זה מתייחס לחקר הצרכנים והיצרנים ושיווי המשקל בתחום המיקרו-כלכלה. בתחומים כלכליים אחרים, כלכלת רובינסון קרוזו משמשת למעשה לאותו דבר. לדוגמה, בתחום המימון הציבורי משתמשים בכלכלת רובינסון קרוזו ללימוד סוגים שונים של מוצרים ציבוריים והיבטים מסוימים של הטבות קולקטיביות. בכלכלת צמיחה כלכלת רובינזון קרוזו משמשת לפיתוח מודלים של צמיחה עבור מדינות מתפתחות כדי לצאת לנתיב צמיחה יציב תוך שימוש בשיטות של חיסכון והשקעה.

המודל הבסיסי[עריכת קוד מקור | עריכה]

The Robinson Crusoe economy framework
איור 1: העדפות הכנסה ופנאי בכלכלת רובינסון קרוזו.

מניחים כי ספינתו של רובינסון קרוזו נתקעה על אי בודד.

ההנחות הבסיסיות הן כדלקמן:

  1. האי מנותק משאר העולם ולכן אין שם יכולת לסחור
  2. יש רק סוכן כלכלי אחד - קרוזו עצמו
  3. יש לייצר או למצוא את כל הסחורות באי ממלאים קיימים

יש רק פרט אחד - רובינסון קרוזו עצמו. הוא פועל הן כיצרן כדי למקסם רווחים, כמו גם כצרכן כדי למקסם את התועלת שלו. ניתן להכניס את האפשרות לסחר על ידי הוספת אדם נוסף למשק. האדם הזה הוא חברו של קרוזו, ששת. למרות שברומן הוא מגלם את תפקיד משרתו של קרוזו, בכלכלת רובינסון קרוזו הוא נחשב כשחקן נוסף בעל יכולות קבלת החלטות לקרוזו. יחד עם זה, ניתן לנתח תנאים של יעילות פארטו על ידי שימוש בתיבת אדג'וורת'.

בדומה לאפשרויות שעומדות בפני משקי בית בעולם האמיתי כספקי עבודה, לקרוזו יש רק שתי פעילויות אפשריות - להרוויח הכנסה או להעביר את זמנו בפנאי.

הפעילות שמניבה הכנסה במקרה הזה היא איסוף אגוזי קוקוס. ככל שהוא מבלה יותר זמן בפנאי כך הוא צריך לאכול פחות, ולהפך, ככל שהוא מקדיש יותר זמן לאיסוף קוקוסים כך יש לו פחות זמן לפנאי. יחס זה מתואר באיור 1.

פונקציית ייצור ועקומות אדישות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עקומות האדישות של קרוזו מתארות את העדפותיו לפנאי ואגוזי קוקוס בעוד שפונקציית הייצור מתארת את הקשר בין כמה הוא עובד לכמה אגוזי קוקוס הוא אוסף.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים

פרמטרים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

[[קטגוריה:ניסויים מחשבתיים]] [[קטגוריה:מיקרו-כלכלה]]