ספרות ומהפכה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ספרות ומהפכהרוסית: Литература и революция) היא יצירה קלאסית של ביקורת ספרותית מנקודת מבט מרקסיסטית, שכתב לאון טרוצקי בשנת 1924. על ידי דיון במגמות הספרותיות השונות שהיו ברוסיה בין המהפכות של 1905 ל־1917, ניתח טרוצקי את הכוחות הקונקרטיים בחברה, נאורים וגם ריאקציוניים, שעזרו לעצב את תודעתם של סופרים באותה תקופה.

בספר טרוצקי גם הסביר כי מאז שחר הציוויליזציה אמנות תמיד נשאה את חותמת המעמד השליט והיא הייתה בעיקר כלי המבטא את טעמו ואת רגישותו. עם זאת, הוא המשיך וטען כנגד המסקנה הברורה לכאורה, שלאחר מהפכה פרולטרית הפרולטריון כמעמד שלטוני צריך, אם כן, לשאוף ליצור אמנות פרולטרית משלו כפי שחשבו באותה תקופה.

כדי להמחיש זאת הוא מציין כי לבורגנות כמעמד היו זמן ומשאבים לגבש דרך תרבותית משלה לפני המהפכות הבורגניות באירופה במאה ה-19, בעוד שמעמד הפרולטריון אינו משולל רק על ידי תרבות בחברה, אלא בעיקר על ידי אמצעים חומריים להשיג אותה. לכן, בניגוד למהפכות קודמות בהיסטוריה, הפרולטריון לוקח את הכוח לא להתקין את עצמו כמעמד שלטוני לנצח, ומכאן ליצור תרבות מובחנת משלו אבל חברה שבה קיומם של מעמדות הוא בלתי אפשרי באופן מהותי. לכן המשימה של הפרולטריון בשלטון, ביחס לאמנות לאחר שדאגה לצרכים הדוחקים יותר של חיי היומיום (רוסיה הייתה מדינה נחשלת ושסועת-מלחמה), היא להטמיע את כל ההישגים התרבותיים של העבר ולהניח את היסודות לתרבות חסרת-מעמדות לחלוטין ואנושית ואמנות בעתיד. ההוכחה של טרוצקי לגבהים שבני האדם יכולים להגיע אליהם ברגע שמוטלות רצועות הדיכוי, מומחשת בציטוט הבא מהספר:

קשה לחזות את מידת השלטון העצמי שאיש העתיד עשוי להגיע אליה או את הגבהים שאליהם הוא עשוי לשאת את השיטה שלו. בנייה חברתית וחינוך עצמי פסיכו-פיזי יהפכו לשני היבטים של תהליך אחד ואותו תהליך. כל האמנויות – ספרות, דרמה, ציור, מוזיקה וארכיטקטורה יעניקו לתהליך זה צורה יפה. נכון יותר, המעטפת שבה תחומים הבנייה התרבותית והחינוך העצמי של האדם הקומוניסטי תפתח את כל המרכיבים החיוניים של האמנות העכשווית עד לנקודה הגבוהה ביותר. האדם יחזק לאין שיעור, יחכם ויעדן יותר; גופו יהפוך להרמוני יותר, תנועותיו קצביות יותר, קולו מוזיקלי יותר. צורות החיים יהפכו לדרמטיות באופן דינמי. הטיפוס האנושי הממוצע יעלה לרמתם של אריסטו, גתה או מארקס. ומעל הרכס הזה יעלו פסגות חדשות.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]