עזרובעל (בן חנו)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עזרובעל בן חנופיניקית: 𐤏𐤆𐤓𐤁𐤏𐤋, "עזרבעל", ביוונית: Ἀσδρούβαν, בלטינית: Hasdrubal) היה מצביא קרתגי שנלחם נגד הרומאים במלחמה הפונית הראשונה (241-264 לפנה"ס).

קרב אדיס (256 לפנה"ס)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא נזכר לראשונה כאחד משלושת המצביאים שנבחרו על ידי הקרתגים להדוף את הצבא הרומי שפלש לאפריקה ב-256 לפנה"ס. בקרב שניטש בין הצדדים ליד אדיס נחלו הקרתגים מפלה מוחצת, אשר לדעת ההיסטוריון היווני פוליביוס נגרמה "לא בשל מורך לבם של החיילים, אלא בגלל סכלותם של מפקדיהם" וחוסר ניסיונם. בעקבות התבוסה מסרו הקרתגים את הפיקוד על הצבא לידי קסאנתיפוס "הספרטני", שהצליח להכות את חילות הרומאים בקרב בגרדס (255 לפנה"ס).[1]

קרב פנורמוס (250 לפנה"ס)[עריכת קוד מקור | עריכה]

פוליביוס כותב, כי לאחר חילוץ שרידי הצבא הרומי מאפריקה ואובדנו בסערה בים ליד קמארינה (קיץ 255 לפנה"ס), נשלח עזרובעל אל ליליבאום עם תגבורת של חיילים ומאה וארבעים פילים, כדי לנצל את מפלת הרומאים ביבשה ובים להשבת שליטת קרתגו באי. ברם, כפי הנראה אירע הדבר שנתיים אחר כך, ב-253 לפנה"ס, לאחר האובדן השני של הצי הרומי, בשובו מן הפלישה השנייה העקרה לאפריקה.[2]

עזרובעל, מכל מקום, לא נחל השגים צבאיים משמעותיים כלשהם, בין בשל מצביאותו בין בשל חששם של הרומאים מפני פילי המלחמה הקרתגים, כפי שכותב פוליביוס. בקיץ 250, לאחר שנודע לו כי אחד הקונסולים חזר לאיטליה עם מחצית הצבא והקונסול השני, לוקיוס קאיקיליוס מטלוס, נמצא עם שני לגיונות בפנורמוס, יצא עזרובעל מליליבאום כדי למשוך אותו ללחימה ולהכריעו. קאיקיליוס פיתה את עזרובעל לקרב את כוחותיו אל חומות העיר לעמדה נחותה, והכה את חייליו ואת פיליו מכה ניצחת. הניצחון בקרב פנורמוס עודד את רוחם של הרומאים, והם נערכו שוב – זו הפעם השלישית – לפלוש לאפריקה. לדברי ההיסטוריון הביזנטי זונאראס הצליח עזרובעל להינצל מן הקרב, אך נקרא לשוב אל קרתגו והוצא להורג בצליבה.[3]

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Polybius. Translated by W.R. Paton. The Loeb Classical Library. Cambridge (MA), Harvard University Press, and London, William Heinemann, 1922-1925. Digitized copy in: LacusCurtius.
  • Diodorus. Translated by C.H. Oldfather. The Loeb Classical Library. Cambridge (MA), Harvard University Press, and London, William Heinemann, 1933-1957.
  • Zonaras, Annales. J.P. Migne, Patrologia Graeca, 1857-1866. Digitized copy in: Documenta Catholica Omnia.
  • Orosius, Historiarum Adversum Paganos Libri VII . Edited by C. Zangemeister. Leipzig, B.G. Teubner, 1889. Digitized copy in: Attalus.
  • Walbank, F.W., A Historical Commentary on Polybius. Oxford, Oxford University Press, 1957.
  • s.v. "Hasdrubal" (4) in: Smith, W. (editor), Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology, 1873. Digitized copy in: Perseus.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פוליביוס, ספר ראשון, 31 בתרגום ב' שימרון; Polybius, 1.30-31; Diodorus, 23.15.7.
  2. ^ Polybius, 1.38. על דעות החוקרים: Walbank, pp.97-98.
  3. ^ Polybius, 1.38-39; Diodorus, 23.21; Zonaras, 8.14.