עיקול הדנובה

עיקול הדנובה
Dunakanyar
מידע כללי
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום הונגריההונגריההונגריה
קואורדינטות 47°47′57″N 19°05′30″E / 47.799166666667°N 19.091666666667°E / 47.799166666667; 19.091666666667
עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עיקול הדנובההונגרית: Dunakanyar) ניתן לתרגם גם כ"סיבוב הדנובה" או "פניית הדנובה" הוא קטע הדנובה בין אסטרגום לבין בודפשט. בקטע זה, הנהר הגדול עובר בין הרי ברז'ן לבין הרי וישגראד וכיוון הזרימה שלו משתנה בפתאומיות מ"מערב-מזרח" לכיוון "צפון-דרום". עיקול הדנובה הוא אחד מאזורי התיירות החשובים ביותר של הונגריה, כולל היישובים לאורך הדנובה בשתי גדותיה בין אסטרגום לבין וישגראד, שגם היא נמצאת ברשימת אתרי המורשת העולמית (מועמדים), המשלבת את אתרי המרכז המלכותי של וישגראד מימי הביניים ואת טירת אסטרגום. מאז 2006, הקדוש המגן הקתולי של החבל היא ידוויגה מלכת פולין.

מיקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההגדרה שלעיל משמשת לפרשנות גאוגרפית מצומצמת יותר של האזור. עם זאת, בהקשר תיירותי רחב יותר, כוללים על פי רוב גם את אזור הגדה הימנית (המערבית) התחום בעיקול הדנובה, כמו גם את המחצית הגדולה יותר של רכס הרי ברז'ן המתנשאים מצפון לנהר, השייכים למחוז פשט. הרי פיליש המוקפים בעיקול הדנובה בגדה המזרחית והרי וישגראד עם אזורי החוף. חוף הנהר מקישאורוסי עד לבירת הונגריה מלווה על ידי "עמק ואץ-הדנובה של פשט".

נתונים טבעיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטע זה של הדנובה אופייני לעמק פורץ דרך ומוקף באזורי הרים מגוונים. פארקים ויערות מטופחים, שמורות טבע של חיות בר, נדירות טבעיות, אתרי נופש על שפת הנהר החשובים מבחינה אקלימית, איים, הזדמנויות ספורט מים וחורף משתלבות כדי לספק את ערכי הטבע של החבל.

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן לגשת ליחידת הנוף מבודפשט בגדה השמאלית, המזרחית (של הדנובה) דרך הכביש המהיר M2 וציר התחבורה הראשי 2 ובכביש 12 מסתעף ממנו (בודפשטואץנאג'מארוש – סוב). כביש 11 עובר לאורך הגדה הימנית (המערבית) של הנהר (בודפשט – סנטאנדרהוישגראדאסטרגום). קוי רכבת פרבריים מחושמלים מספר 71 (בודפשט – ואץ) וקו פרברי מחושמל גם מספר 2 (בודפשטאסטרגום), בנוסף, פועלים אוטובוסים בינעירוניים תכופים של Volánbusz וניתן יכולים להגיע לכל היישובים. עם זאת, ניתן ליהנות מהיופי יוצא הדופן של הנוף גם מהנהר על שירותי ספינות הנוסעים בלוח זמנים קבוע של Mahart מבודפשט.

אתרים היסטוריים וטבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוף Dobogó-kő של עיקול הדנובה

הגדה הימנית של הדנובה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יחידת הנוף היא אחד האזורים העשירים בהונגריה מבחינת תולדות האמנות ומונומנטים היסטוריים. הבארוק מיוצג על ידי בודפשט, סנטאנדרה ואץ. וישגראד מייצגת את הרנסאנס, בעוד אסטרגום מייצגת את עידן האמנות הרומנסקית ההונגרית. מאפיינים אלה מייצגים מונומנטים היסטוריים משמעותיים של ההיסטוריה ההונגרית בנוף ובסביבה טבעית שמכפילים את המשיכה התיירותית שלהם.

מבט מ"דוכן ההטפה"

האי של סנטנדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורוסי

היישוב העתיק ביותר באי סנטאנדרה. מוגן על ידי סוללה מחופה אבן. בתקופתו של קלמן, מלך הונגריה התיישבו במקום רוסים. זה נתם ליישוב את שמו מאז. יש מגדלי שמירה רומיים על גבול הכפר. ישנו קמפינג מובנה לחובבי ספורט מים. יש שירות מעבורת בין הכפר לוישגראד.

טהיטוטפאלו

שביל מוביל אל הכפר בחלק הרחב ביותר של האי מהמעבורת לואץ. משם מעבר דרך הגשר היחיד של האי. שני כפרים אוחדו תחת השם הנ"ל. קברו של מיהאי פולק, שתוכנן על ידי מיקלוש איבל, נמצא שם. על גדת הדנובה מול ואץ, יש שרידים של מגדל שמירה רומי.

הגדה השמאלית של הדנובה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוב

היישוב שוכן בשפך של נהר האיפוי, שם הוא נשפך לדנובה. המקום עשיר בממצאים ארכאולוגיים. היישוב הוא אתר נופש. כנסייה בסגנון בארוק נבנתה בכפר בין השנים 17751778, ש"קם לתחייה" לאחר השלטון הטורקי. במוזיאון המקומי מוצגים הממצאים הארכאולוגיים של האזור, התלבושות העממיות, הריהוט העממי וכלי הבית של הכפרים שלאורך נהר האיפוי.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • MTESZ Munkabizottság: A kék Duna (Barangolás a Duna mentén) Duna projekt (Győr, 1994) Munkaszám: 7252-00-560
  • Officina egyetemes lexikon. Főszerk. Markó László. Budapest: Officina Nova. 1994. ISBN 963-8185-87-2
  • Hegedüs Ernő:Ideghenforgalmi földrajz I. (KVIF. Budapest, 2004.) FI-05-01/2004
  • Magyarország – Panoráma útikönyvek (Budapest, ?)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עיקול הדנובה בוויקישיתוף