פורטל:היסטוריה/חדשות המחקר/ארכיון/4

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נפטר הארכאולוג אהוד נצר[עריכת קוד מקור]

ביום 28 באוקטובר 2010 נפטר הארכאולוג אהוד נצר. בעת ביקור עם קבוצת ארכאולוגים, נפל נצר בהרודיון, נפצע באורח קשה ונפטר כעבור שלושה ימים בבית החולים "הדסה" עין כרם בירושלים.

במאי 2007 הכריז פרופ' אהוד נצר כי מצא את קבר הורדוס, לאחר יותר מ-30 שנות חיפושים באתר. האתר המזוהה עם קבר הורדוס התגלה במהלך חפירות במדרון החיצוני של ההר, מתחת לשרידי חומה המקיפה את הרודיון בסמוך לשרידים של גרם מדרגות שעולה אל האתר מהרודיון התחתית. במקום, הצופה צפונה לכיוון ירושלים, התגלה מסד של מאוזוליאום הבנוי אבני גזית מפוארות ושברי סרקופג מנותצים. עיטורי הסרקופג דומים לעיטורי הסרקופגים שהתגלו ב"קברי המלכים" בירושלים מתקופה זו, אך מפוארים מהם. לטענת פרופ' נצר, המורדים היהודים שהסתתרו במבצר במהלך המרד הגדול, כ-70 שנה לאחר מותו של הורדוס, הם אלה שניתצו את הסרקופג, בגלל שנאתם התהומית להורדוס, שמלך בחסות הרומאים. דעות אחרות סוברות כי דווקא המורדים של מרד בר-כוכבא שישבו שם, הם אלה שדאגו לניתוץ הסרקופג. דעה שלישית טוענת כי היו אלו הנוצרים שישבו במתחם, שגם להם היה חשבון פתוח עם המלך הורדוס בשל טבח התמימים. לדעת פרופ' נצר, הסיבה להימצאות הקבר מחוץ לשטח הרודיון היא השמירה הקפדנית של דיני טומאה וטהרה, שאפיינה את תקופת בית שני. טומאת מת היא טומאה בדרגה הגבוהה ביותר ביהדות ולכן הורדוס, שהיה יהודי, ביקש לקבוע את מקום קבורתו מחוץ לאזור המגורים בהר, כדי לאפשר לילדיו להשתמש בארמון העליון. באתר עצמו טרם נמצא ממצא אפיגרפי (כתובת חרוטה) כלשהו באתר שיוכיח באופן חד משמעי שאכן מדובר בקברו של הורדוס או בני משפחתו.

פורסמו פרקים מזכרונותיו של ג'ורג בוש[עריכת קוד מקור]

פרקים מספר הזיכרונות האוטוביוגרפי של ג'ורג' ווקר בוש, נשיא ארצות הברית לשעבר פורסמו באתר האינטרנט Drudge Report וביום ה 9 בנובמבר עתיד ג'ורג בוש להתארח באולפן תוכנית הטלוויזיה של אופרה ווינפרי על מנת קדם את ההוצאה לאור של ספר הזכרונות ששמו "נקודות החלטה" (Decision Points). הפרקים שפורסמו עוסקים באירועי יום ה-11 בספטמבר 2001 והנשיא לשעבר מספר כי הוא נתן הוראה להפיל את מטוסי הנוסעים החטופים בטרם ירוסקו על מטרות אזרחיות, ועם קבלת הידיעה על התרסקות טיסה 93 בפנסילבניה הוא חשב תחילה כי המטוס יורט על פי הוראותיו. בפרק העוסק במחקר תאי גזע מספר ג'ורג בוש כי הוא קיבל מכתב אישי מננסי רייגן אך החליט לקחת אחריות ולבחור בהחלטה למען החיים ולהוביל את ארצות הברית בדרך אותה הוא מכנה "תרבות החיים". על פי דבריו החלטתו נבעה גם משיחה שערך עם האפיפיור יוחנן פאולוס השני שביקש אותו לתמוך בחיים.

בנימה אישית מספר הנשיא לשעבר על גמילתו משתיית אלכוהול בגיל 40 ופותח את הספר במשפט "זו הייתה שאלה פשוטה. האם אתה יכול לזכור את היום האחרון שבו לא שתית"

מקור המקורב לנשיא הוסיף כי קריאת הספר מותירה רושם כי ג'ורג בוש הוא אדם חזק, אוהב חיים ומרגיש שלם עם ההחלטות שקיבל".