פטריארך מוסקבה ורוס כולה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פטריארך מוסקבה ורוס כולה
איוש נוכחי קיריל הראשון
תאריך כניסה לתפקיד 1 בפברואר 2009
דרכי מינוי על ידי מועצת בישופים
תחום שיפוט רוסיהרוסיה רוסיה
מעון מנזר דנילוב עריכת הנתון בוויקינתונים
מושב המשרה מנזר דנילוב
ייסוד המשרה 26 בינואר 1589 (יוליאני) עריכת הנתון בוויקינתונים
mospat.ru
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פטריארך מוסקבה ורוס כולה (רשמית: "הפטריארך הקדוש של מוסקבה ורוס כולה"; בסלבית כנסייתית עתיקה: Свѧтѣ́йшїй патрїа́рхъ моско́вскїй и҆ всеѧ̀ рꙋсѝ) היא תוארו של הפרימוס של הכנסייה הרוסית האורתודוקסית. בשנים שונות נעשה שימוש בווריאציות שונות של תואר התפקיד כמו: "הפטריארך של מוסקבה ורוס כולה", "הפטריארך של מוסקבה ורוסיה כולה", "הפטריארך של מוסקבה וכל רוסיה הגדולה, הקטנה והלבנה", ועוד[1] הצורה המודרנית, "הפטריארך של מוסקבה ורוס כולה", שימשה היסטוריונים עתיקים ומודרניים על מנת לתאר את כלל נושאי התואר אך התואר הפך לרשמי רק מאז המטרופוליטן סרגיוס (סטארוגורודסקי) בשנת 1943[2].

הפטריארך הוא הבישוף השליט של כנסיית מוסקבה, החולשת על העיר מוסקבה. הפטריארך של מוסקבה ורוס כולה, פועל בהתאם לחוקי הכנסייה הרוסית האורתודוקסית[3] ואחראי לניהול ענייני הכנסייה האורתודוקסית ברוסיה.

הפטריארכיה הוקמה במוסקבה בשנת 1589 כשאיוב הפך לפטריארך הראשון. היא בוטלה בשנת 1721 על ידי פיוטר הגדול (שייסד במקומה את הסינוד הקדוש) ושוחזרה ב-1917.

רשימת ראשי הכנסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם עליית פיוטר הגדול לשלטון הוא ביטל את הכנסייה האורתודוקסית הראשונה ובמקומה הקים את הסינוד הקדוש כגוף ממלכתי האחראי על שירותי הכנסייה. הכנסייה האורתודוקסית חודשה באוגוסט 1917, על ידי המועצה המקומית של הכנסייה.

קישורים חיצוניים [עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים [עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Страхова О.Б. Официальная титулатура русских патриархов в изданиях Московского Печатного двора (1589–1700 гг.) // Palaeoslavica. (Cambridge), 2007. [Vol.] XV/2. С. 117–206
  2. ^ Владислав Цыпин (רו'). История Русской Церкви 1917—1997. Гл. VII.
  3. ^ Устав Русской Православной Церкви // IV. Патриарх Московский и всея Руси.