קרן אלן סמית'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרן אלן סמית'
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 9 במאי 1965 (בת 58)
רד בנק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Karen Ellen Smith עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מתמטיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט Melvin Hochster עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט Chelsea Walton, Sarah Mayes, Michael Von Korff, Daniel Hernández, Brooke Ullery, Xiaolei Zhao, Balin Fleming, Gilad Pagi, Rankeya Datta, Kevin Tucker, Cornelia Yuen, Joel Evan Rosenberg, William Nathaniel Traves, Yogesh More, Sara Faridi, Manuel Blickle, Uriel Kao Scott, Amanda Ann Johnson, Robert Marshawn Walker עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרן אלן סמית'אנגלית: Karen Ellen Amith; נולדה ב-9 במאי 1965) היא מתמטיקאית העוסקת בגאומטריה אלגברית ובאלגברה קומוטטיבית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמית' נולדה ברד בנק (Red Bank), ניו ג'רזי.

אהבתה של סמית' למתמטיקה התגלתה כבר בבית ספר יסודי כשלמדה איך "ליצוק החוצה תשיעיות" (“cast out nines”) – שיטה מהירה וקלה לאשור חישובי מכפלות. לאחר מכן כשלמדה בחטיבת הביניים ובתיכון היא למדה בעצמה איך "ליצוק החוצה" בבסיסים אחרים. היא אתגרה את עצמה ואת מוריה והעלתה תאוריות גאומטריות כבר כשהייתה בתיכון.

סמית' סיימה תואר ראשן באוניברסיטת פרינסטון, שם המרצה שלה, פרופ' צ'ארלס פפרמן, זיהה את כישרונה ועודד אותה להפוך למתמטיקאית מקצועית. בין התואר הראשון לשני, לימדה שנה אחת כמורה למתמטיקה בבית ספר תיכון. ב-1988 סמית' חזרה ללמוד באוניברסיטת מישיגן. ב-1993 היא סיימה את התזה שלה לדוקטורט באלגברה קומוטטיבית ובמשך שנה היא הייתה פוסט-דוקטורנטית באוניברסיטת פרדו. ב-1994 היא קיבלה מהמכון לטכנולוגיה של מסצ'וסטס (MIT) תואר המוענק לחוקרים מתמטיים מבטיחים והועלתה לדרגת פרופסור-חבר באוניברסיטת MIT. למרות קידום שקיבלה ב-MIT החליטה סמית' לחזור לעבוד באוניברסיטת מישיגן.

ב-1991 סמית' נישאה למתמטיקאי ג'ואה הינונן ( Juha Heinonen) ונולדו להם שלושה ילדים. בת בכורה ושמה סנלמה וזוג תאומים: טפיו והלנה. ב-2007 ג'ואה נפטר מסרטן.[1][2]

תחום מחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמית' עוסקת בשני ענפי מתמטיקה: גאומטריה אלגברית ואלגברה קומוטטיבית.

גאומטריה אלגברית (algebraic geometry) הוא ענף החוקר צורות גאומטריות המוגדרות על ידי סדרה של משוואות פולינומיות. לענף זה יש שימושים רבים בתעשייה: בתחום הקידוד ובתחום הגרפיקה הממוחשבת, שמהווה בסיס לתחום המיכשור הרפואי ולתחומי הבידור. סמית' בחרה לעסוק בתחום לא בגלל שימושיו הרבים אלא משום שהיא אוהבת את המספרים ואת היופי שלהם.

אלגברה קומוטטיבית (commutative algebra) – ענף החוקר טבעות (rings) המוגדרות על ידי משוואות אלגבריות (לדוגמה סדרת פולינומים).

סמית' חוקרת את הקשר שבין שני התחומים ועל כך קיבלה פרס.[3]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב־2001 סמית' זכתה בפרס רות ליטל סאטר במתמטיקה שמוענק לנשים על התרומה שלהם בשש השנים האחרונות. הפרס הוענק לה על שני מאמרים: במאמר ראשון היא פיתחה את שיטת הקשר ההדוק (tight closure), ובמאמר השני היא מצאה קשרים חדשים בין גאומטריה אלגברית לאלגברה קומוטטיבית באמצעות הרעיון של קשר הדוק.[4]

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • An invitation to algebraic geometry
  • Rational and nearly rational algebraic varieties
  • Johdatusta algebralliseen geometriaan

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]