רדונדוונטור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןרדונדוונטור
תקופה
טריאס עליון 200 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
תת־סדרה: Sphenosuchia
משפחה: Sphenosuchidae
סוג: רדונדוונטור
מין: Redondavenator quayensis
שם מדעי
Redondavenator
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רדונדוונטור (שם מדעי: Redondavenator) הוא סוג של זוחל נכחד דמוי-תנין שהתקיים במשך הטריאס באמריקה הצפונית שלפני 200 מיליון שנה מזמננו. סוג זה תואר למדע ב-2005 בידי סטרלינג נסביט, על שם תצורות רדונטה (אנ') שבניו מקסיקו, בהם התגלה. הסוג הכיל מין יחיד - Redondavenator quayensis, על שם מחוז קוואי שבני מקסיקו.

זוחל זה התגלה בשנות ה-80 בידי משלחת חוקרים של מוזיאון הטבע של אוניברסיטת ניו מקסיקו, בשרידי קונגלומרטים מאובנים שכללו לסת עליונה וכמה עצמות גולגולת קרובות חלקיות וחגורת כתף. בתחילה נחשב לסוג של פייטוזאור, אך בהמשך התברר שהיה דמוי-תנינאי בסיסי ומהשערת גודלו ביחס לדמויי-תנינאים אחרים נראה שהגולגולת שלו הגיעה לאורך 60 ס"מ, כך שהוא היה טורף ענקי ביותר בתקופת הטריאס באורך של 3.8 עד 4 מטרים[1].

בתקופה בה חי היה האזור שקוע יותר ומוקף אגם קדום בו שחו מספר דגים שנמצאו בתצורה כמו Semionotus והוא נע הן ביבשה והן במים במהירות ותקף ממארב טרף לא זהיר תוך שימוש בלסתותיו החזקות ושיניו שפנו אחורה. יצור זה התפתח ביבשה לאחר הכחדת בני הקבוצה Rauisuchia, כמו הפוסטוסוכוס[2].

זוחל זה היה מהבולטים שבדמויי-התנין בתקופתו באמריקה הצפונית לצד הקרנופקס (Carnufex).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • רדונדוונטור, באתר GBIF (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Nesbitt, Sterling J.; Irmis, Randall B.; Lucas, Spencer G.; Hunt, Adrian P. (2005). "A giant crocodylomorph from the Upper Triassic of New Mexico". Paläontologische Zeitschrift. 79 (4): 471–478. doi:10.1007/bf02988373. S2CID 128541365.
  2. ^ Lindsay E. Zanno, Susan Drymala, Sterling J. Nesbitt, Vincent P. Schneider (2015) Early crocodylomorph increases top tier predator diversity during rise of dinosaurs. Scientific Reports volume 5, Article number: 9276