רינה פירסטנברג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

רינה פִירְסְטֶנברג (20 במרץ 1931 - 21 בנובמבר 2001) הייתה חברת קבוצת גבע, אשר שימשה כמנהלת להקת הגבעטרון של הקבוצה. זכתה לכינוי "אם הגבעטרון".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פירסטנברג נולדה לאביה סלומון חסין יליד סמולנסק, שקבל את שמו של יהודי אחר בזמן שהותו בשבי האנגלי במצרים, ונקרא בשמו מרדכי בן יהודה, ולאמה אלה קלינסקי, ממייסדי קבוץ גבע. אחיה הם עמוס בן יהודה וורד אבן צור,ואחיינה אבשי, שגם הם מחברי להקת הגבעתרון[1].

ב"גבעתרון"[עריכת קוד מקור | עריכה]

פירסטנברג, שבלטה בגבע מצעירותה בכושרה לארגן אירועי תרבות, הייתה בין מקימי הלהקה לאחר מלחמת העצמאות. היא שרה בה ושימשה גם כסולנית. מראשיתה הייתה פירסטנברג מנהלת הלהקה, בצידם של המנהלים האמנותיים שלה, וניצחה במשך למעלה מארבעים שנה על מלאכת הארגון של הופעות הלהקה והקלטותיה ועל קבלת חברים ללהקה.

כמו יתר חברי הלהקה הייתה השירה בה עיסוק נוסף לפירסטנברג, ובמהלך שעות היום היא עסקה בעבודתה היומיומית בקבוצה, בחדר האוכל.

בשנת 1990, על רקע ירידה בהצלחת הגבעטרון וחילוקי דעות בקבוצה על עתידו, נאלצה פירסטנברג לפרוש מתפקידה, ומנהל אחר מונה במקומה. אז בחרה לפרוש גם מן הלהקה.

לאחר שעזבה את הגבעטרון עסקה פירסטנברג בפעילות התנדבותית למען שוטרי משמר הגבול והדריכה חבורת זמר של חברי יישובים מעמק יזרעאל.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רינה פירסטנברג נפטרה בשנת 2001, ובהלווייתה בבית העלמין של קבוצת גבע השתתפו אלפים . היה זה במהלך צילומי הסרט התיעודי "האמא של הגבעטרון" בהפקתם של שחר מגן ואיילת גיל. הסרט שודר לאחר פטירתה.

הוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בנובמבר 2010 כתב חיים קינן את השיר "ירוק בעיניים", שהוקדש לרינה (לחן שרה'לה שרון). ותיקי הגבעטרון ו"החברים של רינה" הקליטו אותו, בעיבודו של צביקה כספי והשיר נכלל באלבום "הגבעטרון לדורותיו".
  • באוקטובר 2011 נערך בגבע ערב רב משתתפים לזכרה במלאת עשור למותה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ היון, אליעזר (2022-06-23). "השבוי שנמלט בזכות שיר ביידיש: הכירו את "הסבא של הגבעטרון"". Ynet. נבדק ב-2022-06-30.
ערך זה הוא קצרמר בנושא ישראלים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.