שיחה:קפיבארה מצויה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 19 במרץ - סדרה 1
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 19 במרץ - סדרה 1

לבן הטבע שלום,

כמו שכבר כתבתי לך איני נוגע בערכים שאתה כותב, אבל הסיפור הבא אותו קראתי בערך האנגלי en: Capybara, פשוט נהדר מכדי שלא לכלול אותו בערך (ואני יודע כמה אתה אוהב אנקדוטות). תעשה עם הקטע הבא כרצונך.

איכרים מונצואלה שבעבר התייחסו לקפיברה כעל מזיק, מגדילים כיום את הכנסתם על ידי מכירת בשר קפיבארה (כ-400 טון לשנה). האיכרים צדים את המכרסמים בפברואר על מנת שיוכלו לשחוט את המכרסם ולמכור את בשרו ממש לפני שמתחיל צום ה"לנט", כשבשר הוא מצרך מבוקש.

המנהג העממי מיוחס להחלטה תיאולוגית מוזרה שהתקבלה על ידי הכנסיה הקתולית. כשהמיסיונרים האירופאים פגשו לראשונה בקפיבארה באמריקה הדרומית במהלך המאה ה-16 , הם כתבו לרומא בקשה להנחייה, באומרם: "יש חיה כאן שיש לה קשקשים וגם שער, והמבלה את רוב זמנה במים, אבל לעתים עולה על היבשה, האם נוכל לסווגה כדג?". לשאלה הייתה משמעות כיוון שהדת הקתולית אוסרת על אכילת בשר (למעט בשר דג) במהלך 40 הימים שלפני חג הפסחא (לנט). מכיוון שתיאור החיה הגיע אליהם מיד שניה, ומכיוון שלא רצו שהפונים אליהם יסטו מהדרך הקתולית הנכונה, הסכימו אבות הכנסיה והכריזו על הקפיברה דג, החלטה שלא שינו מאז.

אביהו 13:42, 9 אוג' 2004 (UTC)
אביהו, ראה עצמך רשאי, זכאי ואף חייב להכניס זאת לערך. אחרי שראיתי את עבודתך המרשימה בנושא שהוא כה קרוב לליבי, אין לי אלא לברך את הבורא, שיחד עימי נמצא בויקיפדיה חבר כמוך. המשך בעבודתך המסורה. אגב, הראית את התמונות של הנהרות? בן הטבע 13:48, 9 אוג' 2004 (UTC)
אגב, שמעתי סיפור דומה על האווזים בסקוטלנד, שנראה היה כאילו הם "צומחים מהעצים" ועל כן הכנסייה התירה גם לאכול אותם בתקופת הלנט. אבל הסיפור הזה שווה בדיקה. Eranb 13:56, 9 אוג' 2004 (UTC)
והסיפור הנפוץ ביותר על ברווזוני הים, חסרי חוליות ימיים שסברו שמהם מתפתחים ברווזים, קרי, כשרים השרצים. בן הטבע 13:58, 9 אוג' 2004 (UTC)
רבותיי, נעשתה טעות קשה ביותר מצידי ונראה שאפילו צום ביום הכיפורים לא יכפר על חטאי, כי כה גדול הוא. כתבתי שמאחר שסברו שברווזים נוצרים מברווזני ים (נראים כאלה אך זעירים), התירו הרבנים לטעום מאלה השרצים ולא הוא. הם דווקא אסרו לאכול את הברווזים. גם הם האמינו שעופות אלה הם יצירת סרטן חביב זה. צר לי על כל הרבים שקראו בשקיקה את דבריי ועתה הם נוצרים בליבם את המילים עד סוף ימיהם ואולי עושים בהם שימוש אסור כבר עתה. אני נמצא כרגע בתהליך של בדיקת האירוע כדי לנסות ולהבין כיצד השתבש זכרוני ושינה את היוצרות כליל. בן הטבע 05:35, 12 אוג' 2004 (UTC)
מה המקור לסיפור הזה? זה כניראה הסיפור המוזר ביותר ששמעתי, והוא אבסורדי לחלוטין הלכתית. זו בדיחה? Kiru 02:31, 26 יולי 2006 (IDT)

אכן, יצור מוזר[עריכת קוד מקור]

"החלטה תאולוגית מוזרה"? עברנו לבקר החלטות תיאולוגיות ולסווג אותן למוזרות ולשפויות? 24.80.49.80 22:44, 7 יוני 2006 (IDT)

אתה צודק. ההחלטה לסווג את הקפיברה כסוג של דג אינה החלטה מוזרה, אלא החלטה הגיונית. (לגבי שפיות, זו כבר תוספת שלך). אביהו 22:53, 7 יוני 2006 (IDT)
אם כבר נכנסנו לזה, כל החלטה תיאולוגית היא מוזרה בעיניו של חובב השכל הישר באותה מידה. ההחלטה לסווג את הקפיברה כדג איננה החלטה של איזה אקדמיה לזואולוגיה אלא החלטה תיאולוגית, ובתור שכזו אין לנו, בני התמותה, יכולת לסווג אותה כמוזרה או כנורמטיבית. שאני אעבור בכל מקום שבו מוזכרת החלטה תיאולוגית ואוסיף שהיא מוזרה? האם סיווג הקפיברה כדג היא מוזרה בעיניך יותר מאשר ההחלטה שהאמא תרזה יכולה לחולל ניסים ולכן היא קדושה, או מההחלטה שנשמות של ילדים שלא הוטבלו שוהות בלימבו? 24.80.49.80 23:02, 7 יוני 2006 (IDT)
אני מסכים איתך, ובכל מקרה אלכס הוסיף הערת עריכה, ולכן בהחלט יש מקום להוריד את ההערכה שההחלטה היא מוזרה. אני מניח שאפשר להניח לקורא להסיק את מסקנותיו מהעובדות. עם זאת ההבדל בין הדוגמאות שהבאת (אמא תרזה והלימבו) ודוגמת הקפיברה הוא גדול. התאולוגיה הנוצרית, ככל תאולוגיה, מבוססת על סדרת אקסיומות וכללי היקש מהם. מהאקסיומות נובע למשל כי תינוק שטרם הוטבל ולכן לא נוקה מהחטא הקדמון ילך לגהנום אם ימות. הקפיברה הוא דוגמה להחלטה פזיזה של ראשי הכנסייה שלא בדקו ונתנו לאיכרים להוליך אותם באף. האקסיומה שאולי פעלה כאן היא האקסיומה האומרת "ראשי הכנסייה לעולם אינם טועים" כי זו הסיבה שגם אחרי שהתבררה השטות, הושארה ההחלטה על כנה. לילה טוב. אביהו 23:33, 7 יוני 2006 (IDT)

מכרסם ימי?[עריכת קוד מקור]

התקשיתי להבין מהתיאור: האם הקפיברה מבלה את זמנה בשחייה ואכילת אצות מתחת לפני המים או מדשדשת במים הרדודים? 217.132.180.13 (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST) 14:53, 21 במאי 2007תגובה

הכלבלב הברזיליאי[עריכת קוד מקור]

מישהו חושב שיש להזכיר בערך את ההקשר של הקפיברה עם האגדה האורבנית אודות הכלבלב הברזיליאי Berman.stav (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST) 11:41, 28 באוגוסט 2009תגובה

'...ששקל יותר מפרה"[עריכת קוד מקור]

בפתיחה מופיע המשפט הלא כל כך אינציקלופדי "בעבר היו מכרסמים גדולים יותר כמו הג'וספורטיגסי (Josephoartigasia) ששקל יותר מפרה". נדמה לי שכדאי למצוא דרך טובה יותר לנסח את המשפט הזה. Delbarital - שיחה 01:02, 30 ביוני 2014 (IDT)תגובה

שינוי שם[עריכת קוד מקור]

מתקיים דיון בשיחה:קפיבארה לשינוי שם הערך הזה לקפיבארה מצויה. אינג. יונה ב. - שיחה - הבה נכחילה 08:30, 1 באוקטובר 2017 (IDT)תגובה

השינוי בוצע. אינג. יונה ב. - שיחה - הבה נכחילה 12:12, 18 באוקטובר 2017 (IDT)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בקפיבארה מצויה שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 01:20, 23 בנובמבר 2022 (IST)תגובה