שלוש עשרה (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שלוש עשרה
Thirteen
עטיפת ה-DVD של הסדרה
עטיפת ה-DVD של הסדרה
שיר הנושא "In Your Dreams" של להקת Dark Dark Dark
סוגה דרמה
יוצרים מרני דיקנס
כותבים מרני דיקנס
בימוי ונסה קזוויל (פרקים 1–3)
צ'ינה מו-יאנג (פרקים 4–5)
שחקנים ג'ודי קומר
ארץ מקור הממלכה המאוחדת
שפות אנגלית
מספר עונות 1
מספר פרקים 5
הפקה
מפיק יו וורן
מפיקים בפועל אליזבת' קילגריף
אתר צילומים בריסטול, אנגליה
אורך פרק 60 דקות
שידור
רשת שידור BBC Three
רשת שידור בישראל Yes הטלוויזיה בלוויין
פורמט (תמונה) 16:9 1080i
פורמט (קול) סטריאו
תקופת שידור מקורית 28 בפברואר 2016 – 27 במרץ 2016
קישורים חיצוניים
אתר אינטרנט
דף התוכנית ב-IMDb

שלוש עשרהאנגלית: Thirteen) היא מיני-סדרה בריטית, דרמה טלוויזיונית שיצרה וכתבה מרני דיקנס. הסדרה מתמקדת בדמותה של אייבי מוקסאם (ג'ודי קומר), צעירה בת 26 שנמלטה מהמרתף בו הייתה כלואה במשך 13 שנה.[1]

הפרק הראשון שודר בערוץ BBC Three בבריטניה ב-28 בפברואר 2016. בארצות הברית שודרה הסדרה לראשונה ב-23 ביוני 2016 ב-BBC America.[2][3] כל פרק שודר שבוע אחר כך בערוץ BBC Two. בארצות המזרח התיכון החלו שידורי הסדרה באוגוסט 2016. שיר הנושא הוא "In Your Dreams" מתוך האלבום "Wild Go" של להקת Dark Dark Dark. בפרק החמישי והאחרון שיר הנושא הוא "Out of the Black" של בילי מרטן.

ב-27 במרץ 2016 הודיעה מרני דיקנס, התסריטאית, שלא תהיה עונה שנייה לסדרה. התכנון היה של מיני-סדרה חד פעמית.[4]

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרק 1

הסדרה עוקבת אחר סיפורה של אייבי מוקסאם, צעירה בת 26 שנחטפה כשהייתה בת 13 והוחזקה במרתף במשך 13 שנה. בתחילת הסיפור היא נמלטת מהבית של השובה שלה, ונלקחת לתחנת משטרה. שם היא פוגשת את קצינת קשרי המשפחה, ואת הבלשים מפקח קארן וסמלת מרצ'נט אשר מראיינים אותה. אחרי שהמידע אודותיה דולף לתקשורת, נמסרת הודעה למשפחתה. בדיקת ה-DNA מאשרת שזו היא בתם אייבי.

טים, חבר ילדות של אייבי, המשיך בחייו והתחתן, אבל הוא מסתיר זאת ממנה. כשהמצב הופך לקשה מדי עבורה, אייבי בורחת מהבית, וטים הוא זה שמוצא אותה. בעקבות הצעתו של קארן לאייבי להתחיל לחיות מחדש, היא כותבת מכתב לטים כפי שהיו עושים בעבר. סמלת הבילוש מרצ'נט מזהירה את קארן שאייבי מתחילה להתאהב בו. ואכן, בהמשך אייבי אומרת לקארן שהוא בוטחת בו, והוא נותן לה כרטיס ביקור שלו שתוכל להתקשר אליו אם תרצה לדבר עם מישהו.

המשטרה מצליחה לגלות את הבית בו הוחזקה אייבי, אבל החוטף ניקה את כל המקום באקונומיקה כדי שלא ימצאו שרידי DNA שלו או של אייבי. בבית מתגלים תמונת פספורט של אייבי ושערות שלה על מיטתו של החוטף. החוקרים מסיקים שאייבי יצאה מהמרתף, ושהיא שיקרה. אייבי אומרת להם שהיא יצאה מהבית רק פעם אחת. השוטרים מזהים את פניו של החוטף באמצעות מעקב אחרי תנועות כרטיסי אשראי וכרטיסי בנקים, וצילומים ממצלמת אבטחה בתחנת דלק. אייבי מזהה את האיש, מארק וייט, כחוטף שלה. לקראת סיום הפרק מתברר שהחוטף עבד בבית הספר בו למדה אייבי, בניהולו של הנרי סטון, וכן שהוא חטף ילדה נוספת בשם פיבי.

פרק 2

החטיפה של הילדה פיבי יוצרת לחץ נוסף על אייבי, והיא נדרשת לספר על חייה בשבי. אל לצוות החקירה של קארן ומרצ'נט נוסף צוות חדש של הסקוטלנד יארד.

אייבי נלקחת שוב לחקירה במשטרה, ועולים נגדה חשדות וראיות על כך שהיא שיקרה כשאמרה שלא הורשתה לצאת. מרצ'נט חוקרת אותה בקפדנות, ואייבי פונה לטים כדי לקבל סיוע. אבל היא מגלה שהוא נשוי ותקוותיה מתנפצות. בסוף הפרק רואים אותה על סף ביתה נגררת על ידי מישהו.

פרק 3

אביה של פיבי הוא זה שתוקף את אייבי ומנסה לחטוף אותה. הוא צועק עליה שתגיד לו היכן נמצאת בתו. בני המשפחה יוצאים עד מהרה לעזרתה, אבל היא נכנסת למצב של הלם. אייבי מנסה לחדש את הקשר עם אחותה, וזה מעורר מתח בינה לבין הארוס שלה. קארן מנסה לגרום לאייבי להיפתח, והוא נאלץ לנקוט בצעדים דרסטיים כשהיא מסרבת לשתף פעולה. מרצ'נט, שספקותיה לגבי הסיפור של אייבי גוברים, חוזרת לבית ומגלה שם גילוי מזעזע.

פרק 4

במרתף מתגלה גופתו של דילן, אחיו של למחצה של מארק וייט שנעלם בשנת 2009. אייבי נעצרת על שיבוש הליכי חקירה. אחרי שהיא מבינה שאיבדה את אמונו של קארן, אייבי מסתגרת לגמרי. כריסטינה מבקשת מהמשטרה שיתנו לה לדבר עם בתה, ומשכנעת את אייבי לגלות את האמת המזעזעת על היעלמותה. אייבי מספרת שמארק וייט הרג את אחיו, ואילץ אותה לעטף את גופתו. זו הסיבה שרק ה-DNA שלה מופיע על הכיסוי בו עטפה אותו. בינתיים מארק וייט יוצר קשר עם קארן ומרצ'נט, והוא מוכן לדבר רק עם אייבי

פרק 5

משפחת מוקסאם עומדת בפני סיטואציה נוראה כמו זו מלפני 13 שנה. אייבי מסכנת את חייה כדי להציל את פיבי, ומתמודדת עם חוויותיה וזכרונותיה הקשים. קארן ומרצ'נט מנסים למצוא דרך לשמור על ביטחונה, אבל הם אינם מעריכים נכון את מארק, ומסכנים את עצמם. אייבי נראית במרכז קניות כששוטרים עוקבים אחריה. היא נבהלת ובורחת ומוצאת את מארק בתוך תא צילומים יחד עם פיבי. מארק משחרר את פיבי וחוטף את אייבי. הוא יוצא ממרכז הקניות כשאייבי נמצאת בתוך מכל אשפה גדול. השוטרים רואים אותם עוזבים בוואן כחול ורודפים אחריהם, אבל הוא מצליח להתחמק.

אחר כך רואים את אייבי קשורה לכיסא ופיה מכוסה. היא מצליחה לשכנע את מארק לשחרר אותה על אף כעסו. הוא מראה לה את הארון בו נמצאים דברים מביתם הישן, והיא מסדרת כך שיראה כמו בעבר. מארק אומר שהוא רוצה להקים משפחה מחדש.

מארק רוצה לקיים יחסי מין, ואייבי מציעה לעשות אמבטיה. כשהוא באמבט אייבי מאיימת עליו באקדח שלו, ואומרת שהיא רוצה לעזוב. היא מנסה לירות אבל האקדח אינו טעון, ומארק מכה ומפיל אותה.

אחר כך הם נמצאים במיטה ומארק אומר שהוא רוצה שהם יתאחדו כמשפחה עם הילד שהיא הפילה ועם אחיו בגן עדן. הוא הצית את הקומה התחתונה, ועשן נכנס לתוך חדר השינה. אייבי עולה עליו ומנשקת אותו בלהט. היא מטיחה את ראשו בקיר, ומצליחה להימלט מן האש רגע לפני שהבית מתפוצץ.

אתרי צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה צולמה באתרים שונים בעיר בריסטול. הבית בסצנת הסיום הוא בפרוור לוקליז בבריסטול, שם נמצא מגדל התקשורת Purdown BT Tower.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שלוש עשרה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "BBC Three announces cast for Thirteen, original drama series by Marnie Dickens". BBC. 28 ביולי 2015. נבדק ב-13 באוגוסט 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ "BBC America to Air Peter Moffat's 'Undercover,' Marnie Dickens' 'Thirteen' in 2016". Variety. 31 ביולי 2015. נבדק ב-13 באוגוסט 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ Hannah J Davies. "Thirteen: the kidnap thriller that's redefining teen drama". the Guardian.
  4. ^ "Will there be a Thirteen Series two?". נבדק ב-17 בספטמבר 2016. {{cite news}}: (עזרה)