תחנת הכוח הגרעינית איגנלינה

תחנת הכוח הגרעינית איגנלינה

תחנת הכוח הגרעינית איגנלינהליטאית: Ignalinos atominė elektrinė) היא תחנת כוח גרעינית שנבנתה בשטח ליטא הסובייטית ופעלה בשנים 1984-2009. לצורכי הקמה ותפעול המתקן הוקמה עיר חדשה, סנייצ'קוס (על שמו של מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית של ליטא, אנטנס סנייצ'קוס). ב-1992 שונה שם העיר לוויסגינס. תחנת הכוח הייתה מורכבת משני כורים גרעיניים בהספק של 1000 מגה-וואט כל אחד.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחנת הכוח ממוקמת על שפת אגם דריסביאטי(אנ'). תחילה תוכנן להקים את המתקן בצד הבלארוסי של האגם, אך לאחר בדיקת הקרקע הוחלט להזיז את מיקום תחנת הכוח לצד המערבי של האגם. עבודות מוקדמות החלו בשנת 1974. התכנון המקורי כלל תחנת כוח בעלת 4 כורים גרעיניים, זהים לאלו שהותקנו בתחנות כוח אחרות שנבנו בברית המועצות באותה תקופה, לרבות כורים שגרמו לאסון צ'רנוביל.

בשנת 1984 הכור הראשון החל לעבוד בצורה מסחרית. הכור השני תוכנן להתחיל לעבוד זמן קצר אחריו. אולם, בעקבות אסון צ'רנוביל עבודות ההכנסה לניצול הוקפאו והוא נכנס לניצול מסחרי רק במהלך שנת 1987. בסוף אותה שנה, לאור החששות בציבור מתחנת הכוח, הוחלט על עצירת בניית הכור השלישי וביטול תכניות להקמת כור גרעיני רביעי. כמו כן, סוכם שהכורים הקיימים יעבדו בהספק של כ-85% מיכולתם.

לאחר שליטא קיבלה את עצמאותה, תחנת הכוח איגנלינה הייתה ספקית החשמל העיקרית של המדינה. היא סיפקה 70-80% מסך האנרגיה הנצרכת במדינה ואפשרה לליטא להסתמך על מקורות חשמל עצמאיים[1][2][3]. בכור עבדו כ-5,000 בני אדם[3].

סגירת תחנת הכוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאור בעיות בטיחות הקיימות בתכנון התחנה, דרשה הקהילה האירופית את סגירת המתקן כאחד מהתנאים לקבלת ליטא בארגון. ב-19 בפברואר 2001 אישרה ממשלת ליטא תכנית לסגירת התחנה. בסוף דצמבר 2004 הופסקה פעילות הכור הראשון ובסוף 2009 הושבת גם הכור השני[2][4].

בהתאם לתוכנית שאושרה מתוכנן לפרק את כל המתקנים במתחם. התוכנית צפויה להתבצע במהלך העשור 2010-2020 וחולקה לשני שלבים. מימון העבודות באתר מבוצע בעיקר על ידי גופים בינלאומיים. נכון לינואר 2014, מועסקים באתר כ-2,100 עובדים. באתר מצוי בשלבי בנייה מתקן לאחסון פסולת גרעינית. מתקן זה מתוכנן ונבנה על ידי חברה גרמנית המתמחה בתחום, ובונה מתקנים דומים גם בתחנות כוח סובייטיות אחרות בעלות תכנון דומה. קיימת מחלוקת כספית בין הצדדים המעורבים בבנייה וזה מעכב את המשכה.

קיימות תוכנית להקמת תחנת כוח חדשה בקרבת מקום. התחנה החדשה עשויה לספק את החשמל לצורכי ליטא, לטביה ואסטוניה. כמה מסמכי יסוד כבר נחתמו, אך עבודות ההקמה טרם החלו.

בשל דמיונה של תחנת הכוח איגנלינה לכור בצ'רנוביל, יוצרי הסדרה "צ'רנוביל" השתמשו בה כאתר צילומים. בעקבות הסדרה נרשמה עלייה חדה במספר התיירים שביקרו בה[3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Energy supply options for Lithuania, הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (IAEA), ‏ספטמבר 2004
  2. ^ 1 2 Lithuania shuts its only nuclear power station, אתר ה-BBC, ‏31/12/2009
  3. ^ 1 2 3 Inside the Lithuanian Nuclear Town Featured in 'Chernobyl', Time Magazine, ‏27/12/2019
  4. ^ Shutting down, דויטשה ולה, ‏31/12/2009